זכרונות מהמיתון: ירידה של 2.6% בצריכה במשק במחצית הראשונה השנה

סטורנקסט: במחצית 2009 רשם המזון ירידה של כ-3% במכירות, וגם המשקאות ירדו בשיעור דומה ■ התחרות לא הביאה לירידה משמעותית במחיר כלל מוצרי המזון, והספקים הבינוניים התחזקו על חשבון הספקים הקטנים

אם למישהו היה עוד ספק לגבי השפעת המיתון על הצריכה, הרי שניתוח מיוחד של סטורנקסט מעלה כי בנטרול השינויים במחירי המוצרים, שוק מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG) רשם במחצית הראשונה של השנה ירידה של 2.6%, נתון המשקף ירידה ריאלית משמעותית בצריכה. באופן מפתיע, המזון הוביל את הירידה בצריכה (2.9%-), בעוד שאפילו המשקאות רשמו ירידה קטנה יותר שהסתכמה ב-2.6%.

המחצית הראשונה של השנה אופיינה בהתגברות תחרות המחירים בין רשתות השיווק, אך למרות זאת, כלל מחירי המזון דווקא עלו ולא ירדו בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כך גם לגבי תחום המשקאות שאופיין אף הוא בעליית מחיר.

לעומת זאת, תחום טיפוח הפרט ותחום טיפוח הבית אופיינו דווקא בירידות מחיר, כך שלמרות שהפגיעה בצריכה היתה נמוכה יחסית - השוק רשם בשני תחומים אלה ירידה חדה יותר. כך למשל, בעוד שבתחום טיפוח הפרט הירידה הריאלית במכירות היתה בשיעור של 1.9% בלבד - הירידה הכספית הסתכמה ב-4.2%. כך גם לגבי תחום טיפוח הבית, שרשם ירידה כספית של 1.8%, שיעור כפול מהירידה הריאלית שהסתכמה ב-0.9%. בסך-הכל וללא נטרול השינויים במחיר, רשם כלל השוק במחצית הראשונה ירידה של 1.5% והסתכם ב-17.6 מיליארד שקל.

נתון מעניין נוסף הוא שלהוציא את הקוטג' והביצים, כל יתר 10 הקטגוריות המובילות בשוק רשמו ירידה ריאלית במכירות או שהמכירות נותרו בסטגנציה.

קטגוריית המעדנים מובילה את הירידה ורושמת צניחה ריאלית של 8.7% במכירות. בשל מבצעים שונים שהיו בקטגוריה, הירידה הכספית היתה נמוכה יותר ועמדה על 5.1%. קטגוריה נוספת שבולטת בצניחה כמותית במכירות (6.5%-) היא קטגוריית היוגורט. גם כאן הירידה הכספית נמוכה מעט יותר ועומדת על 5.6%. ירידה משמעותית (5.5%-) נרשמת גם בקטגוריית הסלטים הארוזים.

מבין 10 הקטגוריות המובילות במזון, נרשמת ירידה במכירות גם בקטגוריית החלב (0.8%-), שהיא הקטגוריה הגדולה ביותר, בחטיפים (3.5%-), בגבינות הלבנות (3.7%-) ובמשקה קולה שחור (2.2%-). קטגוריית הדגנים רושמת סטגנציה, ואילו קטגוריות הקוטג' והביצים צומחות משמעותית, 8.3% ו-5.3%, בהתאמה.

מה צנח?

הקטגוריה שספגה את המכה הקשה ביותר במחצית הראשונה של השנה היא קטגוריית המים המועשרים/מים בטעמים, שרשמו ירידה ריאלית של 33% במכירות. המים בטעמים תואמים את טרנד הבריאות וזכו בשנתיים קודם לכן לצמיחה מרשימה שהובילה לכניסת שחקנים נוספים לקטגוריה. אלא שמהר מאוד התברר כי הקטגוריה הנוצצת שגובה פרמיה גבוהה מהצרכן נמצאת בצניחה. מסיבה זו אולי בחרו השנה חלק מהשחקניות לצאת מהקטגוריה.

היצרניות אגב, טוענות כי הקמעונאים הם אלה שהובילו את המחיר הגבוה של המוצרים בקטגוריה, שהיו גבוהים משמעותית ממחירי המשקאות האחרים. עדות לירידת הקטגוריה ניתן היה לראות בחודשים האחרונים במבצעי המכירה הרבים של מים בטעמים ברשתות השיווק.

בכלל, הירידות במכר באה לידי ביטוי בעיקר בקטגוריות המאופיינות עם מגמת הפינוק וקטגוריות של מוצרים קפואים.

קטגוריות נוספות שספגו פגיעה משמעותית במכר הריאלי הן מאגדות גלידות (17%-), בורקס קפוא (17%-), גבינות במרקם שמנת (16%-), קרקרים (14%-) ומוצרי בשר על האש (14%-). סוגרות את העשירייה הראשונה בקטגוריות היורדות הן קטגוריות תבשילים ותערובות (13%-), מרקים (12%-), עוף קפוא (11%-) ונקטר (10%-).

מה נסק?

10 הקטגוריות שרשמו את הצמיחה הריאלית (כמותית) הגדולה ביותר במכירות הן דגים קפואים בואקום (16%), תה קר (13%), רטבים לבישול (10%), תוספי עוגה (8%), קוטג' (8%), תוספי אפייה (8%), ירקות שטופים וחתוכים (7%), שמנת מתוקה (7%), מיונז (6%) וגבינות צהובות במשקל (6%).

הגידול בקטגוריות השייכות לתחום ההכנה בבית כגון תוספי עוגה ותוספי אפייה מבטא את מגמת החזרה לבישול בבית.

הספקים הבינוניים גדלים על חשבון הקטנים

4 הספקים המובילים בתחום המזון והמשקאות - תנובה, שטראוס, אסם והחברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל) - איבדו יחד במחצית הראשונה של השנה 0.8% מנתח השוק שלהם. לעומתן, ולהוציא את טמפו, כל יתר הספקים בעשירייה המובילה רשמו גידול בנתח השוק שלהם ועלו יחד במכירות הכספיות ב-0.9%. את הגידול המשמעותי ביותר בנתח השוק רשמה השחקנית החמישית בשוק, קבוצת נטו (10%). גידול רשמו גם יוניליוור, יפאורה-תבורי, זוגלובק ודיפלומט.

בתחום טיפוח הבית והפרט (נון-פוד) שני הספקים המובילים - חוגלה-קימברלי וסנו - הגדילו את כוחם, בעוד שרוב השחקנים הקטנים יותר, למעט הנקל סוד והנמל, נחלשו. ירידות בנתח השוק רשמו דיפלומט (9.2%-), שסטוביץ, גורי, יוניליוור פריגו-קרליין ודנאגיס.

שוק מוצרי הצריכה השוטפת הישראלי ממשיך להיות ריכוזי. מגמה בולטת היא התחזקותם של הספקים הבינוניים על חשבון הספקים הקטנים, הן בתחום המזון והמשקאות והן בתחום הנון-פוד.

בתחום המזון והמשקאות שמרו הספקים הגדולים על כוחם והחזיקו יחד ב-56.9% מהשוק. הספקים הבינוניים הגדילו את כוחם, ונתח השוק הכולל שלהם עלה מ-29.8% במחצית הראשונה אשתקד, ל-30.1% במחצית הראשונה השנה.

בתחום טיפוח הבית והפרט (נון-פוד) הספקים הגדולים רושמים התחזקות משמעותית, ונתח השוק הכולל שלהם עולה מ-50.6% ל-51.6%. הספקים הבינוניים מתחזקים אף הם, כאשר נתח השוק הכולל שלהם עולה מ-39.8% ל-40.4%. גם כאן כוחם של הספקים הקטנים הולך ונחלש, והם מאבדים 1.5% מנתח השוק הכולל. בעוד שבמחצית הראשונה אשתקד החזיקו הספקים הקטנים ב-9.6% מהשוק - במחצית הראשונה השנה הם החזיקו ב-8.1% מהשוק בלבד.

22