בית קפה ומאפייה באתר מראשית ההתיישבות הציונית

ג'ין, ערק ומשקאות אחרים מתזקיק תמרים, ברד פודינג מלוח ולחם מקומי, ארכיאולוגיה שמתעוררת לחיים ומשק כנפי ציפורים נודדות • חגית אברון תופרת יום בעמק המעיינות

ג'ין במזקקת זוהרה / צילום: גני בורן
ג'ין במזקקת זוהרה / צילום: גני בורן

לא מוותרים על הצפון, ובאזור עמק המעיינות נהנים לעת עתה מסוג של שקט. הזמן הטוב ביותר להתנפל על האזור הוא ללא ספק האביב והסתיו, עת מרחפת רוח נעימה והאוויר מתחיל להיות קריר, האנפות והחסידות מתחילות את המחול ופוצחות בנדידה שחולפת מעל שפע המעיינות שבעמק.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

משהו לעשות: ההיסטוריה מתעוררת לחיים בבית שאן

הלסת נשמטת נוכח תפארתה של בית שאן על ההיסטוריה והארכיאולוגיה המפוארת שבה. הגן הלאומי בית שאן הוא אתר בלתי נתפס בעוצמתו, שסיפור התגלותו מרתק לא פחות מממצאיו החשובים. מומלץ להגיע אליו בכל שעות היום, להפליג בדמיון וכמעט לשמוע את זעקות הקהל נוכח קרבות הגלדיאטורים שהתרחשו ממש כאן, מתחת לרגלינו. כאמור, גם בשעות היום האתר מומלץ לביקור, על אוצרותיו ואבניו, שמאחוריהם סיפורים מפעימים. אבל בשעות הלילה מתעורר הגן לחיים במופע האור קולי "לילות שאן", שצפייה בו מרגשת ומרטיטה שבעתיים בימים אלה. למופע מתלווה סיור לילי ייחודי, המציג את הדמויות ואת האתרים הקמים לתחייה עם רדת החשכה.

הרחוב הרומי בגן הלאומי בית שאן / צילום: ויקיפדיה
 הרחוב הרומי בגן הלאומי בית שאן / צילום: ויקיפדיה

גן לאומי בית שאן, לילות שאן

משהו לשתות: דרינקים מתובלים מתזקיק תמרים

מטעי התמרים הם ללא ספק סימן ההיכר החקלאי של אזור עמק המעיינות. ישראל כשלעצמה היא מעצמה ליצוא תמרים, שחלקם מגיעים מהאזור. אחת היוזמות המשכרות שנולדו מחקלאות התמרים היא מזקקת zohara, שמכינה ג'ין, ערק ועוד משקאות מבוססי אלכוהול המזוקק מהפחת של התמרים. אנחנו טעמנו תזקיק תמרים בעל טעם אניסי מתובל בעלי טרגון טרי שזכה לשם המתוק Mad Jewel. המזקקה ממוקמת בכניסה למושב רוויה, ומציעה סיורים וטעימות.

מזקקת זוהרה, 0502681212

משהו לאכול: לחם ותוצרת העמק באתר מורשת

האתר ההיסטורי של "גשר הישנה" הוא מקום הטומן בחובו סיפור מסמר שיער של ראשית ההתיישבות הציונית ומאבקה המרגש על זכותה לקיום. האתר משלב כמה אתרים שאותם תוכלו לתור בגפכם או באמצעות מדריך. כך או כך, אל תדלגו על המיצג האור-קולי שיכניס אתכם ישירות אל סיפורי הגבורה של חברי קיבוץ גשר בקרבות מלחמת העצמאות. בהמשך תוכלו לסייר בין מבני הקיבוץ שהשתמרו - חדר האוכל, בית הילדים, הבונקר והסליק ובטיילת החאן והגשרים העתיקים. כל זאת על רקע תצפית מהורהרת אל ממלכת ירדן והגבול שעובר תחת רגליכם ממש.

אגדת לחם / צילום: נתנאל נוימן
 אגדת לחם / צילום: נתנאל נוימן

אל תוותרו על החוויה המצפה לכם בבית הקפה הנחמד "אגדת לחם" שבאתר, במבנה ההיסטורי של מאפיית קיבוץ גשר שוכן לו בית הקפה חינני שמרפסתו פונה לנוף, וכולו מדבר שפה קולינרית מקומית. חומרי הגלם, הספקים וגם העובדים, כולם "תוצרת העמק". התפריט מציע ארוחות בוקר וכריכים מלחם שנאפה במקום, אך את עינינו צדה דווקא מנה של "ברד פודינג מלוח", בריוש מתקתק בבלילת עגבניות, קרם פרש ועמבה שהפך למופע זיקוקים בפה.

אגדת לחם, חצר גשר הישנה

איפה לטייל: לצפות בציפורים נודדות לעת שקיעה

שעת הקסם בפתח, והשמש שולחת כבר קרניים כתמתמות הצובעות את הגבעות באור קטיפתי. זה הזמן לחווית שקיעה מרוממת במיוחד - חמש דקות נסיעה בתוככי מטעי התמרים של קיבוץ כפר רופין ואנחנו בפארק הצפרות החדש, שנחנך בימים אלה ממש. משם אנחנו יוצאות לסיור עצמאי הצופה אל הגבול עם ירדן, ועל מעוף של ציפורים המתכוננות לשנת הלילה. המתנו בסבלנות לשעת הקסם היעודה, הבטנו על השמיים הצבועים ובאחת נפרסה לה מניפה מרהיבה של חסידות שחורות כנף, אנפות כסופות, אגמיות וטבלנים, מרחפים ושטים מעל בריכות הדגים במחול בלתי נשכח.

פארק הצפרות, כפר רופין