| 22.12.2024
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
יוקר המחיה בישראל הרים ראש בחודשים האחרונים וצפוי לצבור תאוצה עוד יותר בתחילת 2025. בסדרת כתבות מיוחדת ננסה להבין את הגורמים, את הסיבות ואת האחראים באמצעות ניתוחים, ראיונות עם מומחים והשוואות בינלאומיות. נבקש לבחון את חלקו של המגזר העסקי ואת אחריות הממשלה, והכול באמצעות ניתוחים אובייקטיביים מבוססי נתונים.
התחושה של צרכנים רבים היא שהמחירים עולים בעקביות, אך זה לא תמיד מתבטא במדד המחירים לצרכן של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - שבכלל ירד בחודש האחרון. זה מביא לצורך להסתכל על אלטרנטיבות, הן של משרדי הממשלה והן של השוק הפרטי. אך למעשה, נראה כי כמעט כולם שואבים מידע מאותו המקור בדיוק: נתוני השקיפות במחירים על־פי חוק המזון. כך שכל בעיה שתהיה שם, תהיה משותפת לכולם.
חמור מכך: סל הצריכה שמתפרסם על־ידי משרד הכלכלה ונועד להיות אלטרנטיבה מדויקת יותר לבדיקת המחירים בסופרמרקט ולהשוואה בין רשתות השיווק השונות - לא מתפרסם כבר קרוב לשנה וחצי.
נראה כי למרות הביקורת על מדד המחירים לצרכן, אין לו ממש תחליף בכל הנוגע למעקב אחרי מחירים. הוא מתבסס הן על נתוני השקיפות במזון והן על סקירה פיזית בשטח, בעוד אחרים משתמשים כמעט בלעדית באותם נתוני שקיפות שהקמעונאיות מחויבות לספק. אף אחת מהאלטרנטיבות לא מספקת נתונים אחרים, ואם ישנה בעיה בנתוני השקיפות במזון - כולם יסבלו ממנה באותו אופן.
המדד הראשי, והחשוב ביותר, הוא מדד המחירים לצרכן של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). מוצרי המזון מהווים 18% מהמדד, כולל פירות וירקות. זה המדד הרשמי של מדינת ישראל, עם שימוש נרחב גם בשוק ההון: "אני עוקב אחרי מדד המחירים לצרכן מסיבה פשוטה: שוק האג"ח עוקב אחריו", אומר אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב. "כלומר, משלמי האג"ח מבטיחים ריבית מסוימת, ועליה את השינוי במדד". גם חוזים רבים במשק ואף החלטות ממשלה נשענים עליו, והוא גם המדד אחריו עוקבים בעולם ביחס למצב בישראל.
המדד נסקר על־ידי הלמ"ס בשתי שיטות עיקריות: הראשונה, הקלאסית, היא על־ידי סוקרים פיזיים שמגיעים לחנויות או מביאים את המידע דרך אתרי האינטרנט. אך מאז שנחקק חוק קידום התחרות בענף המזון ("חוק המזון") ב־2014, רשתות השיווק מחויבות לדווח בפורמט אחיד את המחירים של מוצריהן מדי יום, בפיקוח הרשות להגנת הצרכן.
בלמ"ס מסרו לגלובס כי "הלשכה צפויה להגדיל בהדרגה שימוש באמצעים טכנולוגיים הכוללים את נתוני שקיפות המחירים, כריית מידע באינטרנט ו־API על חשבון איסוף נתונים פיזי. ההערכה היא שבשנים הקרובות המדידה הפיזית באמצעות סוקרים תפחת בדומה למה שנעשה בכל העולם".
למעשה, אומרים בלמ"ס, כבר בשיאי ההסלמה של המלחמה הסוקרים לא יכלו להגיע לשטח, מה שהביא להישענות נרחבת על אותם הנתונים. לדברי הלשכה, תמיד יישארו סוקרים פיזיים למקרה שהחוק ישתנה וכן כדי לבדוק מחירים בשווקים פתוחים, בהם אין קופה רושמת, אך השימוש בהם ילך ויפחת.
