הסיפור של הכת המשיחית נגמר בטרגדיה. סדרה בנטפליקס חושפת פרטים חדשים

בפברואר 1993 הגיעו סוכנים מהרשות האמריקאית לאכיפת נושאי האלכוהול, הטבק, הנשק וחומרי הנפץ למתחם "הר כרמל" בווייקו בטקסס, בו התגוררו חברי כת הדיווידים בהובלת דייוויד כורש, שאגרו כמויות גדולות של תחמושת • הפשיטה הסתבכה, 4 סוכנים נהרגו, ובעקבות כך נפתח מצור על האזור בהובלת ה-FBI • בתום 51 ימי לחימה פרצה שריפה במתחם, בה נהרגו 76 אנשים • סדרת הדוקו חוזרת אל האירועים המרכזיים בימי המצור ומשלבת ראיונות חדשים עם חברי הכת ששרדו

דייוויד כורש, מנהיג כת הדיווידים ב''ווייקו: אפוקליפסה אמריקאית'' / צילום: נטפליקס
דייוויד כורש, מנהיג כת הדיווידים ב''ווייקו: אפוקליפסה אמריקאית'' / צילום: נטפליקס

על "וייקו: אפוקליפסה אמריקאית"

זמינה לצפייה: נטפליקס
ז'אנר: דוקומנטרי
מספר עונות: 1
מספר פרקים: 3
משך פרק: 45-50 דקות
במאי: טילר ראסל
משתתפים: לי הנקוק, בוב ריקס, גארי נוסנר, דייוויד תיבודי, קאת'י שרודר, הת'ר ג'ונס
שפה: אנגלית
ציון IMDB:
7.0/10 (6,100 מצביעים)
ציון Rotten Tomatoes:
קהל - 65%, מבקרים - 81%

במרץ 1993 עיני אזרחי ארצות הברית היו נשואות כולן לטקסס, לשטח קטן המכונה "הר כרמל" במחוז וייקו. באחוזה במקום התגוררו גברים, נשים וילדים, חברי כת הדיווידים, נוצרים אדוקים שהונהגו על ידי דייוויד כורש. הם היו נצורים במקום, מוקפים בכוחות בטחון מיוחדים, ונלחמו במשך לא פחות מ־51 ימים בסוכני FBI ו-ATF אמריקאים. היה זה קרב היריות הארוך ביותר שידעה ארצות הברית, ואחד האירועים הדרמטיים ביותר באותו עשור. לציון שלושים שנה לאירועים נטפליקס הפיקה סדרת דוקו בת שלושה חלקים על הטרגדיה שהתחוללה בווייקו.

תקציר העלילה

ב־28 בפברואר 1993 הגיעו סוכנים מהרשות האמריקאית לאכיפת נושאי האלכוהול, הטבק, הנשק וחומרי הנפץ (ATF) למתחם "הר כרמל" בווייקו, טקסס, בו התגוררו חברי כת הדיווידים, שאגרו כמויות גדולות של תחמושת ועברו על חוקי הנשק הפדרליים. הפשיטה הסתבכה, 4 סוכנים נהרגו, ובעקבות כך נפתח מצור על המתחם בהובלת ה-FBI. בתום 51 ימי לחימה פרצה שריפה במתחם, ומעטים הצליחו להימלט; 76 מחברי הכת נהרגו בשריפה, בהם 25 נשים וילדים. הסדרה חוזרת לאירועים המרכזיים בשמונת השבועות של המצור, משלבת ראיונות חדשים עם חברי הכת ששרדו ועם סוכני FBI ו-ATF, ומציגה צילומים והקלטות שטרם נראו ונשמעו מחדר המו"מ של ה-FBI, ביניהם גם של מנהיג הכת.

ההקשר למציאות

דייוויד כורש נולד ביוסטון ב-1959 בשם וורנון האוול, לאם חד הורית בת 14. הוא היה מנהיגה האחרון של כת הדיווידים, כת נוצרית פרוטסטנטית, אפוקליפטית באופייה, שנוסדה בשנות החמישים. הדיווידים התמקמו בווייקו, טקסס, וחיו חיים פשוטים ומנותקים, במטרה להינצל מאחרית הימים ולהגיע לגן עדן. בסוף שנות ה־80 כורש השתלט על הכת ובשמה של התגלות אלוהית שכנע את הנשים במתחם לקיים עימו יחסים, בוגרות וקטינות כאחד. ב־1992 הוא הואשם בהתעללות מינית בילדים, האשמה שלא הוכחה בבית המשפט. בנוסף, הוא שכנע את חסידיו שמלחמה עתידה לפרוץ ולכן עליהם להתחמש, פעולה שבסופו של דבר אכן הביאה את המלחמה לסף דלתם.

ביקורת מהעולם

"על אף שלעתים היא סנטימנטלית באופן מביך מעט, הסדרה החדשה של הבמאי טילר ראסל מרוויחה משיחזור האירועים, וזה רק מחזק את התזה המרכזית שלה: האסון המיותר בווייקו נוצר כתוצאה מחוסר היכולת, או הסירוב הבוטה, של ארגון ממשלתי אחד להקשיב לאחר".
(ג'ון אנדרסון, "וול סטריט ג'ורנל", 21.3)

3 דברים שכדאי לדעת

● אחד המרואיינים הראשיים בסדרה הוא דייוויד תיבודי, שפגש את כורש ב־1990 בלוס אנג'לס והצטרף אליו לוייקו כדי לחיות עם הדיווידים. תיבודי הוא אחד מתשעת השורדים מהשריפה הגדולה שפרצה במתחם בתום המצור. ב־1999 הוא פרסם ספר בשם "מקום בשם וייקו", בו הוא מספר על הפגישה עם כורש, על החיים ב"הר כרמל" ועל המצור המפורסם.

● חוץ מסדרת הדוקו של נטפליקס, נעשו לא מעט סדרות וסרטים על האסון בווייקו, רובם מתוסרטים וחלקם דוקומנטריים. בסמוך ליציאת הסדרה בנטפליקס, ערוץ "שואוטיים" העלה סדרה בשם "The Aftermath", המתארת את ההשלכות האסון בווייקו על אזרחי אמריקה, ביניהן הקמת המיליציות הפנאטיות דוגמת זו של טימותי מקווי, אשר פוצץ את הבניין הפדרלי באוקלהומה סיטי וגרם למותם של 168 אנשים, כנקמה על שאירע בווייקו.

● האסון בווייקו לא היה המקרה הראשון בגינו הואשמו אנשי ATF בהתנהלות בלתי תקינה. שנה קודם לכן, ב-1992, אמריקה רעשה בעקבות התקרית ברובי רידג' באיידהו, בה הייתה הסוכנות מעורבת יחד עם סוכנויות אחרות (אחת מהן היא ה-FBI) במצור בן שבוע על ביתו של אזרח בשם רובי וויבר שהואשם בסחר בלתי חוקי בנשק. במהלך הקרבות אשתו ובנו של וויבר נהרגו, ואף גורם לא הואשם או נשא באחריות.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

למה בחרנו בה

המסר החשוב ביותר שעולה מהסדרה הוא שללא לקחים מטרגדיות כאלה, ההיסטוריה עתידה לחזור על עצמה. מבלי להפנות אצבע מאשימה, חשפו היוצרים את כשלי הממשל האמריקאי ואת חוסר התקשורת בין גופיו השונים, מה שהביא להידרדרות האירוע בווייקו. בסדרה גם נחשפים חסידי כורש שניצלו מהתופת, באור אנושי ומלא חמלה, אשר למרבה התדהמה עדיין זוכרים לטובה את "המשיח" שלהם.

סדרה לחזור אליה

קופה ראשית (2023-2018) 
זמינה לצפייה: כאן 11, נטפליקס
מספר עונות: 3 (עונה 4 משודרת כעת)
מספר פרקים: 70
משך פרק: 30-20 דקות

הסדרה הישראלית מתרחשת כולה בסופר בדיוני בשם "שפע יששכר" בסניף יבנה, וגדושה בדמויות צבעוניות. היא הייתה אחת מהמועמדות לפרס אמי הבינלאומי בקטגוריית "סדרת הקומדיה הטובה ביותר" ב־2019. היא זכתה בפרס האקדמיה לטלוויזיה ב־2020, וגם שנה לאחר מכן, בקטגוריית "קומדיית המצבים הטובה ביותר". עם דב נבון, קרן מור, נועה קולר, מיה לנדסמן, יניב סוויסה, אמיר שורוש, יגאל עדיקא ועוד.

סדרה לחכות לה

בדם שלנו In Our Blood
תהיה זמינה לצפייה: יס
עונה: 1
מספר פרקים: 4

מיני סדרת דרמה של ABC המבוססת על אירועים אמיתיים שהתרחשו באוסטרליה, ומתארת את ההתמודדות יוצאת הדופן של הממשלה האוסטרלית עם מגפת האיידס. בשנת 1983 סצנת הלהט"ב בסידני פרחה, אך מגפה מסתורית פגעה בהומוסקסואלים והטרידה מאד את הממשלה. הסדרה עוקבת אחרי הקהילה הגאה בסידני, ובמקביל מתמקדת במשרד הבריאות ובמומחים שמנסים להתמודד עם מחלה חדשה ללא תרופה יעילה. עם טים דראקסל, מאט דיי, ג'דה אלברטס וניקולאס בראון.