שיתוף
''בקומה התחתונה ממלכה של ממש לילדים שגדלו ובני משפחותיהם'', אדר' נירית פרנקל / צילום: איתי בנית

''בקומה התחתונה ממלכה של ממש לילדים שגדלו ובני משפחותיהם'', אדר' נירית פרנקל / צילום: איתי בנית

פריפריה אימפריה
בעבר התרגלנו לראות אותם כחלק מנוף שכונות יוקרה • בשנים האחרונות נבנים מחוץ למרכז בתים מעוררי השראה, שנוסף ליופיים מצליחים לבטא חיבור אמיתי לסביבה ולצביון האזור

יפעת ביטון

22.06.2023

אנשי המגזר העסקי (תעשיינים, יבואנים, יצואנים ואנשי היי טק בכירים) צובאים מדי יום על מטרופולין גוש דן השוקק - אזור ברדיוס מצומצם שמניע את הכלכלה הישראלית. לעת ערב, אותן פיגורות חשובות עולות על הרכבים ונוסעות כל הדרך ליישובי הדרום והצפון, שם ממוקמים בתיהם החדשים. מדובר בתופעה שרק צוברת תאוצה, תושבי המרכז עוברים ליישובים כפריים פריפריאליים, שם הם נהנים מאיכות חיים שכיום כבר קשה עד בלתי ניתן להשיג ביישובים אורבניים צפופים. הם מצטרפים לבני הדור השני והשלישי באותם יישובים, שלהם חיבור עמוק ושורשי לאזור, ונהנים ממש כמותם מאיכות חיים פנטסטית, מבתים רחבי ידיים שממוקמים בלב נחלות פסטורליות המשקיפות למרחבים הפתוחים. בינינו, מה צריך יותר מזה?

זו אחת מהסיבות בגינן הבתים הצנועים שהורגלנו לראות בקיבוצים, במושבים ובשכונות הוותיקות, מתחלפים אט אט במבנים פרסונליים מלאי השראה. הם אינם מנקרי עיניים, נהפוך הוא - רובם ככולם מצליחים לפרוט על נימי הרגש ומשתלבים בצורה מושלמת בסביבתם.

''בקומה התחתונה ממלכה של ממש לילדים שגדלו ובני משפחותיהם'', אדר' נירית פרנקל / צילום: איתי בנית

''בקומה התחתונה ממלכה של ממש לילדים שגדלו ובני משפחותיהם'', אדר' נירית פרנקל / צילום: איתי בנית

בריכת גלישה משקיפה אל נופי הצפון הבתוליים
היכן: יישוב כפרי בצפון
תכנון ועיצוב: שרה ונירית פרנקל, פרנקל אדריכלות ועיצוב פנים

הבית, שאותו תכננו שרה ונירית פרנקל, בעלות המשרד פרנקל אדריכלות ועיצוב, ממוקם ביישוב כפרי בצפון ושייך לזוג בשנות ה-50, להם שלושה ילדים - אחת המתגוררת עימם ושניים נוספים, שאומנם פרשו כנפיים והחלו חיים עצמאיים, אך גם עבורם הוקמה קומת אירוח נפרדת משלהם. "הבית בנוי על שטח של כ-1.2 דונם, שבו ניצב בעבר בית ילדותה של אם המשפחה. לבני הזוג חשוב היה לבנות במקומו בית שיענה על צורכי המשפחה כיום", מסבירה נירית פרנקל. "המגרש מצוי בצלע גבעה, ועל כן המבנה מדורג וכולל שני מפלסים. הקומה התחתונה, ששטחה כ-150 מטרים רבועים, הולכת ומתמוססת בתוך הגבעה. בקומה זו תוכננה ממלכה של ממש עבור שני הילדים הגדולים ובני משפחותיהם.
שטח הקומה העליונה הוא כ-300 מטרים רבועים והיא כוללת את החלל הציבורי, מאסטר ההורים וסוויטה לבת המתבגרת".

לאור מורכבות המגרש הצר והארוך, שכולל הפרש גובה משמעותי, תוכננו שתי כניסות לפרויקט: אחת מהרחוב הגבוה שמובילה לקומה העליונה וכניסה נוספת מהרחוב הנמוך, המובילה היישר לקומה התחתונה. עם הכניסה למתחם נגלה מעבר שתחום משני צדדיו בצמחיה ארץ-ישראלית פראית. מייד אחר כך נמצא מבנה זכוכית ארכיטקטוני עוצמתי - סולריום עשוי ברזל וזכוכית, שמהווה ציר המקשר בין האזור הפרטי לציבורי ומחלק רעיונית את הבית. הפטיו רחב הידיים מהווה אתנחתה בין הגוש הציבורי לזה הפרטי ושונה מהם בתכלית באספקט החומרי, שכן חזיתות הבית בנויות אבן, טיח, ברזל ועץ. כיאה לאזור הפסטורלי, גם בגינת הבית הושקעה מחשבה רבה. לבני המשפחה ואורחיהם ממתינות שתי פרגולות שעוטפות יחד עץ אלון עתיק לשימור. באחת מהן תוכננו פינות לאונג' נמוכות ובשנייה מטבח חוץ מאובזר ופינת אוכל. בריכת הגלישה במתחם כוללת מפל הפונה אל הנוף ובהיקפה נשתלה צמחייה ארץ-ישראלית.

