"חששנו שתיק הולילנד יחזור לשופט רוזן. אצלו אין לנו הזדמנות"

מדוע לא הציג אולמרט הקלטות שיכלו לסייע לו בערעורו על הרשעתו בתיק הולילנד? ■ מקורב לאולמרט: "החשש שהתיק יחזור לשופט רוזן הטה את הכף" ■ עו"ד ששי גז: "ייתכן שהסנגורים סברו שסך הנזק מההקלטות עולה על התועלת"

אהוד אולמרט / צילום: גיל יוחנן
אהוד אולמרט / צילום: גיל יוחנן

ההקלטות שהקליטה שולה זקן את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ושנמסרו לפרקליטות במסגרת הסדר הטיעון עמה, הביאו לפתיחתו המחודשת של משפט טלנסקי, בו זוכה אולמרט לפני כשנתיים וחצי.

ואולם, האזנה להקלטות מעוררת את התחושה שבתיק הולילנד היה בהן דווקא כדי להועיל לאולמרט. זאת, מכיוון שאולמרט נשמע בהקלטות מכחיש שביקש מעד המדינה המנוח בתיק הולילנד, שמואל דכנר, לעזור לאחיו, יוסי אולמרט.

אם כן, מדוע לא ביקש אולמרט עצמו את צירוף ההקלטות במסגרת הערעור שהגיש על הרשעתו בקבלת שוחד בתיק הולילנד, שבעקבותיה נשלח ל-6 שנות מאסר?

בין כל המלל ההרסני מבחינה ציבורית ומשפטית מבחינתו של אולמרט, שנכלל בהקלטות שפרסומן הותר ביום חמישי האחרון, ישנן שתי נקודות אור אחת מבחינתו של ראש הממשלה לשעבר: בשתיים מן ההקלטות מכחיש אולמרט נמרצות בפני מזכירתו לשעבר, שולה זקן, שעזר לאחיו, יוסי, או שאפילו ידע אודות מצבו הכלכלי הקשה של האח בזמנים הרלוונטיים לפרשת הולילנד.

הקלטות אלה היו יכולות להחליש את הרשעתו באחד משני האישומים שבהם הורשע בפרשת הולילנד - האישום הנוגע ל-500 אלף שקל שקיבל יוסי אולמרט מדכנר. לא ברור מדוע בחר צוות ההגנה של אולמרט שלא לבקש את צירוף ההקלטות לתיק.

אותם כספים שאולמרט מכחיש בהקלטות שביקש להעביר לאחיו יוסי, הם רוב הכספים שלגביהם הורשע אולמרט בנטילתם כשוחד על-ידי שופט המחוזי, דוד רוזן. אולמרט הורשע בשני סעיפי שוחד - האחד נוגע ל-60 אלף שקל שזקן קיבלה מדכנר ופדתה אותם באמצעות חשבונות בנק של מקורביה; והסעיף השני נוגע לאותם 500 אלף שקל שקיבל אחיו יוסי מדכנר, ושהשופט רוזן פסק כי גרסתו של אולמרט - לפיה לא ידע על העברת הכספים - אינה סבירה.

דווקא בפרשת הולילנד, שהשלכותיה על אולמרט נראות לפי שעה משמעותיות יותר מאלה של פרשת טלנסקי, נראה כי יש בהקלטותיה של זקן כדי לסייע לאולמרט. כך סבור גם עורך הדין הפלילי ששי גז, שאומר ל"גלובס": "יש בהקלטות אמירות מפורשות של אולמרט שיכולות לסייע לו באופן ממשי. כל אותן אמירות שבהן הוא מכחיש מפורשות שביקש מדכנר להעביר כספים לאחיו, יוסי".

"אני ביקשתי להלוות ליוסי?"

בהקלטה מדצמבר 2013 נשמע אולמרט אומר לזקן: "מי כמוך יודעת שיוסי אולמרט באמת היה שקרן... אני בחיים שלי ביקשתי ממך להלוות ליוסי כסף? אני ביקשתי... לתת ליוסי אולמרט כסף? שקרן מנוול (מתייחס לשמואל דכנר - ג'מ'). הולך ומזייף חתימה א.א. (אהוד אולמרט - ג'מ') על מסמך שיום הפגישה שלו לא היה ולא נברא... ולמה הוא (דנכנר - ג'מ') היה צריך לעזור לאורי שטרית (מהנדס העיר ירושלים לשעבר, שהורשע אף הוא בקבלת שוחד בפרשת הולילנד - ג'מ')... מה אני ביקשתי ממנו לעזור?".