הרשתות לא מדווחות בצורה מלאה
הנתונים המתקבלים בצורה כזאת ניתנים לאיסוף קל ושיטתי בהרבה, אך הם לא חפים מבעיות. לובי 99, למשל, כבר פנו בעבר לרשות להגנת הצרכן כדי לוודא אכיפה של החוק על רשתות השיווק שלא מדווחות בצורה מלאה. למשל, שם היצרן, בניגוד לסוג הפריט, לא תמיד מדווח בצורה שקופה. זה יוצר בעיות סביב השוואת מוצרים שונים או בדרגות איכות שונות. זה יוצר גם קושי לעקוב אחרי מחירי המותגים הפרטיים שאמורים להתחרות ביצרנים הגדולים, משום שמחיריהם מעורבבים בתוך כל היצרנים ללא אפשרות להבחין ביניהם.
"יכול להיות שמוצר הגיע לארץ מיבואנים שונים לרשתות שונות, ואז קשה לראות איזה יבואן העלה מחירים", אומר אריאל פז־סוויצקי, מנהל המחקר בלובי 99. "או למשל, אם מפעל נקנה על־ידי חברה כלשהי, והם לא מעדכנים את זה, לא נדע מי העלה מחירים". אך מצד שני, הוא מסייג, "זה מפריע למי שמנסה לנתח מגמות בשוק המזון, אך פחות משפיע על צרכן שמעוניין להשוות מחירים".
אך הבעיה הגדולה היא לא רק החורים בדיווחים, אלא העובדה שגם מדדים אחרים, ממשלתיים ופרטיים כאחד (וראו בהמשך), משתמשים באותו מאגר בדיוק. אם יש טעות או הטיה, היא תשפיע על כולם באותו האופן ולא תתאזן על־ידי בחינה של מדדים שונים.
מסתמכים על סקרי הוצאות
המשקל של רכיבי מדד המחירים לצרכן מבוסס על השיעור המשוקלל של צריכת כל מוצר על־ידי משק הבית הממוצע. זה נעשה באמצעות סקר ההוצאות וההכנסות שמתפרסם כל שנתיים, ומבוסס על דיווח עצמי של משקי הבית לסוקרי הלמ"ס. אך כפי שפרסמנו בגלובס, ישנה מגמה דרמטית של ירידה במענה לשאלוני הלמ"ס.
בעוד שב־2012 ענו לסקר 82% מהנשאלים, ב־2022 שיעור זה ירד דרמטית ל־43% בלבד. בלמ"ס פועלים כדי למתן השפעה זאת על־ידי שימוש בנתונים מינהליים, תגמול המשתתפים ומישקול סטטיסטי של מי שכן משיב כך שהנתונים כן יהיו דומים יותר למדגם מייצג. אך באופן טבעי, זה עדיין משפיע על איכות הנתונים והדיוק שלהם.
ניתן לגשת בקלות למדד המחירים לצרכן ואף לנתח אותו בצורה מעמיקה דרך "דאשבורד מדדי מחירים" של בנק ישראל. הדאשבורד מנגיש את כל חלקי מדד המחירים לצרכן ומאפשר לחקור אותם בנפרד ולראות כיצד הם נעים יחד. אך אם יש רצון לניתוח של תת־תחומים ספציפיים ואף מוצרים אינדיבידואליים, אין ברירה אלא להיכנס למחולל הסדרות באתר הלמ"ס עצמו. מדובר באתר מסורבל יחסית, אך אין שני לו מבחינת הפירוט.
"מדד מחירים" נוסף נעשה על־ידי משרד הכלכלה, בשם "השוואת עלות סל מוצרים נבחר ברשתות הקמעונאיות". מדד זה, שהחל להתפרסם ב־2019, בוחן את מחיריהם של 68 מוצרים נפוצים לאורך זמן, כולל המחיר של כלל סל המוצרים ומציג השוואה מסודרת בין רשתות השיווק השונות.
מטרת משרד הכלכלה היא "הגברת יכולת השוואת מחירים ועידוד צרכנות נבונה", כמו גם "הצבת זרקור על מגמות הדורשות העמקה ובחינה ביחס ליוקר המחיה במוצרי צריכה", ובכך להביא ל"מעקב לגבי אפקטיביות מהלכים ופעולות בתחום יוקר המחיה". כלומר, מעקב צמוד של משרד הכלכלה עצמו על המחירים לצרכן.
נגיש, אך לא פרקטי
אך למעשה, מקור המידע של משרד הכלכלה דומה לזה של הלמ"ס - פרסומי השקיפות במחירים על־פי חוק המזון. הם עשו זאת באמצעות אתר "פרייסז" שעיבד עבורם את הנתונים. אך מעבר לשימוש באותם מקורות בדיוק, סיום ההתקשרות עם פרייסז יצר מצב בו המדד החודשי האחרון שהמשרד פרסם היה באוגוסט 2023, לפני כמעט שנה וחצי. במשרד הסבירו לגלובס שהדבר נובע מבעיות כוח־אדם כתוצאה מהמלחמה.
