על הווינטג' שהולך ומתחכם, המגמה הירוקה שמשתכללת, פריטי הבית שיקבלו השראה מעולמות הפנטזיה והמג'נטה של אוטוריטת הצבע האמריקאית
מעצמת לוחות ההשראה הדיגיטליים פינטרסט, פרסמה בסוף 2022 את תחזית הטרנדים שלה ל-2023 ובה 27 נושאים, שכמה מהם נוגעים לעיצוב פנים וסביבת חיים. הסקירה
השנתית, שתת הכותרת שלה היא: "תראו את זה כאן, לפני שאתם רואים את זה בכל מקום", מבוססת על ניתוח חיפושים, נעיצות תמונות של חבריה ויצירת לוחות. פינטרסט מצהירה שאנשים משתמשים ביישום כדי לתכנן את העתיד, ולכן הם יודעים מהו הדבר הבא ופותחים חלון אל המחר. לדבריהם, בשלוש השנים האחרונות 80% מהדוח שלהם - התגשם. התחזית מחולקת לקטגוריות, ביניהן: אופנה, בית, אירועים ובידור, נסיעות, חיות מחמד, הורות ושלוֹמוּת.
בתחום הבית וסביבת חיים, נקבעו חמש מגמות מובילות:
Rainscapes - שכלול נוסף של מגמת החיים הירוקים. הפעם מדובר בשימור מקורות מים לא רק בסביבות חיים מוכות יובש, אלא כהחלטה לבחור בסגנון חיים עמיד לאקלים צחיח, במטרה לנהל חיים מקיימים יותר. בפינטרסט מציינים שמצד אחד אנשים יאמצו יותר את היופי והאסתטיות שבחומרים טבעיים ומצד שני ימגנו את בתיהם טוב יותר להתמודדות מפני שנים שחונות ואסונות טבע אחרים. היחס לבחירות ירוקות יותר בכל הנוגע לחומרים, עיצוב ובנייה מככב כמעט בכל רשימת טרנדים שנתקלים בה, כולל במגזין dezeen לאדריכלות ועיצוב פנים וב-Good housekeeping.

ה־ Rainscapes על פי תחזית הטרנדים של פינטרסט / צילום: מתוך: business.pinterest.com/pinterest-predicts
Hipstoric Home - דרכים חדשות שבהן יבחרו מעצבי פנים לתת מקום לחפצים ישנים בבתים. המשמעות היא התעניינות גוברת בעתיקות ובחפצי וינטג' וחיפוש דרכים מקוריות לשלב וינטג' בסגנונות עיצוב מודרניים. בפועל, רטרו וייצור המוני של רהיטים וחפצים - אאוט וחללים מלאי נשמה וביטוי אישי נוסטלגי - אין. התחזית מבוססת על עלייה של 850% בחיפוש אחר הצירוף 'עיצוב בית אקלקטי וינטג'' ועלייה של 530% בחיפוש אחר הצירוף 'שילוב בין סגנון מודרני ורהיטים עתיקים'. ברשימת הטרנדים במגזין Good housekeeping צוין שהחזרה לריהוט של סבתא צפויה להיות פחות קיטשית ויותר מתוחכמת.

