סמנכ"ל אל על: "אנחנו לא מסוגלים לעמוד בביקוש, במיוחד בטיסות לארה"ב וללונדון"

נדב חנין, סמנכ"ל שיווק וחדשנות באל על, התייחס בוועידת ישראל לעסקים של גלובס לטענה שאל על ניצלה את המצב להעלאת המחירים: "האם להוריד? להעלות? אין תשובה נכונה או לא נכונה; כל המלחמה אנחנו מתעסקים בזה" • "אין לנו יכולת להגדיל את ההיצע, הטייסים עובדים סביב השעון, ואין לי מטוסים שמחכים בחניה"

נדב חנין, סמנכ''ל שיווק וחדשנות באל על, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: כדיה לוי
נדב חנין, סמנכ''ל שיווק וחדשנות באל על, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: כדיה לוי

השנה האחרונה הייתה מטלטלת מכל הבחינות עבור הישראלים, גם מבחינת ענף התעופה. חברת אל על הישראלית מצאה את עצמה ממציאה פתרונות יצירתיים כדי להמשיך לפעול כשאף חברה אחרת לא טסה לישראל. בתוך כל זה נשמעו טענות נגד החברה על גביית מחירי טיסה גבוהים במיוחד בצל המלחמה. על כך דיבר היום (ג') נדב חנין, סמנכ"ל שיווק וחדשנות באל על, בראיון עם כתבת גלובס אלה לוי-וינריב בוועידת ישראל לעסקים של גלובס. 

ועידת ישראל לעסקים | מנכ"לית אל על: "האינטרס של המדינה הוא חברות תעופה ישראליות חזקות ויציבות"
ועידת ישראל לעסקים | יו"ר נמל אשדוד: "השנה האחרונה הוכיחה שאי-אפשר שכל הפעילות שלנו תהיה מופרטת"

קודם לחנין עלתה לבימת הוועידה מנכ"לית Remepy, ד"ר מיכל צור-שלו, שסיפרה כי היא יוזמת הקמת קו תעופה אזרחי לניו יורק, כיוון שלא ניתן להשיג טיסות מסחריות לארה"ב.

חנין לא ניסה להתנער מהקשיים בהיצע הטיסות כיום ואמר: "זה אכן מצב בעייתי, שצריך שחברות הייטק יפתחו קווים חלופיים. אל על לא מסוגלת לעמוד בביקוש. במיוחד בטיסות לארה"ב, ללונדון וליעדים יותר עסקיים".

לדברי חנין, "שיטת התמחור בעולם התעופה היא שאם יש 200 מקומות במטוס, הראשון שיקנה כרטיס יקבל את המחיר הכי נמוך, והמושב האחרון ישלם את המחיר הכי יקר. הרבה אנשים רצו לעלות על טיסות, ונשארו מעט מקומות, וזה בסוף היצע וביקוש. מתחילת המלחמה אנו מנהלים מדיניות קפדנית בעולם התמחור, לא נותנים למחירים להגיע למחירים הכי גבוהים". 

"בתחילת המלחמה קטענו את המחירים" 

באשר לטענה שאל על ניצלה את המצב להעלאת המחירים, אמר חנין: "בתחילת המלחמה קטענו את המחירים למעלה, כשהם היו גבוהים, כדי לתת פתרונות לאנשים. אחר-כך שינינו את המנגנונים. קבענו ארבעה יעדים - אתונה, לרנקה, וינה ודובאי - במחירים קבועים לכל המושבים. זה שינוי מהותי. מה שזה עשה, זה שהטיסות האלה התמלאו עד סוף השנה, תוך שלושה ימים. אז שאלנו את עצמנו האם זה נכון לעשות מחיר קבוע או לא".

המנחה לוי-וינריב ציינה כי כיום מחיר טיסה לניו יורק עומד על 1,750 דולר. "האם להוריד? להעלות? אין תשובה נכונה או לא נכונה", השיב חנין. "כל המלחמה אנחנו מתעסקים בעניין הזה, זה חלק מעולם התעופה. אין לנו יכולת להגדיל את ההיצע, הטייסים עובדים סביב השעון, גם אנשי התחזוקה, כולם אנשי חיל האוויר, ואין לי מטוסים שמחכים בחניה. אין לנו את היכולת הזו".

מצב התעופה לישראל עדיין לא התייצב, אבל כמה חברות תעופה זרות כבר הודיעו שהן חוזרות. האם נראה ירידה במחירים?
"אני יכול להגיד שכל חברת תעופה שתחזור לכאן, אנו מברכים על זה", אמר חנין. "תחרות תמיד עובדת לפי היצע וביקוש, ואנחנו באמת רוצים שכמה שיותר חברות תעופה יחזרו לארץ. אנו עוזרים לכל חברה שרוצה ללמוד איך לעבוד כאן בזמן מלחמה".

כסמנכ"ל השיווק והחדשנות של אל על אמר חנין: "המותג היה מיושן, וחלק ממה שרצינו לעשות זה למתג את החברה מחדש. רצינו לקחת את אל על למשהו יותר עדכני, חדשני, דיגיטלי, כן, זה חלק מחוויה. גם הוויפיי במטוסים וכו'. יש כל הזמן דרישות חדשות מהלקוחות - מה שהיה מותרות בעבר, היום זה בייסיק. אנשים לא רוצים להתקשר למוקדי שירות, הם רוצים לעשות הכול בעצמם, וזה יעבוד גם בעולמות ה-AI, שם יש הרבה יותר פתרונות". 

*** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים והפניקס. בחסות: אל על, בזק, נספרסו, וולט, דל, ההסתדרות הרפואית בישראל, אנרג'יאן, קק"ל, בלקרוק, פלייטיקה, מטא, שטראוס, קבוצת בז"ן ו-MSCI; ובהשתתפות: מקורות, נמל אשדוד ורשות החדשנות.