המדריך למשקיע: איחוד האמירויות מעולם לא הייתה קרובה יותר

בים באוויר וביבשה: שורה של יוזמות דרמטיות צפויות לקרב את ישראל לאיחוד האמירויות, ומה שיכול להיות אפילו יותר משמעותי - להפוך את ישראל לגשר שיחבר בין המזרח הרחוק לבין אירופה • פרויקט מיוחד

מטוס של אתיחאד אירווייז / צילום: שאטרסטוק
מטוס של אתיחאד אירווייז / צילום: שאטרסטוק

להגיע למזרח תוך זמן קצר

הסכמי התעופה בין ישראל לבין איחוד האמירויות עוד לא נחתמו אבל הם צפויים להביא לשינוי דרמטי. הטיסות למזרח הרחוק יתקצרו ויוזלו, במקביל לפתיחת יעדים חדשים באמירויות.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

לצד האפשרות לקצר את זמני הטיסה - הודות לאישור עקרוני שנתנה ערב הסעודית לכל החברות לחלוף בשטח האווירי שלה - הסכם התעופה עשוי לכלול סעיפים מרחיקי לכת, כאלה שהנוסעים יכולים להרוויח מהם. חברות התעופה, בדגש על אל על, עשויות להיפגע. גם טורקיש איירליינס, אירופלוט ורויאל גו'רדניאן שביססו את מעמדן על טיסות קונקשן לנוסעים הישראלים לא יוכלו לנוח על זרי הדפנה.

ההסכמים עשויים לאפשר לחברות התעופה מהאמירויות לנחות בישראל בדרך מארה"ב או מאירופה למשל, ולהעלות כאן נוסעים. בשתי מילים: יותר תחרות.

העברת סחורות דרך היבשה

נתיב סחר יבשתי שיקצר את משך הובלת הסחורות מהמפרץ לאירופה ולצפון אמריקה - זו הבשורה מאחורי "מסילות לשלום אזורי", פרויקט ישראלי שהוצא מהמגירה בעקבות הסכם השלום עם האמירויות. את השם טבע שר האוצר ישראל כ"ץ שכשר תחבורה הציע לפני שש שנים ליצור חיבור מסילתי של ישראל לסעודיה וממנה למדינות המפרץ. הרעיון נותר על הנייר עד לאחרונה והוא זכה להיות הפרויקט היחיד שהוזכר במפורש בנספח להסכם השלום בין ישראל לאמירויות.

במקום הנתיב הימי הארוך והמפותל סביב חצי האי הערבי, דרך הים האדום ותעלת סואץ ישונעו הסחורות מדובאי ואבו דאבי באמצעות רכבות לנמלי חיפה ואשדוד תוך יממה בלבד במקום עשרה ימים. בניית המסילה תימשך חמש עד עשר שנים.

הובלת נפט וגז בזול ובמהירות

באחרונה הועלה מחדש, על ידי קצא"א, הרעיון להפעיל מסדרון תשתיות שיאפשר הזרמת גז, נפט ותזקיקים מסעודיה ואזור המפרץ לישראל ודרכה לאירופה ולארה"ב. מדובר בפורמט שהופעל בעבר עם שותפים שהם היום אויבים.

הרעיון מבוסס על התחברות למערכת הצינורות הסעודית בנקודה הקרובה ביותר לישראל: בית הזיקוק ינבוע שלחופי הים האדום, המרוחק כ־700 קילומטרים בקו אווירי מאילת. הזרמת הדלקים בצנרת לאילת תחסוך את המעבר היקר בתעלת סואץ, ותאפשר למיכליות ענק להטעין נפט באשקלון. ירדן תקבל דמי מעבר על הסכמתה שהצינור יעבור בשטחה, וישראל גם תוכל לייבא באמצעות הצנרת תזקיקים כמו בנזין וסולר מה שעשוי להביא להוזלת מחיר הבנזין. הפרויקט עשוי לעורר דאגה בקרב הארגונים הסביבתיים, בין היתר על רקע חשש לפגיעה במפרץ אילת הרגיש.