"סנטה אוויטה" חוזרת אל סיפור הקבורה רב התהפוכות של אוויטה פרון

המיני סדרה הארגנטינאית, המבוססת על רב מכר בינלאומי, מגוללת את סיפור חייה של אשת המנהיג האהודה ביותר בהיסטוריה של ארגנטינה • היא חושפת פרטים חדשים מדהימים על הקנוניה הפוליטית שמאחורי קבורתה, שתחילתה בשנות החמישים וסופה בשנות השבעים

אוויטה פרון ב-1947 / צילום: וקפידיה
אוויטה פרון ב-1947 / צילום: וקפידיה

על "סנטה אוויטה"

משודר: דיסני +, הולו (Star+)
ז'אנר: דרמה רומנטית
מספר עונות: 1
מספר פרקים: 7
משך כל פרק: 45 דקות
במאים: רודריגו גארסיה, אלחנדרו מאסי
שחקנים: נטליה אוריירו, ארנסטו אלטריו, דריו גרנדינטי, דייגו ולסקז
שפה: ספרדית (עם כתוביות באנגלית)
דירוג IMDB:
6.7 (688 קולות)
דירוג Rotten Tomatoes:
100%

המיני סדרה הארגנטינאית "סנטה אוויטה" שיצאה ביולי האחרון, מבוססת על הרומן של הסופר הארגנטינאי תומאס אלוי מרטינז משנת 1995 שהפך לרב־מכר. הרומן מגולל את סיפור קבורתה של אווה מריה דוארטה דה פרון (1919-1952), הידועה בכינויה "אוויטה", אשת נשיא ארגנטינה, חואן פרון, שהיתה אהובה מאוד על בני עמה. הסדרה מדלגת בין זמנים: מחייה של אוויטה בשנות ה־30, דרך תקופת הנשיאות של פרון בשנות ה־40 ועד סיפור קבורתה בשנות ה־70.

תקציר העלילה

לאחר שאוויטה מתה מסרטן בגיל 33, גופתה נחנטה והוצגה לראווה במשך שלוש שנים, עד שכוחות האופוזיציה הדיחו את בעלה מהנשיאות והבריחו את גופתה, יחד עם 3 בובות בדמותה ששימשו "גופות פיתיון".

בשנת 1971 נפוצה שמועה שגופתה של אוויטה תחזור לידי בעלה, הנשיא פרון, שמצא מקלט מדיני בספרד. עיתונאי ארגנטינאי בשם מריאנו וסקז יוצא לחקור את העניין ומגלה את הקנוניה בת 15 שנים שמסתתרת מאחורי קבורתה של אוויטה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ספוילר

ההחלפות בסדרה בין ארונות הקבורה, בתוכם בובות פיתיון דמויות אווה וגופה אחת אמיתית, יכולות לבלבל. מה שקרה במציאות הוא שעם ההפיכה הצבאית בשנת 1955, פרון הוגלה למדריד, והגופה של אווה הוברחה אל בית הקברות במילאנו שבאיטליה. בשנת 1971 התאחד פרון עם הארון של אשתו האהובה במדריד, אך עזב אותה לאחר שנה כדי לשוב לארגנטינה. לאחר מותו בשנת 1974 הועברה הגופה לארגנטינה, שם היא נמצאת עד היום.

ביקורות מהעולם

"תוספת חשובה לרשימה הגדלה של דרמות המבוססות על ביוגרפיות. עם הפקה מעוררת הערכה וקאסט של כוכבים מוכשרים, המיני־סדרה הזו תמשוך צופים מכל העולם. נעשתה השקעה עצומה כדי להביא לחיים את הסיפור של אוויטה, וזה משתקף בחביבות בסדרה. התפאורה והתלבושות ראויות לציון, וכן היכולת להביא אל המסך את תמצית השינויים שחלו ב־1950".

(מנימה דאס, אתר "לייז'רבייט")

ההקשר למציאות

בין השנים 1946-1952 שלט בארגנטינה הנשיא חואן פרון, שהיה לאומני ופאשיסט. הוא ואשתו, אווה פרון, שלטו ביד רמה במדינה והנהיגו בה מדיניות שנקראה "פרוניזם", שילוב של קפיטליזם וסוציאליזם, כפי שראה אותו פרון. הם זכו בתמיכה של 54% מהעם. בסיס התמיכה שלהם היה האיגודים המקצועיים ומעמד הפועלים, שראו באווה פרון דמות נערצת. כשפרון מתה מסרטן צוואר הרחם, ב־26 ביולי 1952, הוכרז יום אבל בארגנטינה. הסדרה עלתה לאוויר ביום מותה, 26 ביולי, 70 שנים לאחר מכן.

