"רצח כתוב היטב": קומדיה בלשית משובחת ברוח אגתה כריסטי

מיליארדר מזמין את חבריו להצטרף אליו לחופשה ביוון, במהלכה הוא מכריז שהם ישחקו משחק בנושא תעלומת רצח • המשחק הופך לאמיתי ומישהו נרצח על האי, והמניעים של הנוכחים נחשפים • עם צאת הסרט, עלו ברשתות החברתיות השוואות בין דמות המיליארדר לאילון מאסק: הדמיון הפיזי, העובדה ששניהם עומדים מאחורי חברה גדולה ומצליחה, ושההמצאות של שניהם קשורות באנרגיה חלופית

אדוארד נורטון (בתפקיד מיילס ברון) וקייט הדסון (בתפקיד בירדי ג'יי) ב''רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית'' / צילום: באדיבות נטפליקס
אדוארד נורטון (בתפקיד מיילס ברון) וקייט הדסון (בתפקיד בירדי ג'יי) ב''רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית'' / צילום: באדיבות נטפליקס

על "רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית"

זמין לצפייה: נטפליקס
ז'אנר: קומדיה בלשית
משך הסרט: 140 דק'
במאי: ריאן ג'ונסון
תסריט: ריאן ג'ונסון
שחקנים: דניאל קרייג, אדוארד נורטון, ג'אנל מונה, קתרין האן, קייט הדסון
שפה: אנגלית
הכנסות הסרט: 13 מיליון דולר
עלות ההפקה: 40 מיליון דולר
ציון IMDB:
7.2/10 (מתוך 236,000 קולות)
ציון Rotten Tomatoes:
93% לפי מבקרי אתר
93% לפי הגולשים

העשייה של במאי והתסריטי ריאן ג'ונסון כוללת כמה שוברי קופות, ביניהם "בריק", "לופר", "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי", ו"רצח כתוב היטב" הראשון, סרט בלשי ברוח סיפורי אגתה כריסטי, שיצא ב־2019. את "רצח כתוב היטב" החליט ג'ונסון להפוך לטרילוגיה, והנה לפנינו סרט ההמשך השני בסדרה, "רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית", שהוקרן לראשונה בפסטיבל טורנטו האחרון. את זכויות השידור שלו רכשה נטפליקס ב־465 מיליון דולר.

תקציר העלילה

במהלך מגפת הקורונה מזמין המיליארדר מיילס ברון (אדוארד נורטון) את חבריו להצטרף אליו לסוף שבוע באי הפרטי שלו ביוון. במהלכה החופשה, הוא מכריז שהם ישחקו במשחק בלשי "מי רצח את מיילס?". למפגש מצטרף באופן מפתיע הבלש בנואה בלאנק (דניאל קרייג, "ג'יימס בונד") ושותפתו העסקית לשעבר של מיילס, אנדי ברנד (ג'אנל מונה). באופן בלתי צפוי, המשחק הופך לאמיתי ומישהו אכן נרצח על האי. לאט לאט, הסודות והמניעים של כל אחד בחבורה נחשפים בזה אחר זה.

ביקורות מהעולם

"ריאן ג'ונסון, המבין בתרבות הפופ ובעל טכניקה קולנועית, ניגש לסיפור הבלשי הקלאסי במידה שווה של קלות רוח וקפדנות [...] אני לא יכול להגיד הרבה על מה שקורה ב"רצח כתוב היטב" מבלי להרוס כמה הפתעות, אבל אני יכול לומר שחלק מההנאה נובעת מכך שהצופים טועים לגבי כל מה שיקרה אחר כך".
(א.ו סקוט, "הניו־יורק טיימס", 21.11.22)

