אדריכלות | פיצ'ר

האייקון הארכיטקטוני הבא של הונג קונג: מוזיאון לאמנות

אחד המבנים המסקרנים באסיה נבנה לאחרונה ברובע התרבות של הונג קונג וייפתח לקהל במהלך השנה • מדור אדריכלות

מוזיאון M+, הונג קונג / צילום: Shutterstock
מוזיאון M+, הונג קונג / צילום: Shutterstock

לאחרונה הושלמה בנייתו של מבנה מוזיאון M+, שאמור להיות ציון דרך תרבותי וגם פיזי בנופה של הונג קונג. לפי הפרסומים, מדובר במוזיאון הגדול ביותר לתרבות ויזואלית גלובלית של המאות ה-20 וה-21 באסיה. שטח המוזיאון הוא כ-65 אלף מ"ר. רק לשם השוואה, השטח הבנוי בטייט גלרי בלונדון הוא 34,500 מ"ר. על פי דיווח בעיתון South China Morning Post, התקציב המקורי להקמת המוזיאון, שנאמד ב-2.8 מיליארד דולרים אמריקאיים, התנפח ל-9 מיליארד דולרים אמריקאיים ותאריך היעד לפתיחה, שהיה אמור להיות בשנת 2017, נדחה לסתיו 2021.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

האזור

אזור התרבות של מערב קאולון, המכונה גם WKCD, הוא חצי אי מלאכותי בשטח של כ-400 דונמים, שאמור להכיל, לבד מהמוזיאון, תיאטראות, אולמות קונצרטים, מוסדות חינוך, מרחבים ציבוריים ופארקים. הקמתו של הפרויקט העצום, המוצג באתר האינטרנט שלו כ"רובע התרבות הגדול בעולם", ובו זמנית, בתור "המקום לכולם", החלה בשנת 2013 ואמורה להסתיים ב-2026. כל המבנים ינוהלו על ידי רשות אחת, שממומנת באופן ישיר על ידי הממשל בתקציב של עשרות מיליארדים. את תוכנית האב לרובע ערך משרד האדריכלים OMA בניהולו של רם קולהאס, שהגדיר את המקום בחזונו כסוג של כפר, שישלב "קלות ורצינות, תכנון וספונטניות, גודל ואינטימיות, סיניות ובינלאומיות, אייקוניות ופרקטיות, מובנות והפתעה".

האדריכלים

+M תוכנן על ידי משרד האדריכלים הרצוג ודה מרון, שהתחיל את דרכו בשנות ה-70 של המאה שעברה בבזל, שווייץ, והפך למותג בינלאומי. בין היתר אחראי המשרד לשיפוץ של מוזיאון הטייט בלונדון, לאצטדיון Allianz Arena במינכן, לאצטדיון האולימפי "קן הציפור" בבייג’ין, ולבניין התזמורת הפילהרמונית בהמבורג. כל המבנים האלה הפכו לאייקונים אדריכליים. בימים אלה נבנה בירושלים, ממש מול בניין הכנסת, בניין הספרייה הלאומית החדש שתכנן המשרד.

התכנון

מבנה המוזיאון מזכיר מבנה מודרניסטי משנות ה-50, והוא מורכב מפודיום, מעין במה שטוחה, שמעליה מגדל. בחלק האופקי יש שילוב מרתק ולא שגרתי של חללי תצוגה, אולמות כנסים וחללים מסחריים למכירת אמנות ובמגדל משרדים ומעבדות. שני הנפחים בנויים מבטון ומחופים באריחי קרמיקה שעליהם משתקפים התנאים המשתנים של תאורת המגדלים ומזג האוויר. בלילה החזיתות יוארו באמצעות תאורת לד ומהוות מעין מסכים, המשתלבים באורות המנצנצים של נמל ויקטוריה.

בימים אלה ממלאים את המוזיאון ביצירות אמנות. בטי פונג, מנכ"לית הרובע, מסרה בהודעה: "אני מאמינה ש-M+ יהפוך לאחת מנקודות הציון האדריכליות האיקוניות בהונג קונג, ולאתר חובה לביקור של מקומיים ותיירים בעתיד".

המחירים

ברובע התרבות עצמו לא מתוכננות דירות מגורים, אולם בשכונת Tsim Sha Tsu הסמוכה, יש היצע רב. סוכנות התיווך HongKongHomes משווקת להשכרה דירה עם שלושה חדרי שינה במגדל מס' 2 בפרויקט The Harbourside ב-23 אלף שקל לחודש. דירה ב-Minden Avenue, בשטח 44 מ"ר, מוצעת למכירה בכ-5 מיליון שקל. דירה ב-The Arch Block 2 (Star Tower) בשטח של כ-53 מ"ר, מוצעת למכירה תמורת סכום של 6.4 מיליון שקל.

שטח: 65 אלף מ"ר

אדריכלים: הרצוג ודה מרון

פתיחה: סוף 2021

עלות בנייה: 9 מיליארד דולר