טור אורח של אור אסולין, מנכ"ל וממייסדי סוכנות הפרסום "ארבעים ושתיים"
בלוח השנה של מנהלי השיווק, ראש השנה מסמן את התקופה הקצרה שבין "אחרי החגים" ל"סוף השנה הקלנדרית" - תקופה שבה בוחנים את ביצועי השנה החולפת, ומגדירים יעדים, מדדים ותקציבים לשנה הבאה. במסגרת ההיערכויות ל-2025 עולה גם השאלה לאן הולך עולם הסושיאל. קשה לחזות את העתיד, אבל בכל זאת, תוכנית תקציב צריכה להיות. אז הנה ניצני טרנדים שכבר מתחילים לצוץ וראויים לתשומת-לב.
● הפספוס של המותגים: הצרכנים מעוניינים בסרטוני וידאו אישיים, אך מעטים שולחים
● "סרטונים של 10 שניות בטיקטוק הם האפקטיביים ביותר ליצירת זכירות"
● התחזית: שיווק בשידור חי, קמפיינים מותאמים אישית וסיפור מותג שניסח AI
1 כל גאנט מתחיל בווידאו
כשטיקטוק פרצה לחיינו, מותגים גדולים התקרבו אליה לאט ובזהירות. התוכן שם כלל בעיקר ילדים בתיכון רוקדים לצלילי טרנדים מטופשים, ומנהלי המותג ניסו למצוא קצת היגיון בשיגעון, ללא הצלחה. לאט-לאט הפלטפורמה תפסה צורה והפכה לרשת שיש בה המון תוכן וידע, ועדיין - מותגים לא הצליחו להיכנס אליה.
ואז הגיעו לשם המותגים הקטנים. הם עשו את זה מהר ופשוט, ולא תמיד "נכון" פרסומית, עם אייקונים כמו ברי וגברת שווארמה או תמר טכנאית הטלפונים - אבל חנויות מקומיות פשוט לימדו את כולם איך לעבוד. פותחים מצלמה, מוסיפים כתוביות בקאפקאט, וקדימה להעלות.
זה תפס כסטנדרט, והיום כל גאנט מתחיל בווידאו, והצעת מחיר לריטיינר סושיאל כבר כוללת יום צילום טלפוני בחודש בילד-אין. אנשי סושיאל ומנהלי שיווק בצד הלקוח הם היום גם קופירייטרים, תסריטאים וצלמי וידאו. אחרי הכול - הם האנשים שחיים יום-יום את המותג ויודעים להיות שם כדי לתפוס את הרגע. זה ימשיך לאורך השנה: מותג שלא יחזיק עמוד טיקטוק פעיל, יצטרך לתת הסברים טובים.
סרטון שהכין היוטיובר נועם פירוז עבור עוף טוב / צילום: צילום מסך מיוטיוב
בהמשך להצטרפות של המותגים הגדולים, תשתרש עוד תופעה: תקציבי הפקה וקידום. הפלטפורמה שמותאמת לצילום ועריכה פשוטים תקבל פתאום גל של מותגים עם תקציב גבוה יחסית.
למנהלת שיווק שרגילה לעבוד בטלוויזיה יהיה קשה לקבל סרטונים שעוברים היום בטיקטוק, אבל במהלך הזמן יימצא האיזון הנכון בין "זול" ל"פשוט", ובין "קליל" ל"תת-רמה". מה שבטוח, נגלה שמותגים יכולים לעשות הרבה מעבר למשאלי רחוב.
2 בלי תוכנית חודשית
תפנימו: גאנטים זה לסקנדינביה. במזרח התיכון אנחנו מתכננים, והמציאות תעשה לנו אימוג'י צוחק. לכן, גם כשמכינים גאנט, ואולי אפילו תוכנית רבעונית, לא באמת בונים עליהם. גם אם לא תפרוץ מגפה חדשה או חזית נוספת - זו תקופה שבה לצערנו, בכל רגע עשוי להגיע עוד "הותר לפרסום" שיהפוך כל שיח אחר ללא רלוונטי. זה אומר שאנחנו גמישים יותר, זורמים יותר ועובדים הרבה יותר מהיום למחר. נכון, כולם עובדים קצת יותר קשה בגלל זה, אבל לטווח הארוך זה ילמד אותנו לעשות עבודת סושיאל אמיתית שמחוברת לווריד של מה שבאמת קורה ברשת.
3 חוזרים לפייסבוק
יותר ויותר מותגים חוזרים לפייסבוק של פעם ומרשים לעצמם לעלות פוסט RTM טקסטואלי או בעיצוב פשוט, גם אם הוא לא בדיוק לפי ספר המותג. קחו למשל את הדרמה בקבוצה "סיקרט תל אביב", כשבחור בשם שלומי ניסה לשדך בין שניים מחברי הקבוצה.
זה קרה בסוף השבוע, זמן שבו אין קופירייטרים ומעצבים שאפשר לומר להם "תעשו פוסטים ללקוחות", אבל מנהלי הסושיאל של בזק זיהו שמדובר בשיח שחוצה את גבולות הקבוצה הסגורה, כתבו בעמוד "שלומי אנחנו איתך, רק פעם הבאה תשאיר לנו לחבר את כולם" - וקיבלו את אהדת הקהל.
אחרי כמה שנים שבהן פעילות סושיאל הפכה להיות מפעל לפוסטים דידקטיים שיושבים על גאנט ומותאמים לאסטרטגיה השנתית, פוסטים כאלה נותנים לרשתות, בפרט הישנות והמסורתיות, בוסט מרענן. אם המגמה תימשך, פייסבוק עשויה לחזור להיות חיה ובועטת.
4 שוק של יוצרי תוכן
ב-2025 נראה יותר שימוש ביוצרי תוכן, כולל צעירים מוכשרים מהטיקטוק וגם יוטיוברים, שמשום מה לא נתפסים כאופציה לקהל בוגר למרות שיש להם קהל מובחן, והם יוצרים תוכן מושקע ברמה גבוהה.
כשחושבים על תוכן משפיענים קלאסי, מדמיינים משפיענית עם מספר שש-ספרתי של עוקבים, שמעלה סרטון של דקה שבו היא מספרת על המוצר, וזה במקרה הטוב. ברוב המקרים, התקציב יספיק רק לסטורי בודד שיישאר אצלה בעמוד למשך 24 שעות.
בזמן הזה, יוטיוברים כמו יואב דגני, נועם פירוז ואחרים מפיקים סרטונים מושקעים של 20 דקות, שכוללים תסריט ששם את המוצר בפרונט לאורך כל הסרטון, הפקה מושקעת ועריכה קצבית שמותאמת לקהל היעד.
5 תפקיד ה-AI
כלי העבודה החדשים של ה-AI ייצרו לנו תמונות וסאונד בווידאו, אבל הם יישארו כלי עבודה - ולא יחליפו אף אחד. השנה האחרונה לימדה אותנו שלא משנה כמה אמיתי נראה הסרטון שנוצר ב-AI, אם אין תובנה טובה, קופי חד ונגיעה ברגש - פרסומת לא תגרום לאף אחד להוריד מוצר מהמדף.
מה שכן, המנועים האלה יחסכו לקופירייטרים, לארטים וליוצרי וידאו וסאונד הרבה שעות של שיטוט בשאטר וחיפוש רפרנסים. תעשו מנוי ל-GPT, אבל אל תבנו עליו שיוציא אתכם לאבטלה. זה ייקח זמן.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.