מניית גיימסטופ ששיגעה את וול סטריט: הסאגה הכלכלית שהפכה לסדרת דוקו מותחת

"לאכול את העשירים" חוזרת לסיפורה של חנות משחקי וידאו אמריקאית על סף פשיטת רגל, שחבורת גולשים מהרשת החברתית "רדיט" החליטו להציל אותה כדי לערער את כוחן של קרנות הגידור • מניית גיימסטופ היא משל לעידן חדש בשווקי ההון, בו משקיעים כבר לא מקבלים את כללי המשחק של התאגידים

אריק הס, מיקי גוגנהיים ורייצ'ל סאססרה ב''לאכול את העשירים'' / צילום: נטפליקס
אריק הס, מיקי גוגנהיים ורייצ'ל סאססרה ב''לאכול את העשירים'' / צילום: נטפליקס

על "לאכול את העשירים: סאגת גיימסטופ"

זמין לצפייה: נטפליקס
ז'אנר: דוקומנטרי
מספר פרקים: 3
משך כל פרק: 29-41 דקות
יוצר: ת'או לאב
משתתפים: אריק הס, מיקי גוגנהיים, רייצ'ל סאססרה, ג'ים קריימר, בוב סלואן, פיטר סאסאקי, ויקי בוגאן
שפה: אנגלית
דירוג IMDB:
5.8 (2,100 מצביעים)
דירוג Rotten Tomatoes:
88% (8 מבקרים)
37% (38 צופים)

"המערכת הפיננסית היא לעתים קרובות מנגנון מיצוי עושר. זו לא מערכת ליצירת עושר לרבים - זה מנגנון מיצוי עושר למעטים", אומר דניס קלהר, מנכ"ל "Better Markets" בסדרת הדוקו של נטפליקס "לאכול את העשירים". הסדרה מתחקה בשלושה פרקים אחר סאגת "גיימסטופ", חנות משחקי וידאו אמריקאית שהייתה פופולרית בשנות ה־90 וכמעט פשטה רגל, עד שקבוצת גולשים עם עניין במסחר בבורסה הצילו אותה, ובכך ניסו לטרוף את קלפי השוק ולערער את בעלי הכוח. הסיפור הזה הגיע עד לבית הנבחרים האמריקאי, שערך שימוע בנושא.

תקציר העלילה

בשנות ה־90, גיימסטופ הייתה חנות לקנייה והשכרה של תוכנות מחשב ומשחקי וידאו. בשנותיה המוקדמות היא הייתה הצלחה מסחררת, אך בתחילת 2019 כבר דיווחה על הפסדים של 637 מיליון דולר. קרנות גידור מיהרו לקפוץ על ההזדמנות ולמכור את המניות (GME) בחסר, אבל אז האינטרנט אמר את דברו; ב־2020 קבוצה גולשים מהרשת החברתית Reddit ("רדיט") גילו עניין במנייה ויצרו סביבה באזז אינטרנטי, מה שגרם למשקיעים קמעונאיים לרכוש מניות בכמויות ענק, להזניק את שווי המניה למעל 500 דולר ולגרום לקרנות, שרצו למכור את המנייה בחסר, הפסדים בשווי 20 מיליארד דולר.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ביקורות מהעולם

"החלק הכי טוב בסדרה הוא שהיא מצליחה לספר סיפור פיננסי מסובך, עם כמות יפה של הומור וקונטקסט, בדרך שלא מציירת לרעה את הצדדים השונים - אך לא חוסכת מהם רמות שונות של לעג". (בריאן לורי, סי-אן-אן, 28.9)

ההקשר למציאות

מניית גיימסטופ  היא משל לעידן חדש בשווקי ההון, עידן שבו משקיעים כבר לא מקבלים בהכנעה את כללי המשחק של תאגידי וול סטריט. הם סוחרים בעצמם, ללא מתווכים, וקובעים דרך הרשתות החברתיות את סדרי העדיפויות - הם ולא קרנות הענק. הסיפור של מניית גיימסטופ הוא ביטוי לתופעה כלכלית וחברתית נרחבת, שנמצאת רק בתחילתה.

3 דברים שכדאי לדעת

● הפורום WallStreetBets ברדיט, שעומד במרכז הסדרה, קיים כבר מ־2012 אבל הגיע למיליון חברים (Subscribers) רק ב־2020, עם פרוץ מגפת הקורונה. בסוף ינואר 2021, עם התפוצצות סאגת גיימסטופ בתקשורת האמריקאית, מספר המשתמשים עלה בימים בודדים ליותר מ־5 מיליון.

● לפני מספר שבועות פורסם באתר Deadline כי חברת סוני קנתה את הזכויות לסיפור ותפיק סרט המבוסס עליו, בשם "Dumb Money", בכיכובם של סת' רוגן, פול דנו, סבסטיאן סטן, פיט דיווידסון ועוד. לפי הפרסום, שווי העסקה היה כ־20 מיליון דולר.

● למרות הניסיונות להספיד את גיימסטופ, החברה עדיין מנסה לחזור לשוק. ביולי האחרון השיקה פלטפורמת NFT במטרה "להפוך לאמאזון של גיימינג". אולם, אף על פי שהשבוע הראשון הוכתר כהצלחה יחסית - נפח מסחר של 2 מיליון דולר ביום הראשון ונפח עסקאות של 10 מיליון דולר בחודש הראשון - נתח השוק של חברה היה קטן ועמד על 2.25%, השווים לשלושה מיליון דולר במחזור שנתי. בסופו של דבר, לא בטוח שגיימסטופ תצא מורווחת.

למה בחרנו בה

החל משם הסדרה, דרך העריכה שמקלילה את השיח אך מצליחה להעביר מסרים חתרניים, וכלה בשרטוט המקרה כסיפור של דוד מול גוליית - ברור לכל כי יוצרי הסדרה נוקטים עמדה ברורה, הנוטה לאלה שניסו לערער את המערכת.

יחד עם זאת, יוצר הסדרה ת'או לאב נותן לכל צד להציג את עמדתו, ובכך מאפשר לנו להכיר את שני הצדדים - את מי שקורא "להטריל" את המערכת הפיננסית, ואת מי שמנסה לשמור עליה. כוחה של הסדרה בכך שהיא מצליחה להנגיש סיפור כלכלי מורכב בצורה מרתקת, לקהל שאין לו ידע רחב בנושא.

שתי סדרות שאסור להחמיץ 

סדרה לחזור אליה

מותק בול באמצע 
זמין לצפייה:
כאן 11
זמן עלייה: 2021
מספר עונות: 1
מספר פרקים: 13

דרמה פוליטית־קומית שעושה צחוק מהכנסת, מאת שמואל הספרי (שיצר גם את "פולישוק"). מותק מרדכי (גילי איצקוביץ') היא פליטת ריאליטי צעירה שנכנסת לרשימת מפלגת "מרכז קיצוני רדיקלי" שנקראת "בול באמצע", ומתחילה את דרכה הפרלמנטרית כיו"ר ועדת הרפורמות של הכנסת. עם קובי מימון, רות אסרסאי ודנה דבורין.

 

סדרה לחכות לה

Save Our Squad 
יהיה זמין לצפייה:
דיסני+
עונה 1, יעלה ב־9.11

כוכב הכדורגל הבריטי דייוויד בקהאם חוזר למזרח לונדון, למקום בו גדל, ומנסה לעזור לקבוצת כדורגל צעירה וכושלת להישאר בליגה. הסדרה הדוקומנטרית המרגשת עוקבת אחרי בקהאם והקבוצה באימונים, במשחקים ובין לבין, כשהוא מנסה להפיח בהם תקווה ולאמן אותם פיזית ומנטלית.