שיעור בניהול: מה כדאי ללמוד מהחברות שלא בזבזו משבר טוב

פרופ' ניראון חשאי, ראש תוכניות ה-MBA בבית הספר אריסון למינהל עסקים, המרכז הבינתחומי הרצליה, מסביר: איך מייצרים מנופים בעיתות משבר • בית ספר לניהול בעידן כאוטי, פרויקט מיוחד 

המשמעות של המילה משבר בסינית - וויג'י - היא סכנה (ווי) והזדמנות (ג'י). משבר הסארס ב-2003 הפך את עליבאבא מפלטפורמה קטנה למובילה עולמית במסחר אלקטרוני. אותו הדבר קרה ל-JD.com, שהפכה מרשת חנויות אלקטרוניקה למובילה במסחר מקוון.

כך קרה גם לארגונים מסוימים בקורונה. היא אולי הביאה איתה אתגרים רבים שמנהלים נדרשים להתמודד איתם, כמו ירידה במכירות, חוסר יכולת לגייס עובדים חדשים, קשיי תקשורת ובעיות לוגיסטיקה. אבל היא גם יצרה מנופים והזדמנויות. הנה כמה מהם.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

חברות רבות מיפו את יתרונות המוצרים והשירותים שלהן מחדש כדי להגדיל את מכירותיהן. מסעדות בארה"ב הפכו מגרשי חניה לדרייב אין שבהם מגישים גם אוכל. מסעדות, סופרמרקטים וחנויות הגדילו את המכירות המקוונות והמשלוחים, וימשיכו בקו הזה בעתיד. המעבר להזמנות מקוונות הוא גם הזדמנות לאסוף נתונים כדי להציע מוצרים מתאימים יותר ללקוחות ולהגדיל את האפקטיביות של ערוצי המכירות הללו.

נטפליקס, אמזון פריים ויוטיוב יזמו הופעות חיות בלייב סטרימינג. נטפליקס פיתחה מאוד את האפשרות לצפייה משותפת בסרטים. airbnb, שכמו כל תעשיית התיירות נפגעה מאוד ממשבר הקורונה, פונה כעת ליותר ויותר לקוחות מקומיים המעוניינים בשהיות ארוכות טווח, וגם מציעה חוויות מקוונות במקומות שונים בעולם.

במקביל ישנן חברות שהרחיבו את מגוון הלקוחות שהן יכולות לשרת באמצעות מינוף טכנולוגיות, ופנו ללקוחות בינלאומיים בשווקים גיאוגרפיים חדשים למשל. זאת משום שהחשיבות של פגישות פנים אל פנים, שהיו מהותיות לפני משבר הקורונה, פחתה, ופגישות מקוונות הפכו לגיטימיות הרבה יותר.

עבור חברות הייטק ישראליות שמרבית מכירותיהן מיועדות לשווקים בינלאומיים בצפון אמריקה, אירופה ומזרח אסיה מדובר ביתרון מוחלט, שכן העלות הגבוהה של מערכי השיווק וההפצה הבינלאומיים צפויה להיחתך.

משבר הקורונה והמעבר הכפוי למערכות דיגיטליות גם גרם לחברות למנף כלים דיגיטליים וכך להתייעל ולהפחית את עלויות התפעול שלהן. יצרנית מערכות הבדיקה והבקרה של שבבי מחשבים KLA, למשל, עברה לתפעול מרחוק של מכונות הייצור שלה וחוסכת בעלויות כוח אדם.

רובנו התרגלנו לעבוד מהבית, ומלבד הנוחות יש לכך יתרונות כמו חיסכון בעלויות שכירות ונסיעה. עם זאת, בעתיד הנראה לעין לא נראה שחברות יוותרו לגמרי על עבודה במשרד. בסופו של יום האדם הוא יצור חברתי ומפגשים אישיים הם קריטיים ליצירת דנ"א של חברה, להגברת המוטיבציה של העובדים ולפתרון בעיות אישיות. לכן חברות מסוימות יעברו לעבודה מהבית באופן חלקי. חברת DELL למשל מספקת לעובדים שאינם מעוניינים להגיע בכל יום למשרד פינת עבודה (כולל חיבור למחשב נייד וטלפוניה). המקום שנחסך מוסב לחדרי ישיבות.

כך, השילוב של טכנולוגיות ודיגיטציה בקורונה הגדיל את היכולת של חברות לאסוף נתונים ולהשתמש בכלי AI לניתוחם. בדרך זו הן יכולות להגדיל את הערך ללקוחותיהן ולהרחיב את שוקי היעד. 

הכותב הוא ראש תוכניות ה-MBA בבית הספר אריסון למינהל עסקים