עלילה מבריקה ושחקנים מצוינים: דרמת האקשן על עתיד האנושות שאתם חייבים לראות

גיבורת "הפריפריאל" היא נערה שגרה בדרום קרוליינה עם אחיה ואימה בשנת 2032, המשחקת במשחקי מציאות מדומה • כשהיא מתבקשת לנסות קסדת סימולציה, היא מגלה שנתוני התודעה שלה עוברים לרובוט בדמות אדם • בעוד שגופה נותר בשנת 2032, דרך הקסדה היא חווה את לונדון בשנת 2099, והיא מגלה מדוע הגיעה לעתיד ומי מנסה להרוג אותה בהווה

קלואי גרייס מורץ (בתפקיד פלין פישר) וגארי קאר (בתפקיד ווילף נת'רטון) ב''הפריפריאל'' / צילום: באדיבות אמזון פריים
קלואי גרייס מורץ (בתפקיד פלין פישר) וגארי קאר (בתפקיד ווילף נת'רטון) ב''הפריפריאל'' / צילום: באדיבות אמזון פריים

על "הפריפריאל"

זמינה לצפייה: אמזון פריים וידאו
ז'אנר: דרמת אקשן
עונות: 1
פרקים: 8
משך פרק: 55-73 דקות
מבוסס על: הספר "הפריפריאל" מאת וויליאם גיבסון
יוצרים: סקוט ב. סמית'
שחקנים: קלואי גרייס מורץ, גארי קאר, ג'ייק ריינור, ט'ניה מילר, ג'יי.ג'יי פילד, לואיס הרטום
שפה: אנגלית
ציון IMDB:
7.6/10 (66 אלף מצביעים)
ציון Rotten Tomatoes:
מבקרים 77%, קהל 86%

כמו מרבית דרמות האקשן עם נגיעות מדע בדיוני, גם "הפריפריאל", הסדרה החדשה מאת יוצרי "ווסטוורלד" המוערכת, שעלתה באמזון פריים וידאו באוקטובר האחרון, דורשת מצופיה ריכוז שיא וזיכרון חד לפרטים קטנים כדי להבין אותה במלואה. אך היא לחלוטין שווה את המאמץ: יש לה עלילה מבריקה, שחקנים מצויינים, עיצוב מרהיב, והיא רווייה באקשן ובסכסוכים.

תקציר העלילה

פלין פישר (קלואי גרייס מורץ) היא נערה צעירה שגרה בדרום קרוליינה עם אחיה ואימה בשנת 2032, וניחנה בכישרון לשחק ולנצח במשחקי מציאות מדומה. כישרון זה עוזר לה להרוויח כסף עבור משפחתה. אחיה, ברטון (ג'ייק ריינור), מתבקש לנסות קסדת סימולציה עם טכנולוגיה חדישה, אך במקומו מתחברת אליה אחותו. הקסדה, כך היא תגלה, אינה מתחברת למשחק רגיל, אלא מהווה דרך להעביר נתוני תודעה ל"פריפריאל", מעין רובוט בדמות אדם. בעוד שגופה של פלין פישר נותר בשנת 2032, דרך הקסדה היא חווה את לונדון בשנת 2099. העלילה קופצת בין הזמנים, ולאט לאט היא מגלה מדוע הגיעה לעתיד, מי מנסה להרוג אותה בהווה ומה האינטרסים של כל אחד ממוקדי הכוח השונים שמנסים להפעיל אותה.

ההקשר הטלוויזיוני

היוצרים הקדישו תשומת לב רבה לשאלות כמו כיצד בעתיד יסננו את האוויר המזוהם בעזרת גורדי שחקים, אילו שתלים ושבבים יסייעו לבני האדם לתקשר ולעצב את הסביבה שלהם, ואיך הטכנולוגיה תעזור להתמודד עם השלכות המשבר האנושי והסביבתי שנוצר בשנים שבין ההווה (כעשור מעכשיו) לזמן בו הסדרה מתרחשת, שנת 2099. כשבאחד הפרקים מתגלה איזה משבר פרץ וכיצד, ההסבר נשמע כל כך הגיוני, שהמחשבה על לאן מועדות פנינו כיום מטלטלת ומטרידה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ביקורת מהעולם

"אפילו שהעלילה של "הפריפריאל" הופכת מסובכת יותר ויותר, יש בה משהו שהופכת אותה לזמן צפייה נעים - מגורדי השחקים המפוסלים ועד סיפורי הרקע של כל דמות ואפילו השימוש במסע בזמן ורובוטים. חלק מהמאפיינים עשויים להיראות מוכרים מדי, אבל היבטים אחרים הם מרעננים ומרגשים".
(נייט ריצ'רד, אתר הטלוויזיה והסרטים האמריקאי Collider, 20.10.22)

