שיעור בניהול: כוח העל של קואופטישן

סמדר תדמור, יועצת ארגונית בכירה ומנכ"לית HR ConnAction, מסבירה: איך מתחרים יכולים לשתף פעולה • בית ספר לניהול בעידן כאוטי, פרויקט מיוחד

הטכנולוגיה שאפשרה לסמסונג לפתח את מסך ה-LED השטוח, פותחה בשיתוף עם סוני. אפל ומיקרוסופט חברו כדי לפתח מערכת הפעלה למכשירי הטלפון הניידים. טויוטה ופורד פיתחו יחד מערכות הנעה היברידיות לרכבי שטח ורכבי ספורט גדולים. האוניברסיטאות הרווארד ו-MIT הקימו ארגון משותף שמספק קורסים חינמיים ללמידה מרחוק. פלטפורמת הסטרימינג של נטפליקס משתמשת בשירותי אחסון הענן של אמזון, בזמן שחברת התוכן אמזון פריים היא מתחרה ישירה שלה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הכירו את כוח העל של Coopetition, שילוב של Cooperation ו-Competition. כלומר, האופן שבו גופים שבאופן טבעי מתחרים ביניהם, חוברים יחד כדי ליצור יתרון משותף. בעולם המורכב שבו אנו חיים, כשכמות הידע גדלה בקצב אקספוננציאלי, השינויים תכופים, ומגוון הכישורים ותחומי המומחיות הנדרשים ליצירת פתרונות חדשניים הם עצומים הופך הקואופטישן לאסטרטגיה בת קיימא. זוהי אסטרטגיית צמיחה, שמקנה לשותפים בה את היתרון התחרותי המשולב ואת היכולת לפרוץ לשווקים חדשים, למוצרים חדשניים ולהזדמנויות עסקיות, שלבדם לא יכלו להשיג.

קואופטישן שוברת את הכללים המקובלים. במקום תחרות שמהווה משחק סכום אפס, שבה אחד מנצח והשני מפסיד, היא יוצרת שותפות שבה כל הצדדים מרוויחים, אבל המרוויח המרכזי הוא הלקוח.

לא שהשילוב הזה נטול קושי: האיזון העדין שבין תחרות לשיתוף פעולה עלול להיות נפיץ, והוא מעלה לא מעט סוגיות ביטחוניות, אתיות ורגולטוריות. אולם המגמה הולכת וגוברת, ולמעשה כבר אינה ניתנת לעצירה. השאלה כיום היא אינה "אם" אלא "איך" עושים זאת.
זה דורש בגרות, משטור האגו האישי ויכולת לנהל ולהכיל מערכות יחסים מורכבות. כדי להאמין במישהו אחר ולשתף פעולה עם מתחרה בפועל, יש להאמין ולסמוך קודם כול על עצמך ואחר כך על השותף החדש. יש פתגם אפריקאי שאומר: אם אתה רוצה ללכת מהר, לך לבד. אם אתה רוצה להגיע רחוק, לך עם שותף. ומה אם השותף היה קודם מתחרה מר? כנראה שהוא יהיה שותף שווה.

הכותבת היא יועצת ארגונית בכירה ומנכ"לית HR ConnAction