אדריכלות | פיצ'ר

בסין מוקמת ספרייה שמעוצבת כסלע שהוחלק על ידי הגלים

המבנה שיוקם על חוף ים סין הדרומי הוא אחד משבעה שיוקמו לאורך החוף • מדור אדריכלות חדש

הספרייה בעיר הייקו, באי היינן בסין / הדמיה: SAN
הספרייה בעיר הייקו, באי היינן בסין / הדמיה: SAN

בשנה הקרובה אמור להיפתח בפארק על חוף הים הסיני הדרומי, בעיר הייקו (Haikou) על האי היינן (Hainan) בסין, מבנה ספרייה חדש. עוד לפני שנפתח זכה המבנה לכינוי "חור התולעת" (wormhole library). הדימוי המשונה הזה מעניין כי הוא מבטא תשוקה, כך לפי האדריכלים, לייצר אתר תרבות שהוא מעבר למקום ולזמן. המבנה מעניין כי הוא מדבר צורניות שפחות מוכרת פה בארץ, פיסולית, כאילו לא פרקטית.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

המיקום:

היינן היא הפרובינציה הקטנה והדרומית ביותר בסין, והיא כוללת כמה מאות איים בים סין הדרומי. שטח היבשה בכל איי היינן מסתכם בכ-34 אלף קמ"ר, שטח האי המרכזי, שעליו מוקמת הספרייה, הוא 32,900 קמ"ר (פי 1.5 משטחה של ישראל). באיים מתגוררים כ-9.2 מיליון אנשים ומקור הפרנסה העיקרי הוא חקלאות. העיר הייקו היא עיר נמל, שיש בה גם אוניברסיטה ומתגוררים בה כ-2 מיליון תושבים.

הספרייה, נאמר בכתבה באתר dezeen, תהיה אחת משבעה פביליונים שייבנו לאורך החוף של מפרץ הייקו, כחלק מתוכנית חידוש שמקדמת הממשלה המקומית.

המבנה:

מבנה הספרייה של היינן נראה, לפחות פי ההדמיות, כמו סלע שהוחלק על ידי הגלים ובתוכו יש נקרות. החלל המרכזי שלו הוא אולם ספרייה בשטח 600 מ"ר שבו יהיה מקום ל-10,000 ספרים. לשם השוואה, בספריית בית אריאלה בתל אביב יש כחצי מיליון ספרים.
בחלק השני של המבנה, ששטחו כ-300 מ"ר, יהיה אזור שירות לבאי הפארק שיכלול שירותים, תאי רחצה ומלתחות ואזור אחסון לאופניים. בקומת הקרקע של המבנה יהיה אזור קבלה, משרדים, בית קפה וחדר VIP. על גג המבנה מתוכננת מרפסת תצפית לים.
מבחינה טכנולוגית, המבנה יהיה עשוי יציקה של בטון לבן על תבניות שיחתכו באמצעות מדפסות תלת-ממד ו-CNC.

התכנון:

את המבנה תכנן סטודיו MAD, שהוקם ב-2004 על ידי מא יאנסונג (MA Yansong).
הארכיטקטורה של המשרד חדשנית וכמעט תמיד מחברת פונקציות רגילות למדי כמו מגורים, תעסוקה, מסחר, מבני תרבות, עם צורניות שהשראתה לקוחה מעולם הטבע.
כך למשל, פרויקט מגורים בפרובינציית Anhui ומכונה Huangshan Mountain Village, ונראה כמו נטיפי מלח המזדקרים על שיפולי ההר, בנוף מרהיב. או Fake Hills בעיר החוף Beihai, שהוא מבנה מגורים עצום ונראה כמו שרשרת הרים, או בית האופרה של חרבין (Harbin), שנראה כמו מדוזת ענק (שני האחרונים בתמונות למטה).

בית האופרה בחרבין, סין / צילום: Shutterstock
 בית האופרה בחרבין, סין / צילום: Shutterstock

פרויקט Fake Hills בעיר בייהיי / צילום: Shutterstock
 פרויקט Fake Hills בעיר בייהיי / צילום: Shutterstock

בראיון שנתן למגזין Even’ מסביר האדריכל מא יאנסונג את משנתו: "הרבה מאוד אנשים בסין חשים שכחלק מהמודרניזציה הם איבדו משהו מהזהות שלהם ונקלעו למשבר. כל מה שהם יכולים לעשות זה להעתיק או לקבל את מה שהם מאמינים שהוא מודרני.
"למעשה, אם אין לך בסיס, מקורות, אתה תהיה תמיד תקוע. עבורי, זה חשוב מאד להיות מעבר למה שאנחנו מכירים כמודרני. אני צריך לדעת מי אני, ולכן אני מלקט ידע מהמערב ומהמזרח, ועם זה אני מנסה לייצר את העתיד".

שטח בנוי: 1,380 מ"ר
תכנון: משרד MAD
תכולה: 10,000 ספרים