דרמת הפשע על תעשיית היהלומים היהודית בבלגיה היא הבינג' המושלם

הסדרה עוקבת אחר משפחת וולפסון, משפחה חרדית בלגית, החיה באנטוורפן ועוסקת במסחר בבורסת היהלומים בעיר • אחרי שנים רבות שב אחד הבנים אל ביתו ומגלה שהחברה המשפחתית הסתבכה עם עולם הפשע, ומנסה להציל אותה בשיטות לא כל כך כשרות • הסיפור מיוחד בנוף הטלוויזיוני, המשחק משכנע והבימוי אוסף את כל פרטי הסדרה, והם רבים, לכדי יצירה אחת שלמה

דודו פישר (בתפקיד אב המשפחה עזרא וולפסון) ב''יהלומים'' / צילום: נטפליקס
דודו פישר (בתפקיד אב המשפחה עזרא וולפסון) ב''יהלומים'' / צילום: נטפליקס

על "יהלומים"

זמינה לצפייה: נטפליקס
ז'אנר: דרמת מתח
מספר עונות: 1
מספר פרקים: 8
משך פרק: 50 דקות
יוצרים: רותם שמיר ויובל יפת
שחקנים: קווין יאנסנס, איני מאסז, רובי קליירן, מארי וינק, טינה יאושטרה, דודו פישר, יונה
אליאן
שפה: פלמית, צרפתית, יידיש, אנגלית
ציון IMDB: 
7.2/10 (2,500 מצביעים)
ציון Rotten Tomatoes:
קהל - 84%

כשחברת ההפקה הבלגית De Mensen רצתה ליצור סדרה על הקהילה החרדית באנטוורפן בבלגיה, אחד המרכזים הבינלאומיים לסחר ביהלומים, היא חיפשה יוצרים שגם יכירו את הניואנסים של העולם היהודי וגם ידעו לכתוב ברמה בינלאומית. כך היא הגיעה לצמד רותם שמיר ויובל יפת ("פאודה", "שוטרים") ויצרה את שיתוף הפעולה עם "קשת אינטרנשיונל". נטפליקס מיהרה לרכוש את הזכויות לסדרה, שעלתה לשירות הסטרימינג בסוף אפריל ותויגה במהרה כ"שטיסל הבלגית".

תקציר העלילה

הסדרה עוקבת אחר משפחת וולפסון, משפחה חרדית בלגית, החיה באנטוורפן ועוסקת במסחר בבורסת היהלומים בעיר. לאחר שאחד מבני המשפחה מתאבד, האח נח (קווין יאנסנס), שהתרחק מהדת ועבר ללונדון, חוזר למשפחתו ומגלה שהחברה המשפחתית נקלעה לצרות עם המאפיה האלבנית. נח מנסה להציל את העסק המשפחתי בשיטות לא כל כך כשרות, בעוד שהוא מתמודד עם ביקורות מהחברה והמשפחה אותן נטש.

ההקשר למציאות

אנטוורפן, העיר השלישית בגודלה בבלגיה, נחשבת לאחת ממרכזי היהלומים הבינלאומיים הגדולים ביותר בעולם. היא החלה לבסס את מעמדה בתחום כבר במאה ה־16, הן בזכות הנמל הגדול שלה והן בזכות קהילת היהודים שגורשה מספרד ופורטוגל והביאה לבלגיה את הידע שלה בתעשיית היהלומים. לפי אגודת הגמולוגיה הבריטית, מעל 80% מהיהלומים הגולמיים בעולם נרכשים באנטוורפן, ובעיר ישנן 4 בורסות יהלומים מתוך 30 שקיימות בעולם. רק בחודש ינואר האחרון יוצאו מהעיר יהלומים גולמיים בשווי של כמעט מיליארד דולר.