כלומר, לא ניתן להשתמש במדד לשום צורך פרקטי של השוואת מחירים ומעקב אחרי המגמות הנוכחיות במוצרי הצריכה. כך שלמרות שהוא נגיש יחסית באתר משרד הכלכלה (ובחגים הם נהגו לפרסם מנוע חיפוש ייעודי להשוואת מחירים), לא ברור מתי נראה שם נתונים עדכניים. החל מינואר תיכנס בהדרגה רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" של המשרד, שמאפשרת יבוא תוך הישענות על תקן אירופי ללא צורך במסמכי יצרן מקוריים ותוך התגברות על חסמי יבוא אחרים. עדכון המדד יוכל להראות כמה הרפורמה חוסכת לצרכן הישראלי.
דרך נוספת לעקוב אחרי הוצאות הישראלים היא דרך ההוצאות שלנו בכרטיסי אשראי. בנק ישראל מפרסם את סך ההוצאות באשראי בכל יום, בהתבסס על נתוני שב"א, החברה שאחראית על התשלומים בין הבנקים. אך מדובר במדד תנודתי מאוד (גם כשהוא מנוכה עונתיות), והפילוח שהוא מאפשר מוגבל מאוד ומבוסס אך ורק על סוג בתי העסק כפי שאלו מוגדרים על־ידי חברות כרטיסי האשראי.
הלמ"ס מפרסמת בכל חודש את נתוני ההוצאות באשראי של 3 החודשים האחרונים, מחולקים לקטגוריות רחבות יחסית. היתרון הגדול של מדד זה הוא שהוא לא מבוסס על דיווח עצמי של רשתות השיווק, אלא על הרכישות בפועל בכרטיסי אשראי.
לא מיועד להשוואות מחירים
בעוד שהמדד שהלמ"ס מפרסמת הוא ריאלי, כלומר מתחשב במדדי המחירים שכבר התפרסמו, הוא לא מאפשר לחשב באופן עצמאי מחירים, אלא ניתן להסיק ממנו רק את השינוי בצריכה הכוללת.
לדברי זבז'ינסקי ממיטב, השימוש העיקרי בנתוני הצריכה באשראי הוא לחשב מה יקרה לאינפלציה העתידית: "כשאני מסתכל על המדד קדימה, מה שמשפיע זה כוחות הן מצד ההיצע והן מצד הביקוש. כדי לדעת האם יש למשל התגברות בצריכה הפרטית שמשפיעה על הביקוש הכולל, אני מסתכל על ההוצאות בכרטיסי אשראי. המדד של הלמ"ס ריאלי, כלומר בהתחשב בשינויים במדדי המחירים, ובנק ישראל מפרסם גם את הנומינלי. עם זאת, אפשר לעתים לראות לפעמים פערים בינם לבין הלמ"ס".
ניתן לגשת למדד הנומינלי של בנק ישראל דרך "דאשבורד נתונים מהירים" שלהם, ולמדד הריאלי של הלמ"ס מחולק לקטגוריות דרך אתר הלשכה.
גם בשוק הפרטי יש חברות שמציעות מדדי השוואות מחירים. גם הן משתמשות בעיקר בנתוני השקיפות במחירים על פי חוק המזון, כאשר הן דואגות להוריד את מחירי כל הסניפים בכל יום ולהציג אותם ללקוחותיהן, שכן הקבצים של הימים הקודמים נמחקים בכל יום לטובת הקבצים של היום הנוכחי. יחד עם זאת, הנתונים הגולמיים של המחירים לא מהווים אלטרנטיבה לגופים הממשלתיים שכן גם הם מתבססים על אותם נתוני שקיפות במחירים.
יוזמות יקרות ולא נגישות
"כשאני בא לחזות את המדד, אני מסתכל גם על הגופים הפרטיים" אומר זבז'ינסקי, "אבל זה רק פרמטר אחד של המכלול שאני מביט בו כדי להבין מה מצב המחירים במשק בזמן אמת".
חסרון משמעותי נוסף הוא כמובן המחיר: ארגונים נדרשים להוציא סכומי כסף משמעותיים כדי לגשת ליוזמות אלה, כך שהן אינן נגישות בפועל לאזרח הבודד. לובי 99 אף מספרים שהם מעדיפים לקצור את המידע בעצמם במקום לרכוש את אחד השירותים הללו.