"הצופה": הסיפור האמיתי המצמרר שמאחורי הבית הרדוף בפרברים האמריקאיים

הדרמה החדשה של ראיין מרפי עוקבת אחרי משפחה בורגנית שעוברת לפרברים האמריקאיים ומתחילה לקבל מכתבים מאיימים, עד להתפרקותה המוחלטת • היא נוצרה בהשראת מקרה אמיתי שהתרחש ב־2014, כשזוג אמריקאי רכש בית בפרברי ניו ג'רזי ועבר חוויה דומה • בעקבות ההטרדות, הם מעולם לא עברו להתגורר בו • בסדרה מככב קאסט שחקנים מרשים, הכולל בין השאר את נעמי ווטס, מיה פארו וג'ניפר קולידג'

בובי קנאבלי (בתפקיד דין ברנוק) ב''הצופה'' / צילום: נטפליקס
בובי קנאבלי (בתפקיד דין ברנוק) ב''הצופה'' / צילום: נטפליקס

על "הצופה"

זמינה לצפייה: נטפליקס
ז'אנר: מסתורין
מספר עונות: 1
מספר פרקים: 7
משך פרק: 44-52 דקות
יוצרים: ראיין מרפי, איאן ברנן
שחקנים: נעמי ווטס, בובי קנאבלי, ג'ניפר קולידג', מיה פארו, ריצ'רד קיינד, מרגו מרטינדייל
שפה: אנגלית
ציון IMDB:
6.5/10 (66 אלף מצביעים)
ציון Rotten Tomatoes:
56% - מבקרים, 35% - צופים

"הצופה" היא סדרת הנטפליקס החדשה של ראיין מרפי, הבמאי זוכה 6 פרסי אמי שעומד מאחורי "סיפור אימה אמריקאי". היא כוללת רשימה של שחקנים מוכשרים, ביניהם בוב קנאבלי, נעמי ווטס, גניפר קולידג' ומיה פארו, ויש לה סיפור מצמרר ומרתק. עם זאת, עם עלייתה באוקטובר, נשמעו טענות של מבקרים על תסריט לא מהודק וסוף מאכזב. כך או כך, מדובר בסדרה מסקרנת: היא מבוססת על סיפור אמיתי שקרה לפני כעשור בפרברי ניו ג'רזי, שסוקר על ידי העיתונאי והסופר האמריקאי ריבס וידמן ב"ניו יורק מגזין" ב־2018. נראה כי אין אדם שמתאים יותר להפוך את הסיפור הזה לסדרת טלוויזיה מאשר ראיין מרפי.

תקציר העלילה

דין (בובי קנאבלי) ונורה (נעמי ווטס) ברנוק עוברים עם שני ילדיהם המתבגרים לבית גדול ויפה בפרברי ניו ג'רזי אחרי שנים בעיר הגדולה, ומגשימים את החלום האמריקאי. אך עד מהרה החלום הופך לסיוט, כשהזוג מתחיל לקבל מכתבים מטרידים, חתומים בידי אדם המכונה את "הצופה", שמודיעים להם כי הוא צופה בהם בתוך ביתם ולומד עליהם כל מה שאפשר לדעת. כשהמכתבים הופכים להיות מאיימים, דין נעזר בבלשית פרטית ומגלה סיפורי זוועות על הבית ועל השכונה, הופך אובססיבי יותר ויותר בניסיון לגלות מי עומד מאחורי המכתבים, ובתוך כך מסתכן בפירוק משפחתו.

ביקורות מהעולם

"הקאסט של התוכנית פשוט מטורף. את הורי המשפחה משחקים בובי קנאבלי, ונעמי ווטס. את השכנים משחקים מרגו מרטינדייל, ריצ'רד קיינד ומיה פארו. ג'ניפר קולידג' היא מתווכת. וכולם מקבלים הזדמנות לעשות בדיוק את מה שהם הכי טובים בו. פארו רדופה וקריפית, ווטס פרנואידית, קולידג' נראית כאילו הגיעה לסט ובטעות התכוננה לתפקיד בסדרה אחרת לגמרי. יותר מכל דבר אחר, זה הקאסט שמחזיק את "הצופה"."
(סטיוארט הריטג', "הגרדיאן", 14.10.22)

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ההקשר למציאות

הסדרה נוצרה בהשראת מקרה אמיתי שפורסם ב"ניו יורק מגזין", אודות דרק ומריה ברודוס, זוג שעבר ב־2014 לבית בפרברי ניו ג'רזי ועבר חוויה דומה. פרטים רבים נשארו נאמנים למציאות, כמו כתובת הבית, נראות המכתבים והנוסחים שלהם, שהוצגו כמעט מילה במילה. הזוג ברודוס קנו את הבית בכ־1.4 מיליון דולר והחלו בשיפוצים שעיכבו את כניסתם אל הבית, אך בעקבות המכתבים מעולם לא עברו אליו באופן רשמי. אחרי כמה שנים בני הזוג מכרו את הבית בפחות ממיליון דולר, והזוג החדש לא קיבל מעולם אף מכתב.

