שיתוף
צילום: Shutterstock

צילום: Shutterstock

עם פרופ' נעמה פרידמן: על דיסגרפיה

רות לוריא סגל

29.08.2024

הילד עולה לחטיבת הביניים ולא מצליח לכתוב משפט אחד בלי טעויות כתיב? דבר ראשון - זה לא מצביע על דיסלקסיה. אומנם דיסלקסיה (ולא דיסלקציה כפי שנהוג לכתוב) היא לקות למידה שכיחה ביותר אך היא קשורה בקריאה ולא בכתיבה. ייתכן שזה מצביע על דיסגרפיה - ליקוי בכתיבה, ולפי הנתונים שעולים ממחקריה של פרופ' נעמה פרידמן, הילד שלכם לא לבד. "במחקר שערכתי עם מי שהייתה בזמנו הדוקטורנטית שלי, והיום ד"ר מיה יכיני, בדקנו מעל 700 ילדים שלומדים בבתי ספר במסגרות רגילות. מצאנו כי לקצת יותר מ-10% מהם יש דיסגרפיה כלשהי, אחת מ-12 הסוגים הידועים", מספרת פרופ' פרידמן, ומוסיפה כי חלק מסוגים אלו התגלו לראשונה בעולם במעבדתם.

דיסגרפיה יכולה להיווצר כתוצאה מפגיעה מוחית (דיסגרפיה נרכשת) או מליקוי התפתחותי שקיים מלידה, והיא נובעת מליקוי של אחד מהמרכיבים בתהליך הכתיבה, כמו המרת צליל לאות, סדר האותיות, בחירה בין אות רגילה לסופית או צורתה של האות. יכול גם להיות קושי בגישה למילון המילים המוכרות שיגרום לכתיבת מילים כחדשות. "מדובר בתהליך רב-שלבי ומורכב, שבו אנחנו מגיעים מרצף צלילים (עם או ללא משמעות) לרצף של אותיות כתובות. כל אחד מהתהליכים האלו הם תהליכים שנרכשים בשלבים שונים, למשל אם תלמיד כיתה א' יכתוב 'רוש' במקום 'ראש', זה לא יצביע על דיסגרפיה, גם לא בכיתה ב', אבל אם למשל ילד יכתוב את מילה 'קקטוס' בדל"ת ולמ"ד, זה כבר יעורר חשד. כלומר, אנחנו לא נבדוק רק אם ישנן טעויות כתיב אלא גם מה סוג הטעות".

פרופ' נעמה פרידמן / צילום: אוסף פרטי

פרופ' נעמה פרידמן / צילום: אוסף פרטי

מה סוג הטעויות השכיח ביותר?
"בדרך כלל כשאומרים 'טעויות כתיב', מתייחסים להחלפה של אותיות 'הומופוניות', כלומר שנשמעות אותו דבר, כמו כ"ף וקו"ף, תי"ו וטי"ת או וי"ו ובי"ת. הסוג הזה של דיסגרפיה נקרא 'דיסגרפיית שטח', והיא הנפוצה ביותר בעברית. כיוון שבעברית אנחנו לא כותבים את כל התנועות ויש הרבה אותיות הומופוניות, היא יכולה להתבטא כמעט בכל מילה".

הדיסגרפיה נשארת גם בהקלדה?
"כל הדיסגרפיות חוץ מדיסגרפיה מוטורית, שמשפיעה על ביצוע הכתיבה, באות לידי ביטוי גם בהקלדה, גם כשהאדם מתבקש לומר את אותיות המילה ואפילו באיות אצבעות של שפת הסימנים (fingerspelling)".

איך מטפלים בדיסגרפיה?
"מתחילים בזיהוי סוג הדיסגרפיה. בדיסגרפיית שטח, למשל, המטרה תהיה למלא את לקסיקון המילים ולתת כלים לכתיבתן, דרך כתיבה חוזרת של המילה, קריאה מרובה ועבודה על משפחות המילים. לדוגמה אם הקושי הוא בכתיבת המילה 'לכבס' וההתלבטות היא אם לכתוב אותה בכ"ף או בחי"ת, אחפש מילה אחרת באותו שורש אך בנטייה אחרת, כמו 'כביסה', שבה נשמעת בפירוש כ"ף דגושה. האסטרטגיה הזו מסתמכת על מאפיינים
של המורפולוגיה העברית. לעומת זאת, בדיסגרפיה אחרת ומאוד נפוצה, 'דיסגרפיית באפר פלט אורתוגרפי' או במילים פשוטות - דיסגרפיה של זיכרון קצר טווח של אותיות, הקושי הוא בכתיבת מילים ארוכות. כדי לכתוב למשל את המילה 'טרקטורון' אני נדרשת לזיכרון של רצף אותיות שיחזיק את המבנה עד שאסיים לכתוב את המילה, וכשהחלק הזה לקוי אני עשויה להשמיט אותיות, להחליף אותן באחרות או לשנות את סדר האותיות. במקרה זה כתיבה חוזרת של המילה או מילים באותו שורש לא תעזור, אבל כן אפשר לעבוד על חלוקה של המילה להברות, שתסייע להחזיק את כל האותיות בזיכרון. במקרה של דיסגרפיית אותיות תנועה, או דיסגרפיית אהו"י, המטרה תהיה להעלות את המודעות לתנועות ולחוקי ההמרה של תנועות בעברית. בדיסגרפיית נגלקט יש הזנחה של החלק השמאלי של המילה, למשל בכתיבה של משפט בן חמש מילים, בכל מילה נכתב רק חלקה הימני. במקרה זה המטרה היא לתת תשומת לב לצד השמאלי של המילה".

דיסגרפיה יכולה להיעלם?
"לפעמים כן, וזה תלוי בסוג הדיסגרפיה. למשל כשיש קושי בהמרה מצליל לאות, בעבודה טובה על החוקים הדיסגרפיה תיעלם. יש דיסגרפיות שבהן זה מורכב יותר, למשל כשהליקוי נובע מפגיעה בגישה למסלול כתיבת המילים הקיימות, אם נסייע לאותם אנשים למלא את הלקסיקון של המילים המוכרות הם יוכלו לכתוב יותר ויותר מילים דרך המסלול המילוני, כלומר אפשר יהיה לטפל בהם כך שהדיסגרפיה לא תהיה מורגשת". 

עוד כתבות

צילום: אפי יוספי

מקודם

"לעסקים יש תפקיד אסטרטגי בקידום שינוי חברתי-כלכלי בישראל"
הדר אלמוג
צילום: Shutterstock
מזלג אכיל ומגדל ששואב ערפיח - כשחדשנות וקיימות משלבות ידיים
גלעד פדבה
צילום: יריב בכר - הנדסה, ניהול ופיקוח

מקודם

מה נדרש ממפקח מטעם הדיירים בפרויקטי התחדשות עירונית?
הדמיה: באדיבות קבוצת D.R

מקודם

להשקיע בנדל"ן 40 דקות מישראל - מבט לשוק הקפריסאי
יובל גמליאל

© כל הזכויות שמורות לגלובס