שיתוף
צילום: מתוך אינסטגרם של האקדמיה ללשון העברית

צילום: מתוך אינסטגרם של האקדמיה ללשון העברית

האקדמיה ללשון ולצחוק
בשנתיים האחרונות דפי האקדמיה ללשון עברית לוהטים ברשת, ונוספו אליהם אלפי עוקבים • מה הסוד? השתלבות עם הדור הצעיר, התאמת התקשורת לטרנדים ונאמנות חסרת פשרות לשפה העברית

אורלי גנוסר

26.11.2024

לפני שנתיים היו לדף האקדמיה ללשון עברית 24 אלף עוקבים, נתון די מרשים עבור גוף שנתפס בעיני רבים כארכאי עד לא רלוונטי, אלא שהיום הוא לא רק הכפיל את עצמו אלא כמעט שילש, ויש תחושה שהע־ ברית עושה קאמבק, שִׁיבָה אם תרצו.

האקדמיה ללשון עברית, ממשיכת הוועד ללשון עברית של בן יהודה, נועדה לחקור את השפה, רזיה ומקורותיה, ולקבוע תקני דקדוק, הגייה וכדומה. בעשורים האחרונים חלה זילות בשפה וסלנג וביטויים בלועזית איימו להשת־ לט עליה ולכלותה. היו גם שנים שהיא נתפסה כגוף אליטיסטי בלתי נגיש, אך האקדמיה לא ויתרה והפתיעה. ד"ר תמר קציר, חוקרת לשון מהמזכירות המדעית של האקדמיה ללשון עברית האחראית על תקינת השפה, עונה לשאלת אופן הנגשת השפה לציבור דרך 'קיצור תולדות המידע': "הרצון להנגיש את השפה היה קיים תמיד והשינויים הטכנולוגיים אפשרו הנגשת חומרים. עם האינטרנט הוקם אתר שהשתפר כל הזמן ופריחת הרשתות החברתיות גררה גם אותנו. מדור קשרי קהל צמח והשתכלל, הקשר עם הציבור השתפר וגם מאגר התשובות שלנו נבנה וגדל, ומגיע לקהל גדול יותר, והכול מתרחב בצורה מעריכית. עם רצון וכלים טכנולוגיים זה בונה את עצמו".

ד''ר תמר קציר, האקדמיה ללשון עברית / צילום: יעל הרמן

ד''ר תמר קציר, האקדמיה ללשון עברית / צילום: יעל הרמן

בתחום הרשתות נכנסה האקדמיה לכל פלטפורמה ('ַמֶּסֶדת' בשבילכם) חדשה, מפייסבוק דרך אינסטגרם ועד רשת ,X יוטיוב ואפילו טיקטוק. "מההתחלה הבנו שאלה אפיקי שיווק שאפשר לפרסם בהם הרבה דברים נח־ מדים, שהם מעוררי שיח. כבר בשלב מוקדם עלינו על הגל והתפתחנו עם השינויים אבל לא הבנו כמה נשתעבד וכמה משאבים זה ידרוש, ולא חזינו כמה ָעִצים זה יהיה. זו מפלצת שצריך להאכיל, כי אם לא מעלים רשומה כל יום, האלגוריתם פוגע בחשיפה". כדי להתמודד עם הדבר בצורה יעילה, חיפשו באקדמיה לפני כשנתיים פרזנטור ("יַצגָן", מתקנת ד"ר קציר), דמות שתוכל להציג את השפה בצורה "צעירה, נעימה, שווה לכל נפש ומובנת".

דורין מנדל (32), שחקנית צעירה ופעילה, הייתה אז בחופשת לידה. עוד קודם הייתה פעילה ברשת ועשתה מערכונים, סרטוני סטנד אפ ופרסומות ולדבריה 'כל מה שמצחיק וכיף'. עם חשבון טיקטוק שצבר עוקבים בקורונה, בעיקר ילדים ונוער, הגיעה לחופשת לידה וחיפשה עבודה. "מה שעשיתי לפני כבר לא התאים, ובעלי ראה שמחפשים יצגן לאקדמיה. כיוון שעקבתי אחרי הרשומות בפייסבוק, הבנתי שזה כיוון מגניב שפונה לכולם, עם עקיצות ובדיחות שמתכתבות עם טרנדים ברשת ואווירה צעירה. היה לי חיבור לשפה כי אימא שלי מורה ללשון ובבית השתמשה גם בשפה מליצית, אז יש לי נטייה לתחום מגיל צעיר והבנתי שזה יכול להיות מדהים. תכננתי לשלוח סרטון מועמדות ושברתי את הראש. רציתי משהו לא סטנדרטי, שיתבלט ויצחיק עם כתיבה מתוחכמת, שנונה ומפתיעה. הכנתי פארודיה מושקעת עם קליפ בסגנון קריוקי ואפקטים, שהיה משונה וקצת דרמטי אבל הם אהבו, ולא מזמן חגגנו שנתיים ביחד".

דורין מנדל, שחקנית / צילום: שריי עוז

דורין מנדל, שחקנית / צילום: שריי עוז

ואיך זה עובד? מנדל בונה תסריטים על יסוד חומרים מהאתר והופכת אותם למעניינים, מצחיקים, קלילים, רלוונטיים ומפתיעים, כדי למשוך מיני קהלים, תוך הקפדה על שפה תקנית כמובן. המזכירות המדעית מתקנת או מאשרת ומדור קשרי קהל מתאים את הטקסטים לשלל הרשתות. "זה עובד", מסבירה מנדל, "כי יש כאן שני סוגי אנשים שמנסים להעביר מסר אחד. היו לי רעיונות עם טרנדים מוזרים שחששתי שלא יעברו ואז פשוט אמרו לי 'כן בכיף, תנסחי זאת ככה, תקפידי על הגייה' וזהו, פשוט סומכים עליי וזה מה שגורם לאנשים לאהוב את הדף, כי מצליחים לדבר את שפת הצעירים. מי שגולל למשל בטיקטוק מכיר את השפה והשירים שהופכים ללהיטים, כי יש התייחסות לכל מה שקורה ברשת ולטרנדים".