3 דברים שכדאי לדעת

● הזוג האמיתי דרק ומריה ברודוס לא התעניינו ביצירת סדרה על המקרה. מגזין "טיים" ציין כי חלק מתושבי השכונה טענו שבני הזוג הם רמאים שזייפו אתת המכתבים בחיפוש אחר חוזה לסרט, אולם כאשר ערוץ
Lifetime החל להפיק סרט בהתבסס על המקרה, שלחו השניים מכתב הפסקת פעילות לצמיתות, והסרט נגנז. הזוג הסכים לעסקה של נטפליקס ב־2018, אך לא ידוע כמה קיבל עבור הזכויות לסיפור. באתר "דדליין" נכתב כי נטפליקס שילמה סכום בגובה 7 ספרות, אולם ל"ניו יורק מגזין" אמרו בני הזוג כי הסכום "לא הספיק אפילו לכסות על ההפסדים" שלהם מקניית הבית המקולל, ושהם מעדיפים "לשים את הסיפור מאחוריהם".

● על אף הדירוגים הנמוכים שהסדרה קיבלה בחודשים לאחר יציאתה, בחודש הראשון היא הגיעה למקום הראשון במדד נילסן האמריקאי ורשמה 2.4 מיליארד דקות צפייה, כשהיא עוקפת את סדרת "שר הטבעות: טבעות הכוח" באמזון (1.14 מיליארד דקות) ואת הלהיט האחרון של מרפי, "דאהמר - מפלצת: סיפורו של ג'פרי דאהמר" (1.11 מיליארד דקות).

● הכתובת של הבית העומד במרכז הסדרה, שדרות 657, ווסטפילד, ניו ג'רזי, היא הכתובת האמיתית של הזוג ברודוס, אולם הבית בו צולמה הסדרה שונה במראהו מזה המקורי, כדי לשמור על פרטיותם של הדיירים הנוכחיים. הצילומים התרחשו בנכס רחב מידות ויפהפה בעיירה ריי שבמחוז וסטצ'סטר במדינת ניו־יורק.

למה בחרנו בה

הסיפור של "הצופה" יוצא דופן, ומצמרר אף יותר מפני שהוא אמיתי. מרפי לוקח את המציאות ומוסיף לה איכויות של סטיבן קינג בזוויות הצילום, בצבעים הכהים ששולטים, בקאטים הבלתי־צפויים ובמוזיקה מותחת, ויוצר תחושה מעיקה ומפחידה שכולם צופים בכולם. נוסף לבימוי המעולה, ווטס וקנאבלי נותנים הופעה טעונה ומלאת עוצמה, שמדגישה את המצוקה הרגשית אליה נקלעו.

סדרה לחזור אליה

אוטונומיות (2018) 
זמינה לצפייה:
הוט, נקסט טי.וי
עונה: 1
מספר פרקים: 6
משך פרק: 40 דקות

סדרת מקור של הוט המתארת מציאות אלטרנטיבית, שבה הארץ מחולקת למדינת ישראל שבירתה תל אביב, ובה שולטים חילונים, ומדינת יהודה שבירתה ירושלים, בה שולט הזרם החרדי וחוקי התורה, ובין השתיים מפרידה חומה. בתוך המציאות המשוסעת והמקוטבת, ברוידא (אסי כהן), מבריח חרדי, מקבל משימה ממנהיג מדינת יהודה, הרבי מקרייניץ (שולי רנד), להשיב את נכדתו התינוקת, שנחשבה למתה אך למעשה גודלה על ידי זוג חילונים. עם דאנה איבגי, טלי שרון, דניאלה קרטס, דב נבון ויעקב זדה־דניאל.

סדרה לחכות לה

Crossover 
תהיה זמינה לצפייה: דיסני פלוס (5.4)
עונה: 1
מספר פרקים: 8

דרמת ספורט המבוססת על ספר באותו השם (2015) מאת קוואמי אלכסנדר. הסדרה תעקוב אחר מסע ההתבגרות של שני אחים, ג'וש וג'ורדן בל, שנחשבים לעילויי כדורסל בתחילת דרכם, כשהם מנסים לעמוד בציפיות הוריהם ומתמודדים עם השינויים המהירים סביבם. את הסדרה הפיקה חברת "ספרינגהיל" שבבעלות לברון ג'יימס, ויככבו בה ג'יילן הול, אמיר א'וניל, דרק לוק וסברינה רבלס.