"הזקן": אחת מסדרות האקשן המהנות והמתוחכמות שיש כרגע בטלוויזיה

ג'ף ברידג'ס מגלם סוכן CIA בדימוס החי את חיי הגמלאות בבדידות ובאנונימיות, עד שלילה אחד מנסים לחסל אותו כנקמה על מעשי העבר שלו • זהו התפקיד הראשון של ברידג'ס בקולנוע מזה חמש שנים, במהלכן חלה בסרטן

ג'ף ברידג'ס (בתפקיד דן צ'ייס) ב''הזקן'' / צילום: דיסני +
ג'ף ברידג'ס (בתפקיד דן צ'ייס) ב''הזקן'' / צילום: דיסני +

התרגשות גדולה התעוררה בקרב צופי הטלוויזיה ברחבי העולם לקראת עלייתה של הסדרה "הזקן" להולו ביוני 2022. שהרי לא כל יום זוכים לראות על המסך הקטן את ג'ף ברידג'ס, הלוא הוא "הדוּד", גיבור קומדיית הפשע של האחים כהן "ביג לבובסקי" מ־1998. ברידג'ס מגלם ב"הזקן" את צ'ייס, סוכן CIA לשעבר, שהעבר רודף אחריו. לצידו לוהקו ג'ון לית'גו, המשחק את הסוכן הבכיר הרולד הארפר, שהיה המפעיל של צ'ייס בצעירותו ובשעתו קבר פרשה ששניהם היו מעורבים בה, וכעת הוא זה שמופקד על לכידתו, והשחקנית אלייה שאוקט, זוכת פרסי פסטיבלים רבים וכוכבת "משפחה בהפרעה". על משחקם ב"הזקן" ברידג'ס ולית'גו היו מועמדים לפרס גלובוס הזהב.

תקציר העלילה

דן צ'ייס (ג'ף ברידג'ס) הוא סוכן CIA בדימוס, אלמן, שחי חיי גמלאות יחד עם שני הכלבים הנאמנים שלו. הוא מנסה להתקיים מתחת לרדאר, עד שלילה אחד מנסים לחסל אותו. מאותו רגע הוא מתחיל להימלט מאויבים שצצים כמו פטריות אחרי הגשם, ומורכבים בעיקר מחברים שהפכו לאויבים, הדורשים נקמה על מעשי העבר שלו.

ההקשר הספרותי

הסדרה שיצרו ג'ונתן סטיינברג ורוברט לוין אמנם מבוססת ברובה על נובלה שכתב מחבר ספרי המתח האמריקאי תומאס פרי, הנושאת את אותו השם, אך מי שקרא את הספר יבחין כי הסדרה שונה באופן מהותי ממנו. בעוד שבספר הסכסוך הגדול בין דן צ'ייס לאחד מאויביו נסוב על כסף שנגנב, בסדרה מוקד המחלוקת הוא סביב אישה, מה שמוסיף רובד של רגש ואנושיות לדמותו של צ'ייס. גם דמותה של הבת של צ'ייס, אמילי, הופכת עגולה יותר, ומקבלת בסדרה טוויסט מפתיע שהופך אותה - ואת העלילה - למסקרנות ומושכות הרבה יותר.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ביקורת מהעולם

"עם טון שנע בין זול ושטחי למלא מחשבה, הסדרה "הזקן" היא מותחן אקשן מורכב. מה שהיה יכול להסתכם בעוד סדרת פעולה על המסך, הצליח להתרומם בזכות קצב מחוכם וליהוק מצויין."
(ג'יימס וייט, מגזין "הוליווד ריפורטר", 30.9.22)

3 דברים שכדאי לדעת

● שלוש שנים עברו מאז החלו לצלם את הסדרה ועד צאתה בסוף 2022. הפרק הראשון צולם בקיץ 2019, והצילומים התקדמו עד מרץ 2020, אלא שאז נאלצה ההפקה לעצור עקב התפרצות מגפת הקורונה. חצי שנה לאחר מכן הוחלט להתקדם תחת מגבלות הסגרים, אך באוקטובר 2020 ג'ף ברידג'ס אובחן עם סרטן מסוג לימפומה, ונאלץ להתחיל בטיפולים. שאר השחקנים המשיכו לצלם את הסצנות שלא כללו את ברידג'ס, ושנה לאחר מכן הודיע השחקן על נסיגה במחלתו וחזר לסט הצילומים. זהו התפקיד הראשון של ג'ף ברידג'ס על המסך מאז ששיחק בסרט "הזמנים הרעים באל רויאל" ב־2018.

● לאחר ששודר בהולו הפרק השלישי הודיעו היוצרים כי מתוכננת עונה שנייה לסדרה, לבקשת חברת ההפקות FX. טרם ידועים פרטים מדויקים, אך סטיינברג ולוין היוצרים אמרו למגזין "דדליין" כי ככל הנראה העונה השנייה תמשיך את עלילת העונה הראשונה, ורוב הקאסט יככב בה.

● בכל שנות הקריירה שלהם, כחמישים שנה כל אחד, ג'ף ברידג'ס וג'ון לית'גו מעולם שיחקו באף סרט או סדרת טלוויזיה ביחד. לא רק שזו הפעם הראשונה שהם נפגשים על סט צילומים, הסצנה הראשונה שצילמו השניים יחדיו היא בפרק האחרון של העונה, שכן לפני כן הם משחקים בקווי־עלילות מקבילים ורק "מדברים" בטלפון.

למה בחרנו בה

תענוג לראות את ג'ף ברידג'ס שוב על המסך. ואם בפרקים הראשונים נדמה שמדובר בסדרת אקשן רגילה, במהרה הסיפור מתמלא בעלילות משנה קטנות, תפניות מפותלות וסיפורי רקע מסתוריים. לאורך הזמן נוספות עוד דמויות משנה, שמעבות את הסיפור ומציעות שלל תובנות על נפש האדם, ועל היכולת שלה להתמודד עם סכנות ומכשולים.

סדרה לחזור אליה 

הסרטים שגדלנו עליהם
(The Movies That Made Us) 

זמינה לצפייה: נטפליקס
עונות: 3
פרקים: 16

סדרה דוקומנטרית אמריקאית החושפת את הסיפורים מאחורי סרטי הקאלט של הוליווד שהשפיעו על תרבות הקולנוע מאז ועד היום, ביניהם: "ריקוד מושחת", "מכחסי השדים", "פארק היורה" ו"שכחו אותי בבית". כל פרק מתמקד בסרט אחר, וכולל ראיונות עם הבמאים, המפיקים, התסריטאים, השחקנים וחברי הצוות שחברו יחד כדי לייצר אגדות קולנועיות. הפרקים מלאים באנקדוטות משעשעות על תהליך היצירה, קטעי מאחורי הקלעים וכמובן קטעים רבים מהסרטים המדוברים.

סדרה לחכות אליה

אלף

תהיה זמינה לצפייה: יס (תעלה בחודש מאי)
עונה: 1
פרקים: 6

דרמה בדיונית בהשראת פרשת הנשיא משה קצב המבוססת על הספר "אשת הסוד" (2013, כנרת זמורה דביר) מאת אודליה כרמון, המוכרת לציבור כ־א' מאותה פרשה, שהייתה שותפה ליצירת הסדרה. הסדרה תביא שש נקודות מבט שונות על לשכת הנשיא, בה הוא מנהל מערכת יחסים לא נאותה עם עובדת. כשהעובדת מתעמתת עם הנשיא התקשורת עטה עליה, מה שמעורר את השדים של היועצת לשעבר של הנשיא. בהשתתפות: יעקב זדה־דניאל, אברהם לוי שלום, דנה מיינרט, עירית נתן בנדק, זוהר שטראוס ולנה פיירפלד.