"נוכל לסייע ביצירת קשרים עם מדינות נוספות דרך דובאי, בזכות ההתמחות שלנו בכך"

בדובאי יש 27 אזורי סחר חופשי ואיגוד לשכות המסחר חתם על הסכם עם שניים מהם • ד"ר מוחמד אל זרעוני, מנכ"ל של אחד מהם ויו"ר הארגון העולמי של אזורי הסחר החופשי, יגיע לארץ בקרוב: "החברות הישראליות ימצאו שאנחנו יכולים לתת תשובה וסיוע" • המדריך למשקיע באמירויות, פרויקט מיוחד

אזור הסחר החופשי DAFZA בדובאי. סמוך לנמל התעופה העמוס ביותר בעולם / צילום: DAFZA, דרך איגוד לשכות המסחר
אזור הסחר החופשי DAFZA בדובאי. סמוך לנמל התעופה העמוס ביותר בעולם / צילום: DAFZA, דרך איגוד לשכות המסחר

באיחוד האמירויות ישנם 45 אזורי סחר חופשי, 27 מהם בדובאי, שהיא מרכז סחר פיננסים ועסקים עולמי ענק. אזורי הסחר החופשי פטורים ממסים (בפועל רק מע"מ וחלק מהאיגרות, שכן אין מס הכנסה באמירויות) ובעיקר מאפשרים פעילות בינלאומית טהורה, משמע ללא צורך בשותף מקומי המחזיק ב-51% שליטה, כפי שמחייב החוק באמירויות מחוץ לאזורי הסחר החופשי.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

איגוד לשכות המסחר חתם בימים אלה על הסכם שיתוף פעולה עם שני אזורי סחר חופשי ענקיים, בנמל התעופה של דובאי ובנמל הימי, שהוא אחד מעשרת הגדולים בעולם. שניהם פועלים בהיקפי ענק של שינוע סחורות לכל מקום בעולם.

ד"ר מוחמד אל זרעוני / צילום: DAFZA, דרך איגוד לשכות המסחר
 ד"ר מוחמד אל זרעוני / צילום: DAFZA, דרך איגוד לשכות המסחר

נמל תעופה עם 1,100 טיסות ביום

ד"ר מוחמד אל זרעוני הוא מנכ"ל DAFZA (Dubai Airport Free Zone Authority) והוא גם היו"ר של הארגון העולמי של אזורי הסחר החופשי שמרכזו בז'נבה.

מה המיוחד ב-DAFZA לעומת שאר אזורי הסחר החופשי?
"אנחנו יושבים חמש דקות מנמל התעופה של דובאי, שמסיע יותר מ-86 מיליון נוסעים בשנה ל-200 יעדים, עם 1,100 טיסות ביום ו-100 חברות תעופה. משקל הסחורות העוברות בו הוא 700 אלף טון בשנה. הקירבה הזו מאפשרת לנו לתת שירותים עסקיים ומנהלתיים לצרכי המסחר הבינלאומי במגוון רב של תחומים.

"רוב אזורי הסחר החופשי האחרים מתמקדים בענפים בודדים. אצלנו המגוון גדול - אלקטרוניקה, תעשיית הרכב, אבנים יקרות, תעשיית התעופה, תיירות, מוצרי מזון, פיננסים ועוד הרבה. היתרון שלנו מתבטא בגיוון ובמתן שירות לחברות סחר בינלאומיות, שעבור רבות מהן דובאי היא מרכז חשוב, ודרכו עוברות סחורות מארצות היצור אל מדינות היעד היבואניות. אנחנו מעסיקים 15 אלף עובדים ומארחים 1,700 חברות ממגוון תחומים".

"מדברים את שפת העסקים הבינ"ל"

 מה בעצם אתם עושים?
"אזור הסחר החופשי הוא מרכז מסחרי גדול, שבו יש קודם כל הרבה מקום למשרדים, חנויות ומחסנים. אנחנו מספקים את כל השירותים הנדרשים לחברות בינלאומיות במקום אחד. One Stop Shop. כלומר, ממקום פיזי הנדרש לפעילותו, משרד עם שירותים משרדיים נחוצים, אינטרנט תקשורת, ריהוט וכו', אולמות תצוגה חנויות ומחסנים.

"החברה תקבל במקום אחד את כל השירותים הנדרשים, עבודה מול הביורוקרטיה והרגולציה הממשלתית, השגת ויזות כניסה, אשרות עסקים ועבודה, ביטוחים, מכס ומיסוי - קבלת הפטורים ושירות רואה חשבון לדיווחי מס, רישיונות פעילות ככל שנדרש, אספקת כוח אדם, נהגים, סבלים, מזכירות, סיוע משפטי, משרדי נסיעות ותיירות להזמנת טיסות וגם למשלוחי סחורה, יצירת קשרים באופן ישיר למשל ליבואנים, למפיצים, לחנויות ולרשתות מסחר בינלאומיות, ארגון ועידות וכנסים ועוד הרבה.

"רוב השירותים זמינים גם אונליין, ואין חובה להגיע אלינו פיזית, מה שחוסך נסיעות וזמן. כל זה מתאפשר כי אנחנו מדברים את שפת העסקים הבינלאומית - זו המומחיות שלנו כאן בדובאי. ועוד נקודה חשובה - נניח שתרצו לבנות בדובאי, מחסנים, מפעל, בית מלון או כל מבנה אחר. אנחנו יכולים לספק מומחים לקבלת רישוי לבנייה, ארכיטקטים, חברות בנייה, בעלי מקצוע וכל מה שידרש לכך". 

מה תציעו לישראלים?
"קודם כל נלמד מה הם צריכים. יש משלחת שלנו שתגיע ואני עימה אינשאללה בשבועות הקרובים לישראל ותיפגש ביחד עם אנשי איגוד לשכות המסחר, עם חברות ישראליות, אנשי עסקים וגורמים בשלטון. הביקור יסייע לנו להתאים לישראלים צרכים עבורם. אני מאמין שמדובר בעיקר בסיוע ליצירת הקשרים עם מדינות נוספות דרך דובאי, בזכות ההתמחות שלנו ביצירת הקשרים האלה, ובזכות היותנו מרכז עסקים בינלאומי. החברות הישראליות ימצאו שאנחנו יכולים לתת תשובה וסיוע לכל שאלה או בעיה".

כמה זה עולה?
אל זרעוני צוחק: "לא הרבה. שכר הדירה הממוצע למשרדים הוא כ-35-50 דולר למ"ר ויש לנו משרדים, חדרי ישיבות וחללים בגדלים שונים. בנוסף עוד 12.5% משכר הדירה הם דמי מנוי באזור הסחר החופשי לקבלת השירותים שלו. זה מתקזז לגמרי עם הרווח שבאי תשלום המיסים ובשמירת השליטה על החברות ללא צורך בשותף מקומי". 

מהנפט ועד הדירהם

האמירויות במספרים

סטריפ בורדו כהה / צילום: גלובס

האמירויות במספרים / אינפוגרפיקה: איל אונגר, גלובס
 האמירויות במספרים / אינפוגרפיקה: איל אונגר, גלובס