בהמשך מבהיר אולמרט: "שולה, אני בחיים שלי לא ביקשתי מדכנר לא לעזור ליוסי ולא לעזור לאורי שטרית. זה שקר וכזב... אני ידעתי ב-2002 שיוסי במצב כזה? אנחנו ידענו שיוסי קיבל כסף?".

דברים דומים אמר אולמרט בהקלטה שהקליטה אותו זקן כשנתיים וחצי קודם לכן, במאי 2011: "מעולם לא זנחתי בן אדם... מישהו אחד שהיה אתי אי-פעם, שאני הייתי אפילו מחויב לו, שזנחתי אותו. את יודעת את מי אני זונח - היחידי? את יוסי. כי הוא המיט (אסון) עליי ועל המשפחה ועל המשפחה שלו ועל הילדות שלו".

בימים האחרונים העריכו פרשנים בכלי התקשורת כי אולמרט ידע שהוא מוקלט, ולכן "דחף" את האמירות הללו לתוך ההקלטות של זקן כדי ליצור לעצמו ראיה מזכה. ואולם, אפשרות זאת נראית קלושה לאור אמירות אחרות של אולמרט באותן ההקלטות, שמסבכות אותו בחשדות כבדים ביותר לשיבוש הליכי משפט - חשדות הנחקרים נגדו בימים אלה.

כך, לדוגמה, באותה הקלטה מדצמבר 2013 מציע אולמרט לזקן לקבל ממקורבו, איש העסקים רמי אונגר, 10,000 דולר בחודש לכל תקופת מאסרה, דבר שעלול להביא לאישום כי מדובר ב"דמי שתיקה", כלומר - להעמדה אפשרית לדין של אולמרט בגין שיבוש הליכים והדחת עד.

נראה כי אם היה אולמרט מודע לכך שהוא מוקלט ואמר דברים המפלילים אותו בתיק שיבוש ההליכים רק כדי שדבריו האחרים - המיטיבים עמו לכאורה בתיק הולילנד - ייתפסו כאמינים, הרי שהוא בחזקת מי שכרת לעצמו את היד כדי להציל לעצמו את הרגל.

עלות מול תועלת

צוות ההגנה של אולמרט אכן ניצב בפני דילמה קשה באשר להקלטות הנוגעות להעברת הכספים לאחיו, ושקל אם הנזק שבהן עולה על התועלת. בסופו של דבר החליטו סנגוריו של אולמרט שלא לבקש את הגשתן כראיה חדשה בתיק הולילנד.

גורם המקורב לאולמרט מסר ל"גלובס" כי "לקחנו בחשבון כל מיני שיקולים. בסופו של דבר, החשש שהתיק יגיע חזרה לידי השופט דוד רוזן הוא שהטה את הכף. הרגשנו שאצל רוזן אין לנו הזדמנות אמיתית, ולכן הכרענו נגד הבקשה לצירוף ההקלטות לתיק".

עו"ד גז מעריך כי אחת הסיבות שההגנה לא ביקשה לצרף את ההקלטות האלה לתיק הולילנד היא כיוון ש"ההקלטות משחירות את פניו של אולמרט מבחינה ציבורית וגם פוגעות במהימנותו כעד, מכיוון שנאמרים בהן דברים שסותרים אמירות שמסר בעדותו. ייתכן שסנגוריו סברו כי סך הנזק מההקלטות עולה על התועלת".

לדברי עו"ד גז, "אני מעריך שבצוות ההגנה עשו הערכת מצב ושקלו כיצד יהיה מצבו של אולמרט עם וללא ההקלטות. צריך להבין שהגשת ההקלטות עלולה בסיכוי סביר להביא להחזרת ההליך למחוזי, גביית עדויות חדשות וכיוצא בזה. מקרה כזה הוא נטילת סיכון גדול מבחינת ההגנה. ניתן גם להעריך שהנזק הכולל מהגשת ההקלטות עולה, לדעת צוות ההגנה, על התועלת".

עו"ד גז מבהיר כי לא קיימת אפשרות להגיש רק את הקטעים שנוחים לאולמרט בהקלטות.