מספר ההזמנות בעליאקספרס גדול פי שלושה מזה של המתחרים שיין וטימו

כחמישית מהישראלים קנו באוגוסט לפחות פעם אחת באתר הקניות הסיני עלי אקספרס • בניגוד למגמה הכללית, מועדוני הצרכנות רושמים עלייה בהזמנות • הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline
אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

בחודש אוגוסט, שחתם את חופשת הקיץ של ישראלים רבים, נרשמה ירידה מצרפית של כ־4% ברכישות מאתרי האונליין בהשוואה לחודש יולי. עם זאת, נרשמו ביקושים לאירועי תרבות ופנאי וחופשות, בדומה לחודש הקודם. 

המסחר באונליין במגמת עלייה? בישראל ייבנו בשנים הקרובות כ-90 מרכזי מסחר
הצצה לאחורי הקלעים של אתרי הקניות הגדולים בעולם
הסתבכות בכתום: תביעת ענק נגד אתר הקניות TEMU

"בקיץ ניכרת ירידה בקניות האונליין, שכן אנשים מבלים פחות זמן מול המסך, ובמקביל רואים עלייה ברכישת שוברים והטבות לאטרקציות ובילויים משפחתיים", מסביר נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס. "תופעה נוספת שבולטת החודש היא עד כמה האיקומרס הבינלאומי הוא בעיקר Made in China, כאשר אחד מכל חמישה ישראלים שרכשו באונליין הזמין בעלי אקספרס".

השלישייה הסינית

באתרים הבינלאומיים חלה ירידה של כ־5% בהזמנות בהשוואה ליולי. השלישייה המובילה היא סינית - עליאקספרס, שיין וטימו, אך הכללתם יחד בנשימה אחת מטעה: מספר ההזמנות בעליאקספרס גדול יותר מפי שלושה מזה של שיין וטימו יחדיו. מספר הרכישות הממוצע בעליאקספרס עמד החודש על כ־2.7 לאדם.

לאורך כל השנה אתר שיין רושם ירידה בהיקף ההזמנות לעומת 2023, וכך גם החודש, אך הוא עדיין שומר על המקום השני בדירוג. מספר הרכישות הממוצע לאדם עמד על כ־1.5, וכ־31% מרוכשי שיין קונים גם בעלי אקספרס.

אתר טימו רושם כמות הזמנות דומה לשיין, ומבחינתו מדובר בעלייה של כ־19% במספר ההזמנות לעומת יולי. מספר הרכישות הממוצע לאדם עמד על כ־1.9, ו־34% מרוכשי טימו קונים גם בעלי אקספרס.

תחום התיירות בולט בחודשי הקיץ, וכך במקום החמישי מתייצב אתר בוקינג, ובמקום השמיני אתר Airbnb עם עלייה במספר ההזמנות. מהנתונים עולה כי ישראלים רבים שמזמינים טיסה באונליין משריינים מראש מקום במלון או בדירה - כ-43% מהרוכשים באל־על ווויזאייר ביצעו הזמנה בבוקינג וב־Airbnb.

שמיים בלי תחרות

באתרים הישראלים נרשמה ירידה של 3% בהשוואה לחודש הקודם. שופרסל וסופר־פארם אונליין (הכולל גם מרקטפלייס) שומרים על ההובלה אך עם ירידה בהזמנות, בעוד ש-KSP שבמקום השלישי רושם מספר הזמנות דומה לחודש הקודם, זאת הודות למגוון מבצעי קיץ וקופוני הנחות לרוכשים דרך האפליקציה. רוחות המלחמה בצפון, שהתעצמו בחודש זה, גרמו לישראלים לרכוש סוללות, מטענים ומכשירי רדיו, בנוסף למוצרים הנמכרים בשגרה באתר. גובה הזמנה ממוצעת עמד על 325 שקל.

במקום השביעי מתמקם אתר דלתא, שחוזר לדירוג לאחר שהשיק לאחרונה מועדון לקוחות חדש בשם "דלתא פלוס". האתר מציג עלייה ניכרת של כ-76% במספר ההזמנות לעומת החודש הקודם. הזמנה ממוצעת עמדה על 248 שקל. גם אתר נספרסו, שבמקום השמיני, רשם עלייה מרשימה החודש: כ-56% יותר מאשר ביולי.

אתר אל על נמצא במקום התשיעי ורושם החודש גידול של כ-22% במספר ההזמנות בהשוואה לחודש הקודם - לשם המחשה, מספר ההזמנות בחברת התעופה הישראלית גדול פי שניים ממספר ההזמנות בוויזאייר הבינלאומית. נתונים אלה מצביעים עד כמה נפגעה התחרות בעקבות המלחמה. חברות תעופה בינלאומיות רבות טסות באופן לא סדיר, ואל על נותרת השחקנית המרכזית בתחום - בתקופה מבוקשת במיוחד לחופשות.

המועדונים הבולטים

הישראלים רכשו באוגוסט בכ-35 מועדוני צרכנות וכרטיסי אשראי, וכצפוי נרשמה עלייה (כ-6%) בהזמנת שוברים והטבות בהשוואה לחודש הקודם, שכן חופשת הקיץ טובה למועדונים. המועדון שבלט החודש שייך לכרטיס האשראי Max עם עלייה של כ-46% במספר ההזמנות לעומת החודש הקודם, ומועדון 1824 לקהל הצעיר, שמציג גידול ניכר לאורך חופשת הקיץ.

בין המועדונים בלט גם "מועדון ישיר" של חברת הביטוח ביטוח ישיר, שעלתה בקמפיין בכיכובם של ליאור רז ודניאל סטיופין. המועדון הרחיב את מלאי ההטבות והציע מוצרים ב-5 שקלים ברשתות כמו דומינו'ס פיצה, ריבר, מקדונלד'ס וסטימצקי.

רשת מקדונלד'ס ממשיכה להיות בית העסק המוביל במועדוני הצרכנות, לצד שוברי קולנוע - במקום השני ברשימת בתי העסק המובילים נמצאת רשת סינמה סיטי, ובמקום הרביעי רשת פלאנט.

כך נאספו הנתונים

חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 3,200 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גאוגרפית על־פי אזורי מגורים משתנים.

החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.