"קרתגו": סיפור הישרדותם של חברי המחתרות במחנה מעצר באפריקה בזמן השלטון הבריטי

הדרמה התקופתית הישראלית של כאן 11, מגוללת את סיפורו הלא מוכר של "קרתגו", מחנה עצורים שהוקם בשנות הארבעים במדבר הסודני, בו נכלאו לוחמי מחתרות שפעלו בפלשתינה טרום הקמת המדינה • הסיפור מבוסס בחלקו על חוויותיו של אביהם של יוצרי הסדרה, ינץ ורשף לוי, חבר לח"י שנכלא במקום במשך שבע שנים

אורי גוב (בתפקיד אליהו לוי) ב''קרתגו'' / צילום: באדיבות כאן 11
אורי גוב (בתפקיד אליהו לוי) ב''קרתגו'' / צילום: באדיבות כאן 11

על "קרתגו"

זמינה לצפייה: כאן 11
ז'אנר: דרמה תקופתית
עונות: 1
פרקים: 11
משך פרק: כשעה
יוצרים: רשף לוי, ינץ לוי, תומר שני
במאי: תומר שני
שחקנים: אורי גוב, רשף לוי, יעקב זדה־דניאל, פיליפ גלניסטר, קרולינה יורשק, הנרי דוד, שון פול מקגרת'
שפה: עברית, אנגלית
ציון IMDB:
9.1/10 (מתוך 71 קולות)

"קרתגו", הדרמה התקופתית הישראלית שעלתה החודש בכאן 11, מספרת את סיפורו של מחנה עצורים שהוקם בשנות הארבעים במדבר הסודני, בו נכלאו מתנגדי השלטון הבריטי. בין יושביו נמצאו לוחמי מחתרות האצ"ל והלח"י שפעלו בפלשתינה טרום הקמת המדינה לצד עצירים נאצים ממלחמת העולם השנייה ובני בריתם האיטלקיים. אחרי צפייה בארבעה מתוך אחד עשר הפרקים של העונה, כבר אפשר לומר שזו כרגע אחת הסדרות הכי מעניינות בטלוויזיה.

תקציר העלילה

בשנת 1942 הקומיקאי אליהו (אלייז'ה) לוי, כוכב התיאטרון הסאטירי "המטאטא" בתל אביב, מגיע ל"קרתגו", מחנה עצורים בסודן, באשמת ניסיון התנקשות בקצין בריטי בכיר ובאשתו. אלייז'ה מכחיש כל קשר לאירוע, אלא שברגע ששערי קרתגו ננעלים מאחוריו - אף אחד לא יכול לעזור לו. הוא מנסה לרכוש את אמונם של לוחמי הלח"י, שמאמינים שהלשין על חבריהם, לייצר לעצמו מעמד אחרי שהבין את סדרי הכוחות במחנה, ולשמור בסוד את הרומן עם אהובתו, שבמקרה - או שלא במקרה - נמצאת איתו במחנה. הסדרה עוקבת גם אחרי תומאס אדינבורו (אוליבר בקנר), טייס קרב בחיל האוויר הבריטי לשעבר, המואשם בריגול לטובת הנאצים, וליידי הלנה דיווידסון, אשתו היפה של מנהל המחנה, קומדור לורד ג'יימס דיווידסון.

ההקשר למציאות

קרתגו לא היה מחנה העצורים היחיד באפריקה. הבריטים בנו גם את המחנה "סמבל" באריתריאה ואת "גילגיל" בקניה, בתגובה לפעולות האלימות של היהודים בפלשתינה. היישוב היהודי עקב אחרי העצורים הרחוקים בדאגה, והתלונן בפני השלטון על התנאים הירודים במחנות, המחסור במזון והקושי בשמירת הכשרות. על פי אתר הלח"י, הוגלו 439 עצורים לאפריקה, ומתוכם 262 הוחזרו לישראל לאחר עזיבת הבריטים את הארץ. בין השמות המוכרים שהיו עצורים במחנות באפריקה: ראש ממשלת ישראל לשעבר וחבר מחתרת לח"י, יצחק שמיר, ש־1947 ברח ממחנה "אסמרה" באריתריאה דרך מנהרה שלא נחסמה כראוי; נשיא בית המשפט העליון וחבר אצ"ל מאיר שמגר, שלמד משפטים בהתכתבות מתוך מחנה סמבל, ושר הכלכלה ומפקד האצ"ל יעקב מרידור, שברח יחד עם שמיר מאסמרה, והרחיב על האירוע בספרו "ארוכה הדרך לחרות".

למרות שהסדרה מתבססת על זירה אמיתית, מחנה קרתגו בסודן, ברוב המקורות לא מוזכרים עצורים נאצים או איטלקיים, כפי שמוצג בסדרה. יוצרי "קרתגו" סיפרו בראיונות עמם כי הם התבססו על ספר זיכרונות של אחד מעצורי המחנה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

3 דברים שכדאי לדעת

● אליהו לוי, שם גיבור "קרתגו", הוא גם שמו של לוחם מחתרת הלח"י ואביהם המנוח של שניים מיוצרי הסדרה - רשף וינץ לוי. רשף לוי הנציח את אביו בעוד יצירה שלו, סרט הקולנוע "לצוד פילים" (2013): לסבא של גיבור הסרט (אותו משחק ששון גבאי) קוראים אליהו.

● שון פול מקגרת', שחקן אירי החי בלונדון ומגלם בסדרה את ארצ'יבלד מקדונלד, סוהר אלים וסגן מפקד המחנה, הוא מורה לדרמה בתיכון. בראיון עמו ב"פרו מדיה מגזין" הוא סיפר שרק בזמן החופשות והחגים הוא מתפנה לפרויקטים הקולנועיים שלו.

● בשנת 1948, זמן קצר לפני שחרורם, קיבצו עצורי מחנה גילגיל בקניה את כל הרשומות שלהם משהותם במחנה לכדי ספר עב כרך בשם "ספר המעצר והגלות (שלוש שנים לגלותנו)". כל 439 יושבי המחנה תרמו לספר קטעי יומנים, רשומות סטטיסטיות, שירים ואיורים, מכתבים ובדיחות אודות מצבם. הספר שמור בשני עותקים מקוריים בספריה הלאומית בירושלים עד היום.

למה בחרנו בה

עד כה הסדרה קיבלה ביקורות מעורבות ואף על פי כן, "קרתגו" מוצלחת בהרבה מאוד היבטים: סט הצילום מושקע (הוא נבנה במיוחד ביערות קולומביה), הטכניקות וזוויות הצילום מרהיבות, השחקנים מעולים והכתיבה של לוי מלאת הומור שחור ועוקצני. כל אלה הופכים את קרתגו לסדרה שקשה להוריד ממנה את העיניים.

סדרה לחזור אליה

החיים עצמם
זמינה לצפייה: אמזון פריים וידאו
מספר עונות: 6 (2016-2022)
מספר פרקים: 106
משך פרק: 40 דקות

דרמה משפחתית אמריקאית זוכת ארבעה פרסי אמי. קייט (כריסי מץ), קווין (ג'סטין הארטלי) ורנדל (סטרלינג קיי בראון), הם אחים המכונים על ידי הוריהם "The Big 3". קייט וקווין הם אחים ביולוגיים שנולדו כחלק משלישייה, בה האח השלישי לא שרד את הלידה. שבורי לב והמומים החליטו ההורים, ג'ייק ורבקה, לאמץ את רנדל, תינוק אפור-אמריקאי שהגיע לבית החולים באותו היום, לאחר שננטש בתחנת כיבוי אש. הסדרה מתמקדת בשלושת האחים בשנות בגרותם ובמקביל שבה בפלאשבקים אל עברם, על מנת לבחון ולהאיר את אופיים. עם מיילו וינטימיליה ומנדי מור.

סדרה לחכות לה

ילדה בשלג
תהיה זמינה לצפייה: נטפליקס (27.1)
עונה: 1
פרקים: 6
שפה: ספרדית (כתוביות בעברית)

מיני סדרת פשע ספרדית, המבוססת על La chica de nieve מ־2022, ספרו של חוויאר קסטילו, 35, מחבר מותחנים ספרדי, מהידועים בארצו. סיפורה של משפחת מרטינז מדרום ספרד, אשר במהלך מצעד חגיגי ילדתם בת השלוש, אמאיה, נעלמת. בעוד המשטרה חוקרת את המקרה אך מכינה את ההורים לגרוע מכל, עיתונאית צעירה בשם מירן מפתחת אובססיה למקרה, ונשבעת לעשות הכול כדי למצוא את הילדה האובדת. מגלמת אותה מלינה סמית', ששיחקה בסרטו של פדרו אלמודובר "אמהות מקבילות". עם טריסטן אולואה וחוסה קורונדו.