אדריכלות | פיצ'ר

אמסטרדם מנסה להחיות אזור תעסוקה באמצעות קמפוס מגורים ידידותי לסביבה

באמצע אזור התעסוקה הוקמה שכונת מגורים שכולה דירות קטנות להשכרה • היוזמה של העירייה משותפת לרשויות עירונית בכל העולם שמנסות להתמודד עם אזורי תעשייה הנשארים שוממים במרבית שעות היום • מדור אדריכלות

פרויקט OurDomain / הדמיה: OZ
פרויקט OurDomain / הדמיה: OZ

קמפוס מגורים עצום שהוקם באזור התעסוקה Amstel III באמסטרדם הוא דוגמה נוספת לניסיון של רשויות עירוניות, בכל העולם, להתמודד עם אזורי תעשייה ותיקים, שמניבים אולי מיסי ארנונה, אבל הם שוממים במשך מרבית שעות היום.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הפרויקט

במקרה הזה מדובר ביוזמה של שותפות הנדל"ן ההולנדית OurDomain, שמתמחה בהקמת מתחמי דירות קטנות עם סגנון חיים "ידידותי לסביבה".

אזור התעסוקה Amstel III משתרע על שטח של 2,500 דונם, בדרום מזרח העיר אמסטרדם (Amsterdam-Zuidoost). בין המרכז הרפואי האוניברסיטאי UMC, הכביש המהיר A2 וציר הרכבות אמסטרדם-אוטרכט. מדובר באזור התעסוקה השלישי בגודלו באמסטרדם, יש בו 1.2 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה ומדי יום מגיעים אליו 26 אלף עובדים. מאז שנת 2011 פועלת עיריית אמסטרדם לשינוי אופיו של אזור התעסוקה באמצעות שינוי ייעוד של מבנים קיימים מתעסוקה למגורים, בניית מבני מגורים חדשים ועידוד הכנסת ייעודים של בילוי, פנאי ונופש.

תוספת הדירות באזור התעשייה נועדה לא רק להחיות את האזור, אלא גם להוסיף יחידות דיור שחסרות במדינה. "על הממשלה להשקיע 20 מיליארד אירו בדיור ובתשתיות", אמרה שרת הפנים Kajsa Ollongren במכתב לפרלמנט בשבוע שעבר. אם לא יוקצה הסכום הזה, הזהירה, הבנייה תהיה "לא מספיקה ובקצב איטי" מהמתוכנן, כך דווח ב-NLTimes.

אתר האינטרנט של אדריכלי הפרויקט, משרד הולנדי ובינלאומי בשם OZ, מסביר כי הבחירה לבנות קמפוס, כלומר מתחם אוטונומי, קשורה לכך שזו הפעם הראשונה שבה יש בנייה למגורים באזור זה של העיר. הפרויקט שתכננו כולל שלושה מבני ענק, שלכל אחד מהם עיצוב שונה, בשטח כולל של 90 אלף מ"ר, ובהם 1,559 יח"ד קטנות. יש לציין שהאחריות על כל מבנה היא של יזם אחר (Blauwhoed, LSI, Greystar). במרכז הקמפוס יש שטח מגונן ובקומת הקרקע, תשתיות משותפות כמו מסעדה, סופרמרקט, חדר כושר, קולנוע, וחללי לימוד ועבודה.

האדריכלות

האדריכלות של הפרויקט, שנועדה להפיח חיים באזור הלא אטרקטיבי, חורגת מתבניות הבנייה הסטנדרטית של האזור בצורניות ובעיקר בצבעוניות העזה. התכנון פשוט למדי ואולם באמצעות פירוק מסת הקופסאות, שמועצמת על-ידי שימוש בצבעוניות עזה של החזיתות המדורגות, וגינון, יש תחושה של ייחודיות וזהות. כאילו שזה לא עוד מבני תעסוקה או מגורים "רגילים".

המחירים

כמה עולה לגור באזור? אתר הנדל"ן המקוון paraius מציע דירה להשכרה ברחוב Pietersbergweg 231, בשטח של 37 מ"ר, במחיר 850 אירו בחודש. דירה בשטח 78 מ"ר, באותו הרחוב, מוצעת להשכרה ב-1,225 אירו. דירה בשטח 96 מ"ר, עם שני חדרי שינה ומרוהטת, מוצעת ב-1,400 אירו.

דירות: 1,559

שטח: 90 אלף מ"ר

מיקום: דרום-מזרח העיר

דמי שכירות: 1,400 אירו בחודש לדירת 96 מ"ר