ביקורת מהעולם

"על פני השטח, "יהלומים" נראית כמו מותחן על גבר שמנסה להציל את משפחתו מעבירות הימורים וגניבות. אבל מתחת לפני השטח מסתתרים בה סיפורים על דת ומשפחה שמחזקים את אפקט המתח של הסדרה, שכן הם הופכים את הסיכונים שהגיבור, נח וולפסון, לוקח להרבה יותר גבוהים."
(ג'ואל קלר, אתר "דיסיידר", 21.4)

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

3 דברים שכדאי לדעת

● יובל יפת, 40 ורותם שמיר, 45, ידועים בשנים האחרונות כצמד מוצלח ביותר בתעשייה בארץ ובחו"ל. שמיר הוא במאי, תסריטאי ויוצר טלוויזיה ("בני ערובה"), שזכה בפרס האקדמיה לבימוי העונה השנייה של "פאודה". על הסט של פאודה החל לעבוד עם יפת, ששימש כתסריטאי בסדרה, ולאחר מכן הם יצרו יחד את הסדרה "שוטרים" ב"קשת". את הפיילוט ל"יהלומים" כתבו יפת ושמיר כבר ב־2018, בין העונות של פאודה, ובהסכת של קשת "הקלט כסדרה" סיפרו השניים שבמשך כמה שנים הסתובב הפיילוט בעולם בין חברות הפקה ו"עשה הרבה רעש".

● באותו הסכת סיפר שמיר כי הרעיון לסדרה הגיע ממפגש של מנהלת מחלקת הדרמה של קשת, זיו קרני, עם מפיק בלגי, ושמיר מצא עניין בקהילה החרדית ובעסקי היהלומים באנטוורפן כמסגרת לסיפור שטרם סופר. הסדרה צולמה באנטוורפן וההפקה נעזרה ביועצים חרדים וביועצים מקצועיים כדי להבין את נבכי תעשיית היהלומים.

● בשנה שעברה נמתחה ביקורת קשה על תעשיית היהלומים באנטוורפן מצד האיחוד האירופאי על כך שבלגיה עדיין סוחרת ביהלומים עם רוסיה. עיתון "הגרדיאן" ציין כי 25% מהיהלומים הגולמיים שמגיעים לאנטוורפן מקורם במכרות ברוסיה, וכי בזמן המלחמה, ב־2022, יוצאו מבלגיה יהלומים רוסיים בשווי מעל מיליארד יורו.

למה בחרנו בה

ב"יהלומים" יש כל מה שצריך כדי ליהנות: ביזנס, משפחה, פשע, בילוש, אהבה אסורה ומתחים חברתיים. כל הרכיבים ארוגים אלו באלו בכל אחת מהדמויות שלה. בכל אחת מהן מתקיים גם מתח בין מוסר, אמונה ומצוות לבין חשקים, רצונות, המוניטין האישי והמשפחתי והצורך להגן עליו. הבחירות שנעשות מתוך המתח הזה הן שמניעות את העלילה. הסיפור הוא אותנטי, אמין ומיוחד בנוף הטלוויזיוני, המשחק משכנע והבימוי אוסף את כל פרטי הסדרה, והם רבים, לכדי יצירה אחת שלמה.

סדרה לחזור אליה

גברת מייזל המופלאה (2017-2023) 
זמינה לצפייה: אמזון פריים וידאו
מספר עונות: 5
מספר פרקים: 42

קומדיה תקופתית מופרעת ושנונה המתרחשת בניו־יורק של שנות ה־60, ובמרכזה אישה יהודייה בשם מרים מייזל (רייצ'ל ברוסנהאן) שנפרדה מבעלה אחרי שניהל רומן, ומנסה לפתח קריירת סטנד־אפ. גברת מייזל מצליחה לצבור אהדה מהקהל אך גם יוצרת אנטגוניזם בקרב אנשי הברנז'ה, והיא נאבקת לבנות לעצמה שם בתעשייה גברית ועוינת. עם אלכס בורשטיין, מייקל זיגן, מרין הינקל וטוני שלהוב.

סדרה לחכות לה

Hijack 
תהיה זמינה לצפייה: אפל טי.וי+ (28.6)
מספר עונות: 1
מספר פרקים: 7

מותחן בריטי בכיכובו של אידריס אלבה, המגלם את סם נלסון, איש עסקים מומחה במשא ומתן שנקלע לחטיפת המטוס עליו הוא נמצא, הטס מדובאי ללונדון. בעזרת כישוריו ותושייתו, נלסון מנסה להציל את חייו ואת חיי כל הנוסעים על המטוס. את הסדרה יצר ג'ורג' קיי, שאחראי על "לופין", וישתתפו בה ארצ'י פנג'אבי (האישה הטובה), מקס ביזלי (mad dogs) ועוד.