מס הכנסה | שאלות ותשובות

היכונו, הנטו שלכם עשוי להישחק באלפי שקלים: כל מה שכדאי לדעת על הקפאת מדרגות המס

באוצר מתכננים להקפיא עד 2027 את ההצמדה למדד של מדרגות המס ונקודות הזיכוי • המשמעות המיידית: עלייה בתשלום המס שנשלם ופגיעה בהכנסה הפנויה של העובדים • מי יהיו הנפגעים העיקריים, כמה כסף זה יכניס למדינה ומה אומרים על זה המומחים בשוק

אילוסטרציה: Shutterstock
אילוסטרציה: Shutterstock

בחודשים החולפים, על רקע דיוני התקציב, הצהיר מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', כי ינסה להימנע מהגדלת הנטל על האוכלוסייה, שכבר היום נושאת ברובו. אך השבוע, עם פרסום צעדי המיסוי המתוכננים במסגרת גיבוש תקציב 2025, התברר כי האוצר התרחק מאוד מהאמירה הזאת. כעת מתכנן האוצר להקפיא את הצמדת מדרגות המס ונקודות הזיכוי למדד המחירים לצרכן.

המומחים חלוקים: האם ביטול שטרות ה־200 שקל יעזור במאבק בהון השחור
שאלות ותשובות | באוצר רוצים לקצץ בהטבות לפנסיה. בכמה כסף מדובר?
שאלות ותשובות | בדרך למיסוי קרנות ההשתלמות: האם כדאי לפדות את החיסכון?

מהי משמעות התיקון המוצע?

באוצר מציעים להקפיא מ-2025 את מדרגות מס ההכנסה ושווי נקודות הזיכוי למשך שלוש שנים.

המשמעות המיידית של תוכנית האוצר היא שבשלוש השנים הבאות הציבור ישלם יותר מס הכנסה ותהיה לו פחות הכנסה פנויה. בתחילת כל שנה מתעדכנים רף המדרגות ושווי נקודות הזיכוי ממס בהתאם למדד המחירים לצרכן. עלייה במדד מתורגמת באופן ישיר לעלייה בשכר הנטו שיופקד לעובדים לבנק. הקפאת העדכון משמעותה שעובדים אשר הכנסתם קרובה לרף התחתון של מדרגת המס לא ייהנו מהפחתת שיעור המס המוטל עליה, והיא תשחק גם את ההטבות מנקודות הזיכוי של העובדים, באופן שיורגש במיוחד אצל משפחות מרובות ילדים.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

איך זה ישפיע על הכיס?

באוצר מבקשים כאמור לאשר הקפאה לשלוש שנים, עד שנת 2027. מחישוב שערך עו"ד בועז פינברג, שותף מוביל בתחום המסים במשרד ארנון, תדמור-לוי, גם בהערכה שמרנית שהמדד יעלה ב-3% בלבד בשנה, עולה כי הנטו של בעלי הכנסה של כ-10,000 שקל בחודש יקטן ב-1,776 שקל בשלוש השנים האמורות, בעקבות הקפאת ההצמדה למדד המחירים. בעלי הכנסה של 15,000 ייאלצו להיפרד מכ-3,100 שקל בשלוש השנים של ההקפאה ובעלי שכר של 20,000 שקל ומעלה ייפרדו מכ-7,000 שקל.

כמה זה יכניס למדינה?

לפי הערכות האוצר, מדובר בצעד שצפוי להכניס למדינה מיליארדים בכל שנה במדרג עולה: כ-2.6 מיליארד שקל בשנת 2025, מעל 5 מיליארד בשנת 2026 , מעל 7 מיליארד בשנת 2027 וקרוב ל-8 מיליארד שקל משנת 2028 ואילך.

מה חושבים המומחים?

לדברי עו"ד פינברג, "המשמעות של כוונת שר האוצר בדבר אי-הצמדת נקודות הזיכוי, מדרגות המס וסכומים נוספים, היא הלכה למעשה העלאת מסים, גם אם הוא לא קורא לזה כך במפורש. במסגרת דברי ההסבר שפורסמו, אגף התקציבים אף לא מתיימר להסתיר עובדה זו. מאחר שאף אחד לא יודע בוודאות מה יהיה קצב עליית המדד בשלוש השנים הבאות, באוצר מעדיפים תעלול יח"צני על פני ודאות למשק.

פינברג מוסיף כי "מה שמרתיח אף יותר בתעלול היח"צני הזה, הוא השימוש במילה 'הקפאה' - שהרי המדינה לא מתכוונת 'להקפיא' את ההצמדה למדד, אלא לבטל לחלוטין את הצמדת המדרגות וסכומי נקודות הזיכוי ב-2025-2027. אלו כספים שלעולם לא יחזרו לנישומים".

מומחה המס עו"ד בני יונה, שותף במשרד עורכי הדין ברכה ושות', מזהיר כי הצעד של האוצר יפגע משמעותית בשכבות החלשות. "ההצמדה נועדה להתאים את המיסוי בהתאם לשחיקה האינפלציונית של השכר. הקפאת התאמת תקרות ההכנסה, סכומי נקודת זיכוי ונקודת קצבה, ההנחות הסוציאליות ומענק עבודה (מס הכנסה שלילי) למעשה פוגעת בעיקר בשכבות הנמוכות אשר שינוי כזה משפיע באחוזים גבוהים מאוד יחסית להכנסתם".