הסכם הסיוע לאל על יובא לאישור הממשלה ביום ראשון

החברה קיוותה לקבל את הסיוע עוד בחודש אפריל, אולם עיכובים שנבעו מתפקודי הממשלה הובילו לכך שהנושא נפל בין הכיסאות • על פי הסיכום האוצר יעביר לחברה 210 מיליון דולר בתמורה לכרטיסי טיסה לעובדי מערך אבטחת התעופה לתקופה של 20 שנה

מטוס אל על / צילום: יואב יערי
מטוס אל על / צילום: יואב יערי

אחרי שנחשף לפני חודש וחצי בגלובס מתווה הסיוע לאל על , תצביע הממשלה על אישורו ביום ראשון הקרוב. אל על קיוותה לקבל את הסיוע המיוחל עוד בחודש אפריל, אולם עיכובים שנבעו מתפקודי הממשלה הובילו לכך שהנושא נפל בין הכיסאות או בין המחלוקות בין המפלגות. כעת המהלך צפוי להתקדם - בהובלת מזכיר הממשלה צחי ברוורמן - ולא רק אל על תוכל לנשום לרווחה, אלא גם הנוסעים שעד כה לא קיבלו החזר כספי על טיסות שבוטלו בשנה החולפת.

על פי הסיכום האוצר יעביר לחברה 210 מיליון דולר בתמורה לכרטיסי טיסה לעובדי מערך אבטחת התעופה לתקופה של 20 שנה. אל על תתחייב לגייס הון דרך הנפקה בהיקף של 105 מיליון דולר ובעלי החברה יתחייב לרכוש מניות בהיקף של 43 מיליון דולר.

בנוסף אל על תתחייב להוציא אל הפועל את הסכמי ההתייעלות עליהם היא חתמה עם עובדיה. הסכמים אלה ישקפו התייעלות של 400 מיליון דולר לשנים הקרובות. האוצר יעמיד לאל על את הכסף הנדרש אחרי שהמו"מ שקיימה אל על עם הבנקים לאומי ודיסקונט וגופים מוסדיים לא הבשיל לאור תנאים מחמירים להלוואה בהיבט הריבית.

האוצר שהסכים להעמיד לאל על ערבות מדינה של 82.5% להלוואה בהיקף של 300 מיליון דולר לא היה מוכן לתנאים שדרשו הבנקים. אל על מתחייבת לשלם עם הכסף שהיא תקבל, שנה וחודשיים אחרי פרוץ המשבר - את החובות שנצברו לספקים וללקוחות.

ענף התעופה: לא רק אל על מקבלת גב מהמדינה

הסכמי המדינה לא יתקיימו רק עם אל על: לאחרונה סיכם משרד האוצר עם ישראייר כי החברה תקבל 16 מיליון דולר מהמדינה ותספק טיסות למערך האבטחה למשך 20 שנה.

במסגרת ההסכם ישראייר תחכור שני מטוסים רחבי-גוף ותתחייב לגייס הון של 8 מיליון דולר בהנפקה שתבוצע עד אוקטובר 2021 - במידה ולא תבוצע הנפקה הבעלים, חברת בי ג׳י איי של רמי לוי ושלום חיים תזרים את הכסף עד לגיוס ההון. המדינה תפרוס את העסקה לתשלומים.

הסכם דומה צפוי להיחתם גם עם ארקיע - כלומר רכישת כרטיסים והתחייבות להזרמת הון בערך של מחצית מהסכום לערך. ישראייר וארקיע גם נטלו הלוואות בערבות מדינה בשלב מוקדם יותר של המשבר.

בדברי ההסבר לישיבת הממשלה אודות הסיוע הנדרש לחברות התעופה מצוין כי ההסכם הסופי של האוצר עם אל על היה לחבילת סיוע בהיקף של 400 מיליון דולר. הצעד הראשון במתווה כלל הנפקה של 150 מיליון דולר שבוצעה בספטמבר 2020 במסגרתה גם התחלפה השליטה באל על ועברה מחברת כנפיים לידי כנפי נשרים של אלי רוזנברג. בהמשך תוכנן שאל על תיטול הלוואה, אולם המהלך לא צלח כאמור.

לאחר שהמתווה יאושר בישיבת הממשלה ההסכם בין האוצר ובין אל על ייכנס לתוקף באופן מידי.

בתוך כך יש לזכור כי המדינה מממנת את עיקר תקציב אבטחת הטיסות של חברות התעופה הישראליות בעלות שהסתכמה ב-2019 במיליארד שקל וב-2020 בכחצי מכך.

ההערכות הן שעד 2030 העלות תכפיל את עצמה ל-2 מיליארד שקל בשנה. לפני משבר הקורונה ביקש האוצר לבחון את מודל הסיוע הזה בהיבט של שיעור המימון של המדינה, 97.5% ובהיבט של המנגנון הפועל ללא תקציב שנתי מוסדר. כעת המודל הנוכחי על פיו המדינה תשלם את רוב העלות לאגף האבטחה של אל על שאמון על כל הנושא - יימשך עד לסוף יולי 2021 לפחות.

באותה ישיבה תעלה להצבעה גם הרפורמה בתחום הטיפול בנכי צה״ל ומערכת הביטחון. גם פה אפשר להגיד כי מוטב מאוחר מאשר לעולם לא.