"המחשבה שיש כאן הון רב להשקעה, שמחכה שרק יאספו אותו, היא מוטעית"

איש העסקים והפילנטרופ מדובאי, תאופיק ראחים, מגלה בראיון מיוחד ל"גלובס" מאיזה שיתופי פעולה יוכלו הישראלים להרוויח הכי הרבה • המדריך למשקיע באמירויות, פרויקט מיוחד

תאופיק ראחים / צילום: אתר החברה
תאופיק ראחים / צילום: אתר החברה

"הפוטנציאל קיים דווקא מחוץ לאמירויות", מפתיע אותנו תאופיק ראחים, איש עסקים ופילנטרופ מדובאי, חבר בכיר בקבוצת החשיבה 'ניו אמריקה' היושבת בוושינגטון. השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות יכול להביא לדבריו ל"השקעות ושיתופי פעולה במיזמים בינלאומיים של אנרגיה, תשתיות וחקלאות, ובעיקר באפריקה, שם האמירויות מגלות עניין רב בשנים האחרונות".

 באיזה עוד תחומים ייתכנו שיתופי פעולה מבטיחים בין הצדדים?
"באמירויות מחפשים טכנולוגיה מתקדמת בתחומי החקלאות והפוד טק, בגלל התלות המוחלטת במזון מיובא; וגם בנושא המים - התפלה, טיהור ושימוש מושכל בחקלאות. גם תחומי טכנולוגיה נוספים יתקדמו ללא ספק, ובהם טכנולוגיה רפואית וסייבר.
"תחום שלישי שיצמח הוא התיירות. הן תיירות דו כיוונית, כי שני העמים אוהבים לטייל ולתייר, והן מיזמים שיביאו לאזור תיירים ממקומות אחרים, לטיולים משותפים בארצות המזרח התיכון. הכול תחת מטריה אחת נוחה, במקום לארגן טיול מכמה ספקים שונים ממדינות שונות".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הסחר הבינלאומי הפורח באמירויות מפתה את הישראלים. השאלה היא אם יש לנו מה להציע לכם.
"בוודאי. האמירויות יצרו בשנים האחרונות קשרים פוליטיים וכלכליים ענפים עם מדינות שזקוקות מאוד לטכנולוגיות ישראליות בתחומים רבים. כבר דיברנו על חקלאות ופוד-טק לעולם השלישי, אבל גם תשתיות תקשורת ואינטרנט. איחוד האמירויות אינו רק שותף כלכלי במקרה הזה, אלא שותף אסטרטגי-מדיני ממש. מדובר במדיניות וחזון של קשרים בינלאומיים בכל התחומים, ולא רק בהשקעות כלכליות ומסחר".

זה יוכל לכלול גם מדינות ערביות, כמו סעודיה ואחרות?
"כל חברה או מוסד ערבי שמיוצגים באמירויות, ויש כאלה מכל מדינות ערב לרבות המפרציות האחרות, ייחשף לישראלים שיגיעו לכאן. אין ספק שייווצרו מכך קשרי מסחר וקשרים אחרים. יחד עם זאת, אני לא חושב שזה יקרה בשלבים הראשונים. זה ייקח זמן, וזה לא יקרה ישירות באופן רשמי, אלא בעקיפין ובאמצעות צדדים שלישיים".

מה חייב לדעת איש העסקים הישראלי לפני הגעתו לאמירויות?
"עליו לדעת שמדובר בסביבת עסקים מורכבת ומתוחכמת, עם ממסד פיננסי ועסקי רב ניסיון בקשרי מסחר ועסקים בינלאומיים. כזה שיזהה מהר גישה חובבנית או חוסר הכנה מספקת. המחשבה שיש כאן הון רב להשקעה, שמחכה שרק יאספו אותו, היא מוטעית. מנגד, גישה מקצועית תזכה להערכה רבה ותביא ליצירת אמון. צריך לבוא לכאן עם תכנון לטווח ארוך, לא של עשיית רווח קל ומהיר, זה לא עובד בדרך כלל.

"בנוסף, נוטים לעיתים להפריז בעניין ההיכרויות האישיות כמפתח להצלחה. בלי שיש גיבוי להצעות ולתוכניות שיציגו אנשי העסקים, גם הקשר הקרוב ביותר לא יעזור. ועוד נקודה: כל אמירות שונה מהאחרות. תלמדו אותן, תראו מה כל אחת צריכה ובמה היא שונה.

"אני אישית ממליץ על אלה הצפוניות - ראס אל ח'ימה, אום אל קיוין ופוג'יירה. יש בהן תעשיות מתפתחות במהירות, צרכים ייחודיים, והרבה הרבה נכונות ורצון להתקדם ולהתפתח. והחברות הזרות עדיין לא גילו אותן, ואינן פעילות בהן מספיק". 

מהנפט ועד הדירהם

האמירויות במספרים

סטריפ בורדו כהה / צילום: גלובס

האמירויות במספרים / אינפוגרפיקה: איל אונגר, גלובס
 האמירויות במספרים / אינפוגרפיקה: איל אונגר, גלובס