2 דברים שכדאי לדעת

● השחקנית הראשית בסדרה, קלואי גרייס מורץ, אומנם רק בת 26 אך משחקת בסרטי אימה ודרמה מאז הייתה בת 7. בגיל 13 היא כיכבה בסרט "הוגו" שביים מרטין סקורסזה, שנה אחרי עבדה עם הבמאי טים ברטון והשחקן ג'וני דפ ב"צללים אפלים". עוד בקורות החיים שלה הסרטים המצליחים "קיק אס", "500 ימים עם סאמר" ו"יומנו של חנון". זוהי הופעת הבכורה שלה בסדרת טלוויזיה.

● הסדרה מבוססת על רומן מאת הסופר האמריקאי-קנדי וויליאם גיבסון, הנושא את אותו שם, שיצא ב-2014. בספר הביכורים שלו "נוירומנסר" משנת 1982 גיבסון טבע את המונח "סייברספייס" (המרחב הקיברנטי). בספר הוא מתאר עולם בו רשת תקשורת עולמית, שנים רבות לפני שהאינטרנט הפך לחלק משגרת החיים. נוירומנסר הוא הרומן הראשון בהיסטוריה שזכה ב"כתר המשולש" של פרסי המדע הבדיוני החשובים ביותר: פרס נבולה, פרס הוגו, ופרס פיליפ ק. דיק, ומכר מיליוני עותקים ברחבי העולם. בספריו המאוחרים, גיבסון הטמיע מושגים כמו "מטריקס" ו"גלישה ברשת". הוא כתב סיפורים קצרים ותשעה רומנים, שיתף פעולה עם במאים, אמנים ומוזיקאים, וב-1999 הוגדר על ידי "הגרדיאן" כ"סופר החשוב ביותר בעשרים השנים האחרונות" ותואר כמי שיצירותיו השפיעו על דורות של סופרי מדע בדיוני.

למה בחרנו בה

"הפריפריאל" היא מסוג הסדרות בהן במקום שהדמויות יפתרו תעלומה, הסדרה בעצמה היא אניגמה. העלילה נבנית לאט, ובכל פרק נזרקים רמזים עדינים באשר למה שקרה לאנושות ב-70 שנים שעברו עד לזמן בו הסדרה מתרחשת. אחת המעלות הגדולות של הסדרה היא שסיפור המסגרת מרתק ומשמעותי לא פחות מקו העלילה של הדמויות. לצד אלו, הסדרה מעלה שאלות מפתיעות על טיבם של קשרים אנושיים, היום ובעתיד.

סדרה לחזור אליה

אטלנטה (2016-2022) 
זמינה לצפייה:
יס, דיסני+
עונות: 4
פרקים: 41
משך פרק: 30 דקות

דרמה קומית אמריקאית שזכתה לשבחים ובפרסים, בהם אמי וגלובוס הזהב. הסדרה נוצרה על ידי המוזיקאי דונלד גלובר, הידוע בכינוי "צ'יילדיש גמבינו", שגם משחק בה בתפקיד הראשי. ארנסט "ארן" מרקס, בחור צעיר שנשר מלימודיו באוניברסיטת פרינסטון, אב לילדה מחברתו לשעבר ומנהל מוזיקלי, מנסה להחיות את סצנת ההיפ-הופ באטלנטה, באמצעות קידום הקריירה של בן דודו הראפר "פייפר בוי" (בריאן טיירי הנרי).

סדרה לחכות לה

הדבר האחרון שהוא אמר לי 
תהיה זמינה לצפייה:
אפל טי.וי+ (14.4)
עונות: 1
פרקים: 7

סדרת מתח המבוססת על רב המכר באותו השם מאת לורה דייב (2021) שביימה אוליביה ניומן ("שירת סרטני הנהר"). האנה הול (ג'ניפר גארנר) זה עתה התחתנה עם אוון מייקלס, אלמן ואב לבת מתבגרת. כשאוון נעלם יום אחד בפתאומיות, הוא משאיר להאנה פתק ובו נכתב "תשמרי עליה", ולבתו ביילי הוא משאיר תיק עם שטרות מגולגלים. כעת על השתיים, שמעולם לא הסתדרו, לגלות מה קרה לאוון, מדוע נעלם והאם הן עצמן בסכנה. עם ניקולאי קוסטר-ולדאו ואנגורי רייס.