*** הכתבה בשיתוף איגוד חברות התמ"א
החלוצה הידועה בביצוע פרויקטים של תמ"א 38, היא העיר רמת גן. עיר זו הובילה במשך שנים את ביצוע תמ"א 38, במיוחד תמ"א הריסה ובניה. אך בשנה האחרונה התהפכו היוצרות וממובילה בנושא הופכת רמת-גן לאיש מת מהלך. מצב בעייתי בעירייה הכולל עומס כבד של פרויקטים שמחכים לאישור, אי בהירות בנושא זכויות הבנייה, ואי וודאות לגבי לוחות זמנים להוצאת היתר בניה, מרתיעים ומרחיקים יזמים מלהיכנס לפרויקטים חדשים, ומשאירים גם את הדיירים באי-וודאות.
עם נפילתה של רמת גן מכס מלכות התמ"א, עולה מתמודדת חדשה ורעננה - תל-אביב. באפריל 2014 אושרה תכנית הרבעים של תל אביב בוועדה המחוזית, וזו מאפשרת ביצוע פרויקטים רבים של תמ"א 38 במסגרת הריסה ובנייה. בניינים של ארבע קומות יכולים להפוך לבניינים של שמונה קומות. מדובר בפרויקטים כדאיים כלכלית היוצרים תחרות רצינית - כאשר על כל בניין כזה מתמודדות מספר רב של חברות מהמובילות בשוק.
לתל אביב יש אפשרות להצליח היכן ששכנתה נכשלה, אך עליה להיזהר מנפילה דומה. אחד הצעדים הנכונים שביצעו בעיריית תל אביב לעומת רמת גן, הוא בניית תוכנית אב והסדרת תהליכי רישוי עוד לפני פתיחת הדלת לקבלת פרויקטים. בעיריית רמת גן - שאפשרה לפרויקטים לזרום אליה לפני הסדרה והתארגנות מתאימה קורסת מהעומס -ממתינים היום פרויקטים לדיון בוועדה משך זמן ארוך של בין שמונה חודשים לשנה. לעומת זאת, בתל אביב, בעקבות ייעול מחלקת הרישוי, פרויקטים נכנסים לדיון בוועדה תוך כשלושה עד ארבעה חודשים.
תל אביב אף הגדילה לעשות ושיפרה מבחינה טכנולוגית את כל נושא הרישוי, כך שניתן היום להגיש פרויקטים בצורה מקוונת, ולקבל עדכונים על מצב התיק בהודעות טקסט. זוהי בהחלט התנהלות מקצועית וברורה שמקלה על כל המעורבים בפרויקט. אך כדי לא לחזור על טעויות השכנה, כדאי לעיריית תל-אביב ללמוד לקח חשוב ביותר מהתנהלות עיריית רמת גן.
ברמת גן ככל הנראה לא צפו את העומס שיווצר מרגע שיתחילו לזרום עוד ועוד פרויקטים, עד כדי כך שנוצר פקק תנועה רציני שהוביל לקיפאון. כעת, כשתל אביב פתחה גם היא את הדלת לכניסת פרויקטים של תמ"א 38 - ולמרות כל ההכנות מראש - צריך להיזהר מאוד מהיווצרות עומס פרויקטים. יש לצפות כי בחמש שנים הקרובות יחל לזרום שטף של פרויקטים, שטף אליו כדאי להתכונן בהתאם, בעיקר בתגבור כח האדם.
*** הכותב הוא בעלים ומנכ"ל חברת "אנשי העיר", שעוסקת בהתחדשות עירונית