''מראות הטבע שנשקפים מהווים מקור השראה אין־סופי'', אדר' ינון בן דוד / צילום: נמרוד לוי

''מראות הטבע שנשקפים מהווים מקור השראה אין־סופי'', אדר' ינון בן דוד / צילום: נמרוד לוי

מהבירה כל הדרך למרחבים שפותחים את הלב והנשמה
היכן: מושב בדרום רמת הגולן
אדריכלות ועיצוב פנים: ינון בן דוד

ביתם של האומנית ענת רוזנסון בן-חור ובעלה אלעד, מנהל תחום באחד הבנקים הגדולים, ושל ארבעת ילדיהם, ממוקם באחד המושבים בדרום רמת הגולן. ענת נולדה וגדלה בירושלים ואת הדרך לצפון עשתה עם בני משפחה לפני כמה שנים. היא מציגה בדרך קבע בתערוכות בארץ ובחו"ל ואף מרצה בתחום. נושא מרכזי שאותו חוקרת בעבודותיה הוא בחינת המרחב הביתי מנקודת מבט נשית. את הבית החדש תכנן ינון בן דוד, תושב רמת הגולן אף הוא, המתמחה בתכנון אדריכלי ועיצוב פנים לבתים פרטיים ומבני ציבור. סביבת המגורים מוארת, חשופה אל החוץ מכמה שיותר זוויות ומתאפיינת בשילוב מאוזן של חומרים טבעיים וניטרליים הנאמנים להוויה המקומית. כל אלו מקנים לבית מראה אורגני ושורשי ומהווים רקע מוצלח ליצירותיה של ענת.

בין שני הגושים מחבר פטיו, במרכזו ניטעה ערבה בוכייה. "הגושים אפשרו לנו לייצר חלוקה מיטבית ופרופורציונלית בין הפונקציות הציבוריות לאלה הפרטיות. מעל אגף חדרי השינה תוכנן הסטודיו של ענת, שבו כניסה חיצונית מחצר הבית וכניסה נוספת פנימית. הוא צופה אל ימת הכינרת ומראות הטבע שנשקפים מהווים עבורה גם הם מקור השראה אין-סופי", מסביר בן דוד.

הגינה הפראית שופעת בצמחיה ארץ-ישראלית מהולה בצמחי תבלין. במבואת הכניסה החיצונית, שהיא מעין פרפרזה לחצרות הירושלמיות המסורתיות שליוו את ענת עוד מילדותה, תוכננה פינת ישיבה אינטימית, שבה ניתן ליהנות מהשקט, מציוץ הציפורים ומהניחוחות המשכרים של שיח המרווה. לדברי בן דוד, "עיצוב הפנים מתבסס על פיוז'ן אקלקטי. שאבנו השראות מכל מיני עולמות וניכרים כאן שילובים של אלמנטים כפריים אל מול פריטי בוהו שיק. ניסינו לנקות ככל הניתן את החללים ולייצר עיצוב לא עמוס. הצבעוניות הרגועה, כמו גם המעטפת הבסיסית שמשלבת בין עץ, אבן ובטון, מהווים רקע מוצלח לגינה ולאומנות ששולבה ברחבי הבית. רצפת הבטון המוחלק שרואים בה את הסדקים, העץ והאבן הגסה הופכים את הבית הזה לאותנטי ופחות עשוי".

''זוויות תצפית רבות מהחלל הציבורי אל עבר הגינה מעצימות את הקשר בין חוץ לפנים'', קובי חליפה, ארטפרו / צילום: קובי חליפה

''זוויות תצפית רבות מהחלל הציבורי אל עבר הגינה מעצימות את הקשר בין חוץ לפנים'', קובי חליפה, ארטפרו / צילום: קובי חליפה

קשר בלתי אמצעי בין חוץ לפנים
היכן: אשקלון
עיצוב פנים: סלי צ'פרק

ביתם הפרטי של אומנית העוסקת בהפקה ובעיצוב פנים ובני משפחתה ממוקם באחת השכונות הוותיקות באשקלון, וניכר כי נשמתה ועיסוקיה משתקפים היטב בכל פינה ברחבי הבית.

לבית, ששופץ לאחרונה, גינה מרשימה ועוצמתית. הוא פתוח, מואר ורחב ידיים ורובו ככולו נצבע בגוונים בהירים. הסