"הדוב": הסדרה שחושפת את אחורי הקלעים הסוערים של עולם המסעדנות

שף שעבד במסעדות הנחשבות ביותר באמריקה, חוזר לעיר הולדתו כדי לנהל את המסעדה הכושלת שהותיר אחריו אחיו שהתאבד • הסדרה, שזכתה לשבחי המבקרים, מצליחה לרתק את הצופה אל הדינמיקות המשפחתיות הטעונות ואל הקצב המסחרר של העבודה במטבח

ג'רמי אלן־וויט (בתפקיד כרמי ברזטו) מתוך הסדרה ''הדוב'' / צילום: באדיבות דיסני+ ישראל
ג'רמי אלן־וויט (בתפקיד כרמי ברזטו) מתוך הסדרה ''הדוב'' / צילום: באדיבות דיסני+ ישראל

על "הדוב"

זמין לצפייה: הולו, דיסני+
ז'אנר: דרמה
עונות: ראשונה
משך כל פרק: 20-47 דקות
יוצר: כריסטופר סטורר
שחקנים: ג'רמי אלן־וויט, אבון מוס־בכרך, איו אדבירי, ליונל בויס, ליזה קולון־זייס, אבי אליוט
שפה: אנגלית
דירוג IMDB:
8.5 (41,800 מצביעים)
דירוג Rotten Tomatoes:
100% (65 מבקרים) 95% (759 צופים)

בסדרה האמריקאית "הדוב", המטבח הוא החיים; הוא תחנת מעבר ויעד סופי גם יחד, הוא המטרה וגם האמצעי להשגתה, הוא מחנה אימונים ושדה קרב בו זמנית.

"הדוב" אמנם מספרת סיפור על אוכל, ומציגה צילומי תקריב מעוררי תאבון, אבל היא גם סדרה על שינויי חיים ועל הקושי לקבל אותם, על המעבר ממסורת למודרנה, על התמודדות עם מוות של אדם, מקום או רעיון, ועל לידה מחדש מתוך האובדן.

תקציר העלילה

כרמי ברזטו (ג'רמי אלן־וויט) היה שף מצליח במסעדות הנחשבות ביותר באמריקה, עד שאחיו הגדול התאבד והשאיר את המסעדה המשפחתית ללא מנהל. כרמי מחליט לחזור אל המסעדה שמעולם לא הורשה לעבוד בה, ולנהל צוות עובדים ותיק שלא מקבל את מרותו. אליו מצטרפת סידני (איו אדבירי), סו־שפית מתחילה ומוכשרת, אך להוטה מדי, ויחד הם מנסים להציל את המסעדה מהחובות שהשאיר האח הגדול.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ספוילר

בסוף הסדרה, כרמי מוצא את הכסף הנדרש לכסות את החובות שהותיר אחיו, מייקל. לפני שהתאבד, השאיר מייקל מכתב לכרמי ובו מתכון לפסטה משפחתית. במכתב מייקל שתל רמזים למקום הימצאם של 300 אלף דולר, שהיו מוחבאים בתוך פחיות השימורים של רסק העגבניות במזווה המסעדה. כך המסעדה ניצלת מסגירה ומקבלת את שמה החדש, כשם הסדרה: "הדוב".

ביקורות מהעולם

"עם כמה שלא אהבתי את הלחץ שהסדרה גרמה לי להרגיש, לא השתחררתי מהעובדה שהיא גרמה לי להרגיש משהו באופן עמוק. בעידן של תסריטים טלוויזיוניים מספקים ותו לא, כאן יש סדרה שמיד יש לה תחושת מקום, קונפליקטים ברורים ואפיון דמויות, ואינה עוקבת אחרי שום "ספר חוקים" טלוויזיוני. היה בה משהו שהמשיך לנקר בראש שלי, עד שלא יכולתי להתנגד אליה יותר". (אלן סאפינוול, מגזין רולינג סטון, 7 ביולי)

ההקשר למציאות

על פי נתונים של משטרת ההגירה בארה"ב משנת 2019, חיים במדינה כ־45 מיליון מהגרים, המהווים 13.7% מהאוכלוסייה הכללית. העובדה הזו גם משתקפת בסדרה. המטבח ב"הדוב" הוא ערב רב של מהגרים: איטלקים, אפרו־אמריקאים, לטינים ופליט מסומליה. "הדוב" לא רק עוסקת רק בחייו של השף, אלא גם בחייהם של האנשים שמקיפים אותו במטבח.

4 דברים שכדאי לדעת

● מאטי מאת'סון (Matty Matheson), שמגלם את נלי, ההנדימן של המסעדה, הוא שף בחיים האמיתיים, מהבולטים בשפים בקנדה. הוא אישיות מוכרת באינסטגרם, יוטיוב ובטיקטוק, ומחברם של שני ספרי בישול.

● כל צילומי הבישול בסדרה נעשו על ידי השחקנים, ולא על ידי כפילים. ג'רמי אלן־וויט לקח מספר שיעורים בבית ספר לבישול ואף ביקר במטבחי מסעדות גדולות ומוכרות כדי להתאמן על כישורי הבישול שלו ולהכיר את האווירה טוב יותר.

● כריסטופר סטורר, יוצר הסדרה, סיפר בראיון למגזין Uproxx האמריקאי כי הסיפור של הסדרה מבוסס על מסעדה בשכונת ריבר נורת' בשיקגו, בבעלות אחד החברים הטובים שלו.

● במאית הסדרה, ג'ואנה קאלו, סיפרה בראיון לאתר "הוליווד ריפורטר" שלסדרה נשכרו רק כותבים שהיה להם ניסיון בתעשיית האוכל.

למה בחרנו בה

"הדוב" היא סדרה שמכניסה את הצופה לתוכה באבחה, אולי מפני שהיא ישירה מאוד: היא נטולת אפקטים מיוחדים ודיאלוגים מורכבים. עם זאת, טווח הנושאים שהיא עוסקת, בתחכום ובמקוריות, רחב: גבריות מתרפקת, קונפליקטים במשפחה, התמודדות עם אשמה ואופני החלמה מטראומה.

עוד סדרות העוסקות בדינמיקה משפחתית

ראמי, 2019
דרמה קומית אמריקאית, זוכת פרס פיבודי, המספרת את סיפורו של ראמי חסן (ראמי יוסף, שגם יצר את הסדרה), מהגר מוסלמי בניו ג'רזי, המחפש את זהותו, בין המשפחה והקהילה הדתית שלו לבין אין ספור האפשרויות שאמריקה מציעה לו.
3 עונות, 30 פרקים, משך פרק: 23-43 דקות. זמין לצפייה בהולו.

יורשים, 2018
דרמה אמריקאית מבית HBO זוכת פרסי אמי, גלובוס הזהב ובפט"א. הסדרה עוקבת אחרי משפחת רוי, הבעלים של תאגיד הענק "וויסטאר רויקו", והתככים המשפחתיים והעסקיים שלהם. האב, לוגן רוי (בריאן קוקס), מזדקן וחולה, ובני משפחתו מקווים לרשת את מקומו.
3 עונות, 29 פרקים, משך פרק: 70-56 דקות. זמין לצפייה ביס, הוט וסלקום טיוי. 

שתי סדרות שאסור להחמיץ 

סדרה לחזור אליה

נערות דרי 
זמין לצפייה:
נטפליקס
מספר עונות: 3
מספר פרקים: 19

קומדיית התבגרות בהפקת ערוץ 4 האנגלי, העוקבת אחר ארבע תלמידות תיכון (ונער אחד) בצפון אירלנד בשנות התשעים, שנים מתוחות ופוליטיות במיוחד. ארין, אורלה, קלייר ומישל מנסות למצות את חווית התיכון הקתולי בעיירה הקטנה דרי, ומצליחות להיכנס לצרות משונות וקומיות כל פעם מחדש. עם סרשה־מוניקה ג'קסון, לואיזה הארלנד, ניקולה קוגהאלן, וג'ימי לי אודונל.

 

סדרה לחכות לה

אקו 3 
תהיה זמינה לצפייה:
אפל טיוי
עונה 1, 10 פרקים. תעלה ב־23.11

עיבוד אמריקאי לסדרה הישראלית המצליחה "בשבילה גיבורים עפים", המבוססת על ספרו של אמיר גוטפרוינד, שמפיקים אפל טיוי ושידורי קשת. כשאמבר צ'סבורו (ג'סיקה אן קולינס), מדענית צעירה, נעלמת בגבול קולומביה־ונצואלה, בעלה ואחיה, שני גברים בעלי עבר צבאי, יוצאים למסע חיפושים כדי להשיב אותה הביתה. הגירסה הישראלית זכתה בפרס "הסדרה הטובה ביותר" בתחרות הסדרות הבינלאומית בפסטיבל קאן בשנת 2018.