את יכולה להתאים סרטון ללהיט חם מהתנור?
"כן. זה מסע אין-סופי לחפש את הדבר הנכון ועולם עצום מלא תוכן ואנשים, והכול מתחלף מהר ואם יש רעיון שלא עשיתי, אז שבוע אחרי הוא לא רלוונטי. זו עבודה אינטנסיבית של שני הצדדים, כי בתוכן אנחנו צריכים להזדרז כדי שטרנד לא יחלוף ויעלם".

לשאלה אם יש תובנות להמשך מודה מנדל שאם יש דבר אחד שהבינה הוא שאין נוסחה מדויקת ואי אפשר לדעת מה יעבוד ומה לא. "פעם עשיתי סרטון על נושא כבד מאוד ומורכב. היו המון חששות ודיונים על התסריט ואיך להסביר משהו מסוים. החלטתי לנסות לפצח את האתגר והיו לו המון צפיות, אנשים הבינו ואהבו וקיבלתי מלא הודעות. בסוף אין נושאים מעניינים או לא, אנחנו מנסים". ד"ר קציר מוסיפה כי הייתה הבנה שעליהם להמציא את עצמם כל פעם מחדש. "עבודת הצוות טובה, דורין מביאה כישרון מטורף, צוות קשרי קהל עוקב אחרי טרנדים ורעיונות והמזכירות המדעית מספקת ידע מקצועי. יש לנו היום שגרת עבודה ברורה וקלה, רק התכנים צריכים כל הזמן שינוי, ונראה שאנחנו מצליחים גם עם זה. אנשים אומרים שחבל שלא לימדו אותם ככה בתיכון, וזה אולי מתסכל אבל עכשיו הדברים נגישים ומשמח שגם זו דרך ללמוד לשון".

לאן אתם רוצים להגיע? מה המטרה?
"שתהיה הקפדה על אותיות אית"ן", צוחקת מנדל, "ושאנשים יאהבו לשון. הדעות אצלנו חלוקות בהרבה נושאים עם הבדלי דת מין וגזע, והמשותף שכולם מסכימים עליו זו העברית, וצריך לחגוג את זה". ד"ר קציר מוסיפה: "שיאהבו עברית. שלא יראו בה משהו זקן, זו שפה משותפת שמחברת ואהבה לעברית לא צריכה לבוא מנוקדנות, יש לה הרבה פנים של תרבות ויצירה והיא כל החיים שלנו. אין לה גיל, היא שייכת לילדים ולבני 60 ומחברת בין כולם". לשאלה אם הצעירים מדברים עברית תקנית יותר, מנדל אומרת כן נחרץ: "הצעירים אוהבים להשוויץ ורואים את הכוח שלהם. פתאום יוצרי תוכן מודעים לכך וזה כבר לא חנוני ולא מעצבן או קטנוני, אלא חכם וזה כיף. אם הצלחנו בזה - דיינו".

ניכר שמנדל מאוד נהנית מהתפקיד ונכנסת אליו כל כולה: "אני לומדת המון ובעיקר מקבלת המון מקום ליצירתיות, ומרגיע לדעת שיש עוד עיניים שרואות ונותנות רוח גבית שזה מצחיק. אני מרגישה שסומכים עליי ובטוחה שאני לא הולכת להתבזות. ולא אשקר, אני אדם עצלן במהותו וגם למוח שלי 'נתפס הגב'. העובדה שאני מחויבת לייצר תוכן כי זו העבודה, ולא סרטונים לכיף שאפשר אחריהם לנוח, הפכה אותי ליותר חדה, ואחרי כל סרטון הראש מתחיל לחשוב מה הדבר הבא ואיך אפשר להפתיע".

ואיך את מזוהה ברחוב? יותר עם האקדמיה או כדורין השחקנית?
"האמת שגם וגם וזה קטע, כי אנ־שים יודעים את השם המלא שלי ורוב ההיכרות היא מהתכנים. אני 'הבחורה של האקדמיה' וטווח הגילים שמזהה אותי התרחב, מילדים שמבקשים שאשלח ברכות עד מבוגרים שרוצים להצטלם איתי. זה הזוי אבל מפתיע וגם כיף, כי אני עושה תוכן שהוא אולי מבוגר וטרחני אבל כולם מתחברים ואוהבים בזכות הסגנון והדרך שאני מדברת על הנושא. זה כיפי, אני מאוד נהנית ואנשים נהנים וזה נראה לי הישג ענק".

עוד כתבות

צילום: באדיבות BSH יבואנית מותגי: בוש ,סימנס וקונסטרוקטה  בישראל

מקודם

בוש, סימנס וקונסטרוקטה משיקות מכונות כביסה חדשניות
צילום: Shutterstock, Elle Aon

מקודם

העסקת מתמודדי נפש: "גם העסק מרוויח מכך"
שרון שילוח, גרונטולוגית, עוסקת בפיתוח עסקי ומוצרים לגיל השלישי / צילום: אורית פניני
גיל זה רק מספר: איך בכלל נכון להגדיר אדם זקן?
שרון שילוח
אדריכלות: אבנר ישי ורון ארד / צילום: ויופוינט
בנוי לתלפיות: 6 אדריכלים בוחרים את הפרויקט המצטיין לשנת 2023
אורלי גנוסר

© כל הזכויות שמורות לגלובס