הניצחון של אסם, ההובלה של שטראוס: אלה מותגי המזון המועדפים

המותג במבה של אסם אומנם בראש הקטגוריה, אך מותגי שטראוס - שוקולד פרה, קפה טורקי, תפוצ'יפס ומילקי - מרכיבים את העשירייה הפותחת • האם המלחמה השפיעה על הצרכן? • מדד המותגים 2024

שטראוס מול אסם / צילום: Shutterstock
שטראוס מול אסם / צילום: Shutterstock

בתחום מזון, משקאות וטואלטיקה, 33 מותגים נכנסו השנה למדד, כאשר מתוכם 25 נכללו ב־100 המותגים המובילים. בראש הקטגוריה ניצב גם השנה במבה - חטיף הבוטנים הצהוב והאהוב, אחד מסמלי הישראליות - שבשנה שעברה הביס מותגים מקומיים ובינלאומיים רבים וטובים וקטף את המקום הראשון במדד כולו. השנה הוא מסתפק במקום רביעי "בלבד".

במקום השני בקטגוריה מגיע מותג חומרי הניקוי והטואלטיקה סנו, שניצב ב־13 במדד כולו. למקום השלישי והמכובד בקטגוריה, בהתאוששות מרשימה מהשפעות הריקול של השנתיים האחרונות, הגיע שוקולד פרה של שטראוס־עלית. בשנה שעברה ניצב המותג במקום השביעי.

לפי הדוחות הכספיים של שטראוס לרבעון הרביעי של 2023, נתח השוק של הקבוצה בתחום הממתקים ממשיך להתחזק ועומד על 25.4%. עדיין לא מדובר על חזרה לרמות שנרשמו טרם הריקול, בין היתר משום שבשטראוס טרם חזרו לייצור מלא, אבל נראה כי לפחות בגזרת הפרה האדומה לא נמצאו מתחרים שיספקו את ההעדפות של הצרכנים הישראלים.

קוקה־קולה מזנקת בתשעה מקומות

לאן הגיעו מותגי המים המובילים? נביעות מתייצבת במקום הרביעי בקטגוריה, ומי עדן בשמיני (ולמקומות 18 ו־31 במדד הכללי, בהתאמה). לא מדובר בשינוי משמעותי ביחס לשנים קודמות - שני מותגי המים המינרליים התמקמו בעשירייה הראשונה בקטגוריה גם בשנה שעברה וגם ב־2022.

ניתן היה לחשוב שהשניים יתחזקו דווקא השנה, בהינתן הסתערות הצרכנים על המדפים בעקבות המלצות פיקוד העורף לאגור מזון ושתייה, ובכך הפכו לאחד המוצרים הכי מבוקשים בישראל בימי המלחמה. כך למשל, בליל מתקפת הטילים האיראנים בחודש אפריל, הביקוש למים מינרליים זינק במאות אחוזים. בין היתר באפליקציית המשלוחים וולט, הביקוש למים מינרליים 1.5 ליטר זינק בכמעט 300%.

בכך, מותגי המים עוקפים מותגים אחרים, בראשם קוקה־קולה. אולם המותג הבינלאומי רושם סוג של קאמבק נאה, כשהשנה התמקם במקום 14 בקטגוריה ו־55 במדד כולו, לאחר שבשנה שעברה דורג במקום 23 ו־83 בהתאמה.

האם המהפך של קפה טורקי השפיע על המותג?

עוד מותג ותיק במורשת הישראלית מנצח את הבינלאומי: שוקולד השחר עדיין ממוקם גבוה (חמישי) מעל ממרח שוקולד נוטלה, שהגיע למקום השביעי בקטגוריה. ייתכן שהפער נובע, בין היתר, מהיתרון שמציע מותג השחר הבטוח לסובלים מאלרגיה לאגוזים. בשנים האחרונות, ככל שהמודעות לעניין גוברת, הורים לילדים אלרגיים המחפשים ממרח מתוק ובטוח לסנדביצ'ים לבית הספר, לא יכולים למרוח נוטלה שרכיביו כוללים אגוזי לוז.

תפוצ'יפס ומילקי, שני מותגים באדיבות שטראוס, מגיעים למקום התשיעי והעשירי בהתאמה, כך שלחברת המזון השנייה בגודלה בישראל יש במה להתגאות עם ארבעה מותגים בעשירייה הראשונה, כשנציג נוסף התברג למקום השישי בקטגוריה ו־27 במדד כולו - קפה טורקי. מדובר באחד ממותגי הקפה הפופולריים בישראל, שחולש על נתח שוק של יותר מ־25% מהקפה בארץ.

בשבועות הראשונים של המלחמה, בעקבות ההתבטאויות האנטישמיות שהגיעו מכיוון טורקיה שהובילו בהמשך לחרם יבוא רחב על ישראל, המותג החליף זמנית את שמו, ובמקומו הודפסו משפטים מתאימים לרוח התקופה, ביניהם "חזקים ביחד" ו"אין לי ארץ אחרת".

על פניו נראה כי מלחמת "חרבות ברזל" וגלי ההתייקרויות הבלתי פוסקים לא הצליחו להשפיע מדי על ההעדפות הצרכניות של אזרחי ישראל, ומלבד "משחקי כיסאות" קלים, הקטגוריה השנה יכולה כאמור בעיקר להצביע על כך שצריך הרבה יותר מאלו כדי לטלטל נאמנות צרכנית ארוכת־שנים.