הרב הראשי של איחוד האמירויות מבטיח: "דובאי תהפוך להיות 'ברלין החדשה' עבור הישראלים"

רבי יהודה סרנה הגיע לאמירויות כשליח מטעם אוניברסיטת NYU, והתגלגל להיות הרב הראשי של המדינה • בשיחה עם "גלובס" הוא מספר על חיי הדת של כ־1,000 היהודים באמירויות, ועל חוויית התשליך על החוף בדובאי עם עוד 50 חובשי כיפה • המדריך למשקיע באמירויות, פרויקט מיוחד

רבי יהודה סרנה / צילום: UAE Embassy in Washington
רבי יהודה סרנה / צילום: UAE Embassy in Washington

יהודה סרנה, הרב הראשי של איחוד האמירויות, יצא בראש השנה לדובאי. אחרי חודשים ארוכים של היעדרות (בשל הקורונה) סרנה לקח את המשפחה והמריא לעשות את החג באתר הנופש המפואר אטלנטיס און דה פאלם (Atlantis on the Palm). כמה ימים קודם לכן הוא היה על מדשאת הבית הלבן, צפה בנשיא דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של איחוד האמירויות, שיח’ עבדאללה בן זאיד - חותמים על הסכם השלום בין המדינות. עשור של פעילות יהודית, קשרים בין אוניברסיטת ניו יורק (NYU), אקדמאים יהודים ואנשי עסקים יהודים באמירויות הגיעו לשיא בטקס מרגש בבית הלבן.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

יום לפני ראש השנה, סרנה יצא מפתח אטלנטיס, הממוקם בקצה של אי מלאכותי, וצעד עם קבוצה של 50 יהודים לחוף הסמוך לערוך תשליך. איתו היו גם אריק פינגרהרט, נשיא ומנכ"ל של הפדרציות של צפון אמריקה, וג'פרי שונפלד, שותף בכיר בחברת הבנקאות הפרטית, מן הגדולות בצפון אמריקה, בראון ברדרס הרימן (Brown Brothers Harriman & Co. BBH).

"הייתה התרגשות רבה. 50 אנשים עם כיפות, על חוף הים, עבור רבים מאיתנו זו הייתה הפעם הראשונה עם כיפות במרחב הציבורי במדינה המוסלמית. אדם כמו פינגרהרט, שעוסק כל חייו בתחום הפילנתרופיה היהודית-אמריקאית, והנה הוא מעורב באירוע גדול מן הבחינה הדיפלומטית. או שונפלד, שהוא איש עסקים בכיר בתחום הבנקאות ובמשך שנים עובד עם הסעודים ועם האמירויות וניהל חשבונות כספיים גדולים. זו הפעם הראשונה שלו עם כיפה בחוץ, כמנהיג יהודי. כולם שם יודעים מי הוא, אבל הפעם הוא עם הכיפה, בתשליך, על החוף, יום לפני השנה החדשה. זה היה שונה ומרגש".

למחרת, ערב ראש השנה, 18 בספטמבר 2020, הגיעו מאות אנשים לארוחת החג בבית המלון אטלנטיס. "המלון דאג להסבת מטבח למטבח כשר והכנת ארוחת חג. הם דייקו בדיוק בכל מה שהיה נחוץ. מחוץ למעליות הם הציבו 'גוי של שבת' שהפעילו ולחצו על הכפתורים. הם ידעו בדיוק את כללי החג. בתפילות ובארוחת החג השתתפו המונים. השף שבישל לנו היה ממוצא לבנוני, והוא הכין חמש סעודות חג. בסוף החג, זימנו את העובדים של המלון ומחאנו להם כפיים על החג המרגש. השגריר של איחוד האמירויות לוושינגטון יוסף אל-עוטייבה, שלח לנו ברכה בווידיאו. ושרנו את ההמנון של ישראל, את ההמנון של איחוד האמירויות ואת ההמנון האמריקאי. יצא גם וידיאו שלי תוקע בשופר ממרפסת המלון, תקיעת שופר בעיר ערבית, מי היה מאמין. הווידיאו הפך לוויראלי".

חבר הקהילה היהודית בדובאי אוחז ספר תורה בבית מלון בעיר / צילום: Nir Elias, Associated Press
 חבר הקהילה היהודית בדובאי אוחז ספר תורה בבית מלון בעיר / צילום: Nir Elias, Associated Press

"הישראלים מאוד רוצים לרכוש נדל"ן"

סרנה מתראיין ל"גלובס" באמצעות הטלפון מניו יורק. הוא יו"ר מרכז ברונפמן לסטודנטים יהודים באוניברסיטת NYU. במקביל הוא משמש בהתנדבות כרב הראשי של איחוד האמירויות ועד לפרוץ הקורונה ביקר שם לפחות ארבע פעמים בשנה. עם פרסום ההודעה על הסכם גלוי בין ישראל לאמירויות במהלך אוגוסט, ארגן מכון גשר (לקשר בין קהיליות יהודיות ברחבי העולם) שיחת זום עם סרנה. מנכ"ל גשר אילן גאל דור, התקשר ואמר: "את חייבת לשמוע את האופן שבו התפתחו הקשרים בין סרנה לבין הקהילייה היהודית באיחוד האמירויות". וכך הצטרפתי לשמוע על קהילייה יהודית הצומחת יש מאין, באחד המקומות המסקרנים ביותר.

סרנה עובד באוניברסיטת ניו יורק זה 19 שנה. במסגרת תפקידו היה מופקד על קשרים בינלאומיים, קידום וטיפול בקמפוסים של NYU מסביב לעולם, יצירת קשרים אסטרטגיים עם אוניברסיטות זרות. ל-NYU היו קמפוסים ברחבי העולם, אך לא באזור הזה במזרח התיכון, וכאשר התקבלה החלטה אקדמית לפתוח קמפוס של האוניברסיטה באיחוד האמירויות, סרנה יצא לשם, יחד עם אימאם מן האוניברסיטה, כדי לראיין סטודנטים נבחרים שהוטסו לשם מרחבי כל העולם.

"התחלתי לשהות שם תקופות מסוימות, לפעמים כולל שבתות. ב-NYU היו גם סטודנטים יהודים או אנשי צוות שהגיעו לאבו דאבי. בשהות שם פגשתי והכרתי את רוס קריאל, שערך את המניין הראשון בביתו. ביחד התחלנו לבסס את החיים היהודיים במקום. החל משנת 2018 הדברים שם הפכו לבטוחים יותר וניתן היה להזדהות. אפילו נכתבה כתבה קצרה ב’בלומברג’ על בית הכנסת הסודי בדובאי. אני לא הרגשתי צורך להסתתר כל השנים, כיוון שהגעתי כמי שמייצג את אוניברסיטת ניו יורק", הוא מספר.

קריאל עבר לדובאי עם משפחתו מדרום אפריקה. הוא עובד כעורך דין בתחום האנרגיה, ומאוד מחובר לחיי הקהילייה היהודית.

ב-2019, במהלך אירוע בין דתי (Interfaith) בניו יורק, בחסות שגרירות איחוד האמירויות בארה"ב, הליגה נגד השמצה, ויחד עם חאליד לאטיף, מנהל המרכז לסטודנטים אסלאמיים ב-NYU, הוכרז סרנה כרב הראשי של הקהילייה היהודית באיחוד האמירויות.
הרב לוי דוכמן, שמתגורר קבוע באיחוד האמירויות והגיע לשם מטעם חב"ד, מגדיר אף הוא את עצמו כרב הראשי של הקהילייה היהודית באמירויות.

"להערכתי יש כ-1,000 יהודים באיחוד האמירויות נכון להיום, אבל הציפייה שלנו היא שהמספרים יזנקו. ישראלים יגיעו, וגם יהודים מצרפת. הכול יחכה עד אחרי הקורונה, אבל כבר כיום יש הרבה אנשי עסקים יהודים. אני משוחח עם רבים ואני שומע שהישראלים מאוד רוצים לרכוש שם נדל"ן. אני כל הזמן מקבל פניות מן הסוג הזה, אף שזה לא התפקיד שלי. אני גם חושב שיהיו הרבה סטארט-אפים שירצו לעבור לשם, להעביר את האופרציה למפרץ כדי לקדם עסקים ולמשוך צעירים כישרוניים מהעולם שיעבדו אצלם".

איש העסקים מתיו ברונפמן מחזיק בבז בביקורו באיחוד / צילום: מרכז ברונפמן, NYU
 איש העסקים מתיו ברונפמן מחזיק בבז בביקורו באיחוד / צילום: מרכז ברונפמן, NYU

"הקהילייה היהודית מאוד מגוונת"

אתה רואה את הישראלים מציפים את איחוד האמירויות?
"האתגר הגדול ביותר יהיה שהישראלים לא ירצו לעזוב את המקום. עבור האמירתים, אירוח זה דבר מאוד חשוב. הם מאוד גאים בכך שהם חיים במדינה ברמה גבוהה, והם פתוחים מאוד בנושא היחסים עם ישראלים. אני נמצא בתחושה שדובאי תעבור להיות כמו 'ברלין החדשה' עבור הישראלים. בברלין יש כיום כ-50 אלף ישראלים, כי הטיסה לא ממושכת, והתנאים הכלכליים נוחים. אנחנו נראה את המספרים האלה באמירויות תוך כמה שנים. מבחינת יעד תיירות, זה יחליף את טורקיה ויגיע עד כ-200 אלף תיירים בשנה. אבל בניגוד למקומות אחרים בעולם, תעשיית התיירות של איחוד האמירויות היא מן המפותחות בעולם והישראלים יצטרכו להתנהג טוב, להיות מכבדים".

פונים אליך אנשי עסקים ישראלים הרוצים להתחבר לקהילייה היהודית?
"כל הזמן. אינסוף פניות בווטסאפים, במיילים. אחד כותב לי, 'אני איש עסקים מתל אביב והאם תוכל לחבר אותי עם זה ועם זה. או אחד אחר כותב לי: 'אני מתעניין בנדל"ן שם'. אחרים אומרים לי שהם ישראלים העובדים בחברות בינלאומיות ורוצים לעבור לשם; אבל אני רבי, אני לא איש עסקים, אבל אני מבין שהולך להיות פה טראפיק משמעותי בין ישראל לאיחוד האמירויות".

אפשר יהיה להשיג שם אוכל כשר, מקום למפגש בשבתות? תפילות?
"כן, זה מתחיל שם עכשיו. יהיו גם אופציות של אוכל כשר. ובטח שיש מניינים בשבתות וחגים. הקהילייה היהודית היא מגוונת ביותר, ומורכבת מאנשים שהגיעו לעבוד באיחוד האמירויות מכל רחבי העולם.

"אחת הנשים הבולטות בקהיליה היהודית היא שגרירת קנדה באמירויות, מרסי גרוסמן. ויש גם פסיכולוגים, אנשים מענף הפרסום, דיפלומטים, אנשי עסקים ומרצים. ואפילו אנשי צבא יהודים-אמריקאיים, מוזיקאים ומפיק סרטים אחד שאני מכיר. מאוד מאוד מגוון. אנשים הגיעו לשם וחשבו שהם ישהו שם תקופה קצרה, אבל הם נשארים כמה שנים. אני מאמין שעכשיו זה ישתנה ויתרחב".

מהנפט ועד הדירהם

האמירויות במספרים

סטריפ בורדו כהה / צילום: גלובס

האמירויות במספרים / אינפוגרפיקה: איל אונגר, גלובס
 האמירויות במספרים / אינפוגרפיקה: איל אונגר, גלובס

רבי יהודה סרנה

מתגורר בניו יורק, ונהג להגיע (עד הקורונה) ארבע פעמים בשנה לאיחוד האמירויות, נשוי ואב לשישה ילדים ● משמש יו"ר מרכז ברונפמן לסטודנטים יהודים ב-NYU ● הגיע לאיחוד האמירויות לאחר שהתקבלה החלטה לפתוח שם קמפוס של האוניברסיטה ● ב־2019 הוכרז כרב הראשי של איחוד האמירויות