4 דברים שכדאי לדעת

● על פי מגזין וראייטי, זמן ההפקה של הסדרה ארך עשר שנים. בראיון עמו סיפר הבמאי אלחנדרו מאסי כי הפרויקט היה סבוך במיוחד, הן בהפקתו והן בדרך הסיפור: "היינו צריכים לנטרל את כל המיתוסים והשמועות סביב דמותה", הסביר מאסי.

● על פי אנציקלופדיה בריטניקה, הרומן עליו מבוססת הסדרה, מכר מעל ל־10 מיליון עותקים ותורגם ל־30 שפות.

● הקבר של אווה פרון בבואנוס איירס ארגנטינה, מדורג ב-Tripadvisor במקום ה־134 מתוך 968 דברים שיש לעשות בעיר הבירה.

● את הסדרה הפיקה השחקנית המקסיקנית סלמה הייק. שותפו של מאסי לבימוי הסדרה הוא רודריגו גארסיה, בנו של הסופר הקולומביאני וחתן פרס נובל לספרות גבריאל גארסיה מרקס.

למה בחרנו בה

הסדרה מספקת הזדמנות ללמוד על פרק משמעותי בהיסטוריה של ארגנטינה - תקופת שלטונו של פרון. היא דנה בנושאים הרלבנטיים גם לימינו, בהם מאבקים מעמדיים ומגדריים.

עוד מהז'אנר

הכתר, 2016-2022
סדרת דרמה המבוססת על חייהם האמיתיים של בני המלוכה הבריטיים: אליזבת' השנייה, הוריה, אחותה, בעלה פיליפ וילדיהם. עם קלייר פוי, אוליביה קולמן, אימלדה סטונטון ועוד.
נטפליקס • 4 עונות • 40 פרקים • משך כל פרק: 54-61 דקות • העונה החמישית מצטלמת בימים אלה

אל צ'אפו, 2017-2018
סדרת פשע המגוללת את עלייתו ונפילתו של ברון הסמים המקסיקני הנודע לשמצה, חואקין ארצ'יבלדו "אל צ'אפו" גוסמן לוארה, שעמד בראש קרטל סמים, מהגדולים בעולם. עם מרקו דה לה או (בתפקיד "אל צ'אפו"), הומברטו בוסטו, אלחנדרו אגילאר ועוד. נטפליקס • 3 עונות • 34 פרקים • משך כל פרק: 43 דקות

שתי סדרות שאסור להחמיץ 

סדרה לחזור אליה

בשורות טובות (2019) 
משודרת:
אמזון
עונה: 1
פרקים: 6

מיני סדרה בריטית המבוססת על ספר באותו שם מאת טרי פראצ'ט וניל גיימן. הסדרה עוקבת אחרי מלאך ושד במרוצת השנים: מתחילת האנושות, שלפי האמונה הדתית החלה בגן עדן, ועד לימינו, כאשר נולד האנטיכריסט, בנו של השטן העתיד להביא את קץ העולם. בישראל הביקורות לא היו מהללות כמו בבריטניה. ייתכן כי העניין נובע מהקריצות המרובות לתרבות הנוצרית והבריטית, שהקהל הבריטי הצליח לחבב ובישראל, אולי, פחות התחברו אליהן. כך או כך, מדובר בסדרה מצחיקה וצבעונית. עם דייוויד טננט, מייקל שיין, אנה מקסוול מרטין, ג'ון האם ועוד.

 

סדרה לחכות לה

שאנטראם 
תשודר:
אפל טי וי, עולה ב־14 באוקטובר
עונה ראשונה, 12 פרקים

עיבוד לרומן רב המכר של גרגורי דייוויד רוברטס בכיכובו של צ'ארלי האנם. סדרה המשלבת מתח, פעולה, פשע, דרמה ורומנטיקה. בהשראת חייו של רוברטס עצמו, הסדרה מספרת על לין, שודד בנקים אוסטרלי, שבורח מהכלא בבומביי ומגיע לרחובות העיר העמוסה, שם הוא מציג את עצמו כרופא.

הוא מסתבך עם העולם התחתון בהודו ומנסה לחלץ את עצמו מהצרות. תוך כדי פוגש אישה מסתורית שגם היא לא מקלה על חייו. עם אלכסנדרה סידיג, רדיקה אפטי, דייוויד פילד ועוד.