הדרמה של האצטדיון בטוקיו: מה עומד מאחורי השינוי התכנוני

האדריכל היפני קנגו קומה תכנן מבנה מקונסטרוקציה סטנדרטית של בטון ומתכת, עם חיפוי של סרגלים מעץ שנותנים לו מראה קליל • אדריכלות

בניין האצטדיון הלאומי האולימפי, Kokuritsu, טוקיו / צילום: Shutterstock
בניין האצטדיון הלאומי האולימפי, Kokuritsu, טוקיו / צילום: Shutterstock

הצופים במשחקים האולימפיים הנערכים בימים אלה בטוקיו לא יכולים לפספס את בניין האצטדיון הלאומי האולימפי, Kokuritsu, שנחשב לגולת הכותרת של המתקנים שנבנו, או שודרגו במיוחד עבור התחרות.

המבנה, הצנוע והפשוט לכאורה בצורניותו, נבנה בפרק זמן קצר במיוחד של שלוש שנים, ועלות הקמתו נאמדת בכמיליארד אירו. הוא בנוי בטכנולוגיות הבנייה המתקדמות ביותר, אך בו זמנית, שואב את השראתו מהמסורת המקומית.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ההיסטוריה:

להקמת המבנה החדש קדמה דרמה של ממש. בשנת 2012 הוחלט לבחור בסטארארכיטקטית זאהה חדיד להקמת האצטדיון החדש, שהחליף מבנה אצטדיון אחר שהוקם ב-1958 לקראת המשחקים האולימפיים של 1964.

האצטדיון שתכננה חדיד נראה כמו קסדת אופניים עצומה, היה אמור להכיל 80 אלף צופים ועלות הקמתו נאמדה ב-1.3 מיליארד אירו. ב-2015, לאור מחאות קהילת האדריכלים המקומית, הודיע ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, כי הוחלט לתכנן את מבנה האצטדיון מחדש.

התכנון המקורי: של זאהה חדיד / צילום: הוועד האולימפי של יפן
 התכנון המקורי: של זאהה חדיד / צילום: הוועד האולימפי של יפן

החלופה שנבחרה לבסוף מגלמת גישה תכנונית שונה לחלוטין. הפרוגרמה של המבנה החדש צומצמה, השטח הוקטן והוא מכיל רק 68 אלף מקומות ישיבה, הוא מקורה למחצה, אין בו מערכות מיזוג אוויר מתקדמות, וגם העיצוב שלו הרבה יותר צנוע ומחובר למקום. מי שנבחר לתכנן את המבנה הוא אדריכל יפני מוערך בשם קנגו קומה, שידוע ביכולת שלו לשלב בנייה מודרנית עם איכויות מקומיות.

התכנון:

המבנה שתכנן קומה בנוי מקונסטרוקציה סטנדרטית לגמרי של בטון ומתכת אולם הוא מחופה בסרגלים מעץ שנותנים לו מראה קליל, מאפשרים אוורור, וגם מקדמים את המיתוג שלו כמבנה אקולוגי שמתכתב עם מסורת הבנייה היפנית. התכנון כולל את הספרה 47, שיש לה משמעות במסורת היפנית - כך גובה המבנה הוא 47 מטרים וסביבו ניטעו 47 אלף צמחים.

בראיון שנתן קומה לעיתון Japan Forward הוא אמר: "הייתי בר מזל לחוות את האולימפיאדה של שנת 1964 בטוקיו. בניינים מבטון צצו בזה אחר זה ובעיניים של ילד זה היה מרשים.

"אז איך צריך לבטא את הרוח של 2020? היא צריכה להיות ההיפך הגמור מ-1964. כשהערים שלנו מתמלאות בטון, צריך לחזור לעץ. זה המסר שרציתי להעביר לעולם.
"ההשראה לתכנון היה מקדש הוריו־ג'י, מהמאה השביעית לספירה".

ההשראה: מקדש הוריו־ג'י / צילום: Shutterstock
 ההשראה: מקדש הוריו־ג'י / צילום: Shutterstock

העתיד:

השאלה הגדולה שמרחפת עתה באוויר היא מה יעשו עם המבנה בתום התחרויות האולימפיות. לפי אומדנים אחדים עלות ההחזקה השנתית שלו נאמדת ב-22 מיליון דולר.

מספר צופים: 68 אלף צופים
עלות החזקה שנתית: 22 מיליון דולר
גובה: 47 מטרים
עלות הבנייה: כ־1 מיליארד אירו