שיעור בניהול: המהלך מעורר ההשראה של חברת לגו

רונן גפני, יזם ומרצה בינלאומי, מפתח משחק העסקים פרשביז, מסביר: איך שיתופיות יכולה להועיל לעסקים • בית ספר לניהול בעידן כאוטי, פרויקט מיוחד

העולם החדש מייצר שינוי בתודעה, שינוי בדרך בה בני אדם רואים את עצמם, את מיקומם במרחב, את הייעוד שלהם, ואת הדרך שבה הם מממשים פוטנציאל. הארגונים שיצליחו לתרגם את העולם החדש לגדילה, התפתחות ורווח, יהיו אלו שישכילו להבין ולהפנים את הלך הרוח התודעתי. ובהקשר הזה צריך להבין שהמשחק החדש אינו רק מרוץ עכברים טכנולוגי אל עבר מסד נתונים גדול, או בינה מלאכותית מתוחכמת, אלא גם, ובעיקר, מסע חודר ומשמעותי אל נפש האדם.

התקופה הקרובה עומדת לשנות הנחות יסוד שהיו מקובעות בחשיבה שלנו במשך מאות שנים. מונחים כמו אסטרטגיה, תחרות, ניהול, עובדים, לקוחות, מטרות, קהילתיות ועוד, עומדים לעבור מהפך.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ניקח כדוגמה את מושג התחרות: בעידן החדש הוא עובר לא פעם שינוי לעבר מה שקרוי יצירה משותפת. דוגמה מרתקת לכך מספקת לנמו חברת לגו המפורסמת, אחת מחלוצות התפיסה.

לגו מרבה לשתף את לקוחותיה ביצירת מוצרים חדשים. השינוי האסטרטגי שהובילה בהקשר הזה הציל אותה בתחילת שנות ה-2000 ממשבר פיננסי ומפגיעה הולכת וגוברת באטרקטיביות המותג שלה.

בשנת 2004 ההנהלה החדשה של החברה יזמה מהלך של שיתוף הלקוחות ביצירת קווי מוצרים חדשים. לגו יצרה אזור מיוחד באתר שלה בשם Lego Ideas, שבו היא הזמינה את לקוחותיה להציע קווי מוצרים חדשים. אחרי הכול, מי אם לא לקוחות החברה יכולים ליישם יצירתיות וחדשנות באמצעות אבני הבנייה המפורסמות שלה?

החברה קיבלה מעל למיליון הצעות, והדגמים הנבחרים הועלו לאתר והוצגו לבחירת הקהל. הדגמים שזכו לתגובות הנלהבות ביותר הפכו לקווי מוצרים חדשים של החברה.
הזוכים קיבלו קרדיט והכרה ואפילו אחוזים מהמכירות. הפרויקט הוביל להשקה של 23 קווי מוצרים חדשים שתורגמו לעלייה במכירות, וחיזוק מאסיבי של המותג ושל הקשר עם הלקוחות ועם הקהילה.

לגו ממש לא לבד בעולם היצירה המשותפת. מדוח של היטאצ'י אירופה שפורסם עוד באוקטובר 2017 עלה כי 58% מהחברות שנסקרו דיווחו כי הן מבצעות תהליכים של "יצירה משותפת" עם לקוחות ושותפי עניין אחרים. 51% מהן דיווחו על שיפור במכירות, ו-54% על שיפור באימפקט החברתי שנמדד. ברור שהיום, לאחר השיבוש שנוצר בשוק בשל הקורונה, המגמה עומדת להתחזק עוד יותר.

אם מתבוננים בסדר החדש המתעצב בימים אלו ממש, ניתן לזהות שתי מיומנויות קריטיות להצלחה בעידן של אי ודאות: האחת היא חשיבה יזמית.

על ארגונים להפעיל חשיבה יזמית לא רק במה שהיה בעולמות פיתוח טכנולוגיה, אלא גם, ובעיקר, בעולמות של מודלים עסקיים, תהליכי עבודה, שיווק, תקשורת עם בעלי עניין, הון אנושי וקהילות.

המיומנות השנייה היא מיומנות ה"ביחדנס" (togetherness). זו היכולת לראות תמונה של שיתופיות: כמה שותפים להצלחה, הבנת מונחי קהילה ועזרה הדדית. שימת דגש על ממד האנושיות, כולל תחומים שעד כה נתפסו כמשניים בניהול עסק כמו רגש ורוח.

שילוב בין שתי המיומנויות הללו מוליד את עידן היצירה המשותפת. המרחב הטבעי ביותר להתחיל בו את תהליך היצירה המשותפת הוא בין הארגון ללקוחות שלו.

לצורך חיזוק היצירה המשותפת נדרש להגדיר מחדש מונחים כגון: "תחרות", "תחרותיות", "נתח שוק" ו"הובלה". ההגדרה מחדש תעשה תוך הבנה כי טובת החברה והקהילה עומדת לנגד עינינו, ולא רק טובתנו האישית.

דוגמה לכך קיבלנו בימי הקורונה בדמות שחרור פטנטים ליצירת מכונות הנשמה, כמו גם שיתוף מידע וידע בין ארגונים על תהליכי העבודה החדשים. אין ספק שצורת חשיבה כזו תכין אותנו למשבר הלא צפוי הבא שעלול לבוא בעתיד.

הכותב הוא יזם ומרצה בינלאומי, מפתח משחק העסקים פרשביז