מדינות מעבר לים נצבעות אדום: מתי תהיו זכאים להחזר על כרטיסי הטיסה?

בסוף השבוע התווספו ארבע מדינות לרשימת המדינות שמוגדרות ברמת סיכון מרבי: טורקיה, בריטניה, גיאורגיה וקפריסין • מה קורה כשחברת התעופה אינה אשמה בביטול הטיסה, מה כדאי לבדוק בפוליסת ביטוח ביטול נסיעה, והאם ייתכן שיוחלט על חובת בידוד לכלל השבים מחו"ל?

נתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

רשימת המדינות ה"אדומות" התארכה, ועמה גם ביטולי הטיסות: ביום שישי 30 ביולי התווספו ארבע מדינות לרשימת המדינות שמוגדרות ברמת סיכון מרבי, כך שהטיסה אליהן אסורה אלא באישור ועדת חריגים.

מדובר בטורקיה, בריטניה, גיאורגיה וקפריסין, שרוב הטסים אליהן עושים זאת מטעמים של חופשה - ומכאן שלא יוכלו לקבל אישור מוועדת החריגים שמפעיל משרד הפנים. ביטולי הטיסות לא אחרו לבוא: חברת התעופה וירג'ין אטלנטיק המפעילה טיסות בקו תל אביב לונדון הודיעה כי מ-1 באוגוסט היא משהה את הקו שלה.

גם טורקיש איירליינס הודיעה על צמצום הפעילות בלוח הטיסות שלה בקו איסטנבול-תל אביב. עוד ביטלו טיסות החברות פגסוס ובלו בירד, ובמקרים אחרים המריאו טיסות ליעדים ה"אסורים" כשהן ריקות כמעט מנוסעים. יש להניח שבימים הקרובים יעדכנו חברות התעופה על ביטולים נוספים של טיסות ליעדי הנופש שנכנסו לרשימה, דוגמת קפריסין.

נזכיר כי כאשר חברת התעופה היא זו שמבטלת את הטיסות, הנוסעים על פי החוק הישראלי זכאים לקבל החזר כספי. החברות יעדיפו כמובן להשאיר את הכסף של הנוסעים אצלן באמצעות שוברים למימוש עתידי (וירג'ין למשל מציעה שובר למימוש עד 30 באפריל 2023), אבל זכות הנוסעים לבקש את כספם חזרה.

מה קורה כשחברת התעופה "אינה אשמה"?

הדבר שונה ממצב שבו החברה, למרות ההגבלות שהטילה הממשלה, מבצעת את הטיסה המתוכננת והנוסע הוא שאינו מעוניין או יכול להצטרף לטיסה. לכאורה חברת התעופה מספקת את השירות בהתקשרות שלה מול הצרכן כשהיא "אינה אשמה" בקביעת האיסור לטוס ליעד שאליו היא טסה. במקרה כזה תנאי הכרטיס הם שקובעים האם לנוסע מגיע לקבל החזר כספי או שובר למימוש עתידי - כאשר מדובר בכרטיס גמיש המאפשר שינוי ללא תשלום או בכרטיס המאפשר גם את ביטולו.

במציאות של אי הוודאות והתנודות של סטטוס המדינות בהגדרה של משרד הבריאות, על הנוסעים לקחת בחשבון בבואם לרכוש כרטיס טיסה ליעד מסוים שההגדרות של אותו יעד מבחינת משרד הבריאות, עשויות להשתנות, הוא עשוי להיצבע באדום והטיסה אליו תיאסר. מבחינת הנוסעים ההמלצה היא לרכוש כרטיס טיסה שניתן לביטול: אם במסגרת תנאי הכרטיס (שיהיה יקר יותר מטבעו) או במסגרת של ביטוח ביטול נסיעה. חברות שונות, בהן אל על למשל, מציעות בכל מקרה את האפשרות לנוסעים לשנות את מועד הטיסה במידה ויבחרו שלא לטוס.

חברת הפניקס, היחידה ששיווקה בעת האחרונה פוליסות לביטול נסיעה לחו"ל מכל סיבה, במסגרת המותג טריפ גרנטי לא מאפשרת לרכוש פוליסה זו לאף מדינה וזאת עד 30 בספטמבר. סוכנויות נסיעות בהן אשת טורס מאפשרים לרכוש פוליסה לביטול הנסיעה יחד עם הזמנה של חופשה, וגם בישראייר מוצעת פוליסת ביטול נסיעה לרוכשים דרכה. יצוין כי פוליסת הביטוח לנוסעים לחו"ל שמציעה חברת הראל לכיסוי במקרה של מגפה משמעה שהנוסע יוכל לבטל נסיעתו במידה והוא אובחן כחיובי לפני הנסיעה, או שהוא חויב להיכנס לבידוד. פוליסה זו לא מכסה מקרים בהם המדינה היא שמטילה מגבלות על יעד מסוים.

בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדת החוקה ציינה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס כי המדינות יוון, בולגריה ואיחוד האמירויות מועמדות להיכנס לרשימה של המדינות שהנסיעה אליהן אסורה. במידה והדבר יקרה תינתן התראה של מספר ימים.

עוד ציינה כי איטליה וצרפת עשויות להיכנס לרשימה שיש אליה אזהרת מסע חמורה, כך שכל הנוחתים ממנה מחויבים בבידוד, אולם לא נדרש אישור ועדת חריגים כדי לטוס אליהן. לא מן הנמנע שבסופו של דבר יוחלט על חובת בידוד לכלל השבים מחו"ל ויבוטל המודל המבחין בין מדינות. גם תרחיש כזה יש לקחת בחשבון.

הרחבת הרשימה האדומה ביעדי חופשה משפיעה על תנועת הנוסעים בנתב"ג: בימי ראשון בחודש האחרון עמדה בממוצע תנועת הנוסעים על 41 אלף (הלוך ושוב). תנועת הנוסעים היום (1 באוגוסט) משקפת ירידה של כ-15% כאשר יחלפו בנתב"ג כ-35 אלף נוסעים - מתוכם 18.5 אלף ממריאים מישראל. היעדים הבולטים הם ארה"ב (כ-3,500 נוסעים), יוון (כ-2,800 נוסעים), צרפת, גרמניה וכאלף נוסעים יצאו לטורקיה.