ההקשר למציאות

עם צאת הסרט לאקרנים, מבקרי קולנוע רבים טענו כי דמותו של המיליארדר בסרט, מיילס ברון, מבוססת על מייסד "טסלה", "PayPal" ו"SpaceX", אילון מאסק. לצד המבקרים, גם המעריצים הציפו את הרשתות החברתיות בהשוואות בין הדמות בסרט למאסק: הדמיון הפיזי בין השניים, העובדה ששניהם עומדים מאחורי חברה גדולה ומצליחה, ושההמצאות של שניהם קשורות באנרגיה חלופית. הסרט יצא בדיוק לאחר שמאסק רכש את טוויטר ועורר סערה כאשר פיטר בכירים בחברה. עם זאת, בראיון למגזין "Wired" אמר יוצר הסרט, ריאן ג'ונסון, שהוא מבין מאיפה מגיעות ההשוואות, בייחוד בגלל הטיימינג של יציאת הסרט, אך מאסק אינו היה ההשראה שלו.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ההקשר הקולנועי

בדומה לסרט הראשון בסדרה, גם "רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית" שואב השראה מכתביה של אחת הסופרות הגדולות ביותר בז'אנר ספרי הבלשים, אגתה כריסטי. ג'ונסון הוא לא יוצר הקולנוע היחיד ששואב השראה מכריסטי. סגנונה של הסופרת הבריטית, שנפטרה לפני כמעט 50 שנה, ניכר ביצירות קולנוע וטלוויזיה רבות השנים האחרונות, ביניהן: "תראו אותם רצים" (2022) של טום ג'ורג', "התפריט" (2022) של מארק מיילוד והסדרה "הלוטוס הלבן" (2021) של מייק וייט. בנוסף, "רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית" מתווסף לשורה המתארכת של תכנים החושפים את הזיוף והגיחוך של בני המעמד העליון.

2 דברים שכדאי לדעת

● בראיון למגזין "אסקווייר" בחודש שעבר, סיפר ריאן ג'ונסון שהיתה לו "רשימת משאלות", הכוללת את שמות השחקנים שהוא רצה שיופיעו בסרט. הוא הצליח ללהק את כולם, כולל את השחקנית אנג'לה לאנסברי ("מוות על הנילוס") והמלחין סטיבן סונדהיים, שניהם בתפקידם האחרון. עוד מופיעים בתקפיד אורח: אית'ן הוק, כעוזר של מיילס, ג'וזף גורדון־לוויט, המדבב את השעון של מיילס, שחקן הכדורסל כרים עבדול ג'אבר ושחקנית הטניס סרינה וויליאמס.

● בראיון למגזין "אמפייר" בחודש אוגוסט, סיפר דניאל קרייג שהחזרה לדמות הבלש נואה בלאנק דרשה ממנו הסתגלות: במשך ארבעה חודשים הוא נפגש עם מאמן שתירגל איתו את המבטא האמריקאי־דרומי שאפיין את הבלש בסרט הראשון.

החמישייה הפותחת

הסרטים המכניסים בסופ"ש 6-8.1.23 (לפי אתר IMDB)

איש ושמו אוטו

קומדיה אמריקאית. אוטו אנדרסון (אותו מגלם טום הנקס), הוא אלמן ממורמר ומקובע, שמשפחה צעירה עוברת לגור בבית הסמוך אליו. מערכות היחסים שלו עם בני המשפחה, שמתפתחות ומעמיקות לאורך הסרט, משנות את חייו ואת נקודת המבט שלו.

במאי: מארק פורסטר • שחקנים: רייצ'ל קלר, מנואל גרסיה־רולפו, קמרון בריטון • משך הסרט: 125 דק' • החל מה־12.1 בבתי הקולנוע ברחבי הארץ

למה בחרנו בו

בסרט "רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית" יש נופים מרהיבים של ים, הומור שנון, עלילה בלשית מתוחכמת וקאסט שחקנים מרשים. התסריט נותן תחושה שכל אחד יכול לפתור את התעלומה העומדת במרכז הסרט, אבל עצה חמה מאיתנו: אל תחתכו באמצע. רגע לפני שתרגישו שהזמן שלכם מתבזבז, יגיעו התפניות המפתיעות בעלילה.