Hipstoric Home - יותר עתיקות ווינטג', על פי תחזית הטרנדים של פינטרסט / צילום: מתוך business.pinterest. com/pinterest-predicts
Wildflours - הפרחים והצמחים עוברים לתנור האפייה והאצבעות הירוקות נכנסות למטבח. פינטרסט חוזים טרנד של אפייה מתוקה וקינוחים בהשראת עולם פרחי הבר על צבעיו וטעמיו. צפו לעוגות וקאפקייקס משולבי פרחים, שהם אמירה אומנותית בפני עצמה, מאפים וקינוחים בסגול לילך וירוק מרווה ועוד. פינטרסט מדווחים על עלייה של 1,025% בחיפושים אחר אסתטיקה המבוססת על רקיחת תרופות על בסיס פרחים ובתי המרקחת של פעם.
Mush-rooms - פנו מקום לביזאר, המוזר והפנטסטי. חפצים דמויי פטריות ודימויים אחרים הלקוחים מעולם הפנטזיה בדרך להיכנס הביתה. הטרנד נשען על תקופת הסגרים, שבהם אנשים חיפשו אחר דרכים אלטרנטיביות לבטא עצמם מבלי לצאת מהבית. כך הפכו חדרי השינה לחללים לביטוי יצירתי פרוע. המגמה הזו נתמכת גם על ידי מגזין dezeen, הטוען בסקירה משלו כי עיצוב הפנים ייהפך פרוע ומוזר יותר, בעל ביטויים מוגזמים ואקספרסיביים - מקסימליזם על פני מינימליזם.
Home Front - תשומת הלב נעה מהחצר האחורית לכניסה הקדמית, שצפויה להיות מושקעת ומרשימה יותר. בין שבכניסה מרפסת או פרגולה, הכניסות האלה צפויות לעבור מייק אובר שנשמע קטן אבל מחולל רושם ראשוני גדול.
הכירו את צבעי השנה
זה התחיל עם המילניום, כשבשנת 2000 חברת הצבע האמריקאית פנטון הכריזה על צבע השנה שלה ובכך מיתגה את עצמה כאוטוריטת צבע עולמית. מאז בחירותיה השנתיות משפיעות על עולם האופנה והביוטי ועל תעשיית העיצוב התעשייתי, הגרפי וכמובן על עולמות עיצוב הפנים. הבחירה מסמנת כיוון עיצובי 'נכון' שיאפיין את השנה,
והיא מבוססת על קריאת מציאות שלוקחת בחשבון מגמות תרבותיות, חברתיות וכלכליות. בכל סוף שנה עולם העיצוב כולו מחכה בדריכות לבחירה השנתית, שהפכה להכרזה משמעותית ולבסיס לשיתופי פעולה מסחריים יקרי ערך. השנה בחרה ענקית הצבע ב'ויוה מג'נטה' - צבע מג'נטה ממשפחת האדומים בגוון ורוד-סגול בוהק. פנטון מתארת אותו כצבע של עוצמה, חיוניות ואומץ המשדר אופטימיות, שמחה וביטוי עצמי מעצים, המהדהד את הדינמיקה בין הטבעי והמלאכותי. מקור הצבע הוא בטבע, בכנימה אדומה ששימשה להפקתו, והאיכויות שלו מחשמלות וקובעות נוכחות בשטח. המוצרים המעוצבים בהשראת הגוון הם חלק מה-MagentaVerse# - עולם של מוצרים וגם עשייה אומנותית השואבים השראה מהגוון הנבחר. הכרזת הצבע מלווה גם בפרויקט אומנות אימרסיב ב-Artechouse מיאמי, מיצב של טבילה חושית בגוון הוויוה מג'נטה,
שהוא גם גוון היברידי, בין צבע חם וקר, בין הפיזי לווירטואלי.
אצלנו בזירה המקומית, הבחירה של נירלט לצבע של 2023 נובעת גם היא מהטבע, אך בצורה הרבה יותר ישירה. הגוון הוא ירוק ליים בהיר, המספר IS 0787 והכינוי 'טוטאלי קוּל'. על פי נירלט, הבחירה בצבע מסמנת את הרצון לבחור בחיי בריאות, איזון ורוגע נפשי, אך מדובר גם בצבע דינמי, מלא תעוזה ונוכחות, שמטעין אותנו ואת הסביבה שלנו באנרגיה, אופטימיות ואור. אין ספק שהבטחה כזו מעוררת רצון לפעולה אזרחית של צביעת כמה קירות משמעותיים בישראל ב'טוטאלי קול', בתקווה לאפקט חיובי המוני. ההשפעה המוארת של הצבע נובעת מנגיעה של צהוב זרחני, המעניקה תחושה של חיוניות, שובבות ושמחת חיים; כל אלה מעבר לחיבור המתבקש לטבע, לחוץ ולצמחייה, הידועים כמיטיבים עימנו. לאחרונה השיקו בנירלט מניפת צבעים חדשה (REFINED) שבה 132 גוונים חדשים לחלוטין, עמוקים ומעט מעושנים, המתבססים על ערכים של חיבור לטבע ופיתוח האינדיבידואל.

'טוטאלי קול', צבע השנה של נירלט / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של נירלט
צבע השנה שבחרה חברת טמבור ל-2023 הוא צבע הצפחה (Slate 117), צבע אפור עם נגיעה של כחול עמוק, כצבע סלע הצפחה. על פי טמבור הבחירה מסמנת את הרצון להיאחז במשהו טבעי ואותנטי, אך בעל ייחודיות משלו. צבע הצפחה עובד טוב בשילובים עם כל הגוונים (כולל עם הגוון הנבחר של נירלט כשמדמיינים אותם יחד), יש לו מראה טבעי אבל גם עדכני ואורבני והוא אכן אחד מתוך סדרת צבעים חדשה שמכונה spaces ושבה 48 גוונים שנבחרו לעיצוב סביבת חיים עירונית.

הצפחה, צבע השנה של טמבור - מראה עדכני, טבעי ואורבאני / צילום: מתוך tambour.co.il
במגזיני העיצוב ובקרב מובילי דעה מדברים על חזרתם של הקווים המעוגלים (בריהוט ובאדריכלות) שמקבלים העדפה על פני הקווים הישרים של העיצוב המודרני. על פי הקוסמופוליטן, רהיטים בעלי קימורים משדרים תחושת רכות והקווים המעוגלים יקבלו ביטוי גם במראות עגולות וקשתות. ב-Good Housekeeping גם כן מדברים בטובתם של הגימורים המעוגלים, שמביאים איתם רוך לכל חלל עם פתחים ואלמנטים מקומרים וגרמי מדרגות מסוחררים. ה-Insider מציין שהגוונים האפורים כמו גם העיצוב השקט המושתת על חומרים אורגניים צפויים לדעוך לטובת בחירה בגוונים נועזים ועמוקים וה-Architectural Digest magazine מטאטא החוצה את הטרנדים של המטבחים הלבנים הבוהקים ואת המינימליזם.