סטורנקסט: חוגלה, סנו ונטו עולות; שטראוס ואסם יורדות

בניגוד להצהרות על יציאה מהמיתון, מכירות מוצרי הצריכה השוטפת המשיכו לרדת ברבעון השלישי ■ ירידות בולטות נרשמו במכירות השמן, החטיפים והחלב

המיתון עדין כאן והישראלים ממשיכים עדיין לצמצם את סל הקניות. מנתוני סטורנקסט עולה כי ברבעון השלישי השנה נרשמה ירידה של 2% במוצרי הצריכה השוטפת שהסתכמו ב-9.2 מיליארד שקל - לעומת 9.4 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. בעוד שבתחום המזון והמשקאות ברבעון נרשמה ירידה 1.9%, הירידה בתחום טיפוח הבית והפרט היתה חדה יותר ועמדה על 2.6%.

ירידות בולטות במיוחד נרשמו ברבעון השלישי במכירות השמן הרגיל (12%-), חטיפים (5%-), חלב (3%-), יוגורט (3%-), עוגות (14%-), מעדנים (4%-), עוגיות (7%-) וקמח (13%-).

חשוב לציין כי בניגוד לציפיות, הירידה במכירות מוצרי הצריכה השוטפת לא התמתנה. ב-9 החודשים הראשונים של השנה נרשמה ירידה של 1.6% בכלל מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG). היקף המכר הסתכם ב-26.9 מיליארד שקל, לעומת מכר של 27.3 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד.

יצויין כי בתקופה זו כוחם של הספקים הבינוניים עלה, וזאת על חשבון הספקים הקטנים.

מכירות ראש השנה הן ברומטר טוב למיתון, כיוון שצרכנים נוטים להוציא יותר בתקופת החג - גם כאשר המצב הכלכלי קשה. בשוק הקמעונאי ציפו לפיכך בכיליון עיניים לתוצאות מכירות החג. ואולם, ניתוח מיוחד של סטורנקסט עבור "גלובס" מעלה כי מגמת הירידה בקניות התרחשה גם בראש השנה האחרון.

כדי לנטרל את השפעת עליית המחירים ועיתוי החג, נבחן היקף המכירות בחג בהשוואה לתקופת טרום החג. מכאן עולה כי בעוד שאשתקד המכירות לחג היום גבוהות ב-29% מהתקופה שקדמה לחג - השנה המכירות לחג היו גבוהות רק ב-20% מהתקופה שקדמה לחג. חשוב לציין כי הפגיעה בצריכה חריפה הרבה יותר בקרב השכבות החלשות ובאה לידי ביטוי במיוחד במגזר החרדי.

3 הספקים המובילים בתחום המזון והמשקאות - תנובה, שטראוס וקבוצת אסם - רושמים ירידה בנתח השוק שלהם ב-9 החודשים הראשונים של השנה. המשמעות היא כי הירידה הכוללת במכירות שרשמו ספקים אלה גבוהה יותר מהירידה הממוצעת בשוק. בעוד שהירידה הממוצעת בשוק בתחום זה עמדה ב-9 החודשים הראשונים של השנה על 1.4%, תנובה רשמה ירידה של 2% במכירות, שטראוס רשמה ירידה של 4.1% במכירות, ואסם רשמה ירידה של 3.8% במכירות. עם זאת, במקרה של תנובה - ברבעון השלישי השנה היא רושמת גידול בנתח השוק, ונראה כי הירידה הכוללת הושפעה ממשבר מעדנות.

גם החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה) רושמת ירידה של 1.2% במכירות, אולם נתח השוק שלה לא נפגע. לעומתן, קבוצת נטו רושמת עלייה של 7.6% במכירות, הבאה לידי ביטוי בעליה בנתח השוק של החברה מ-4.1% ל-4.5%.

בתחום טיפוח הפרט והבית, חברת חוגלה-קימברלי וחברת סנו רושמות עלייה בנתח השוק שלהן, בעוד שחברת דיפלומט רושמת ירידה בנתח השוק. בעוד שכלל המכירות בתחום זה רשמו ב-9 החודשים הראשונים של השנה ירידה של 2.8%, מכירותיה של חוגלה-קימברלי עלו ב-2.9%, מכירותיה של סנו נותרו ללא שינוי, ואילו מכירותיה של חברת דיפלומט ירדו ב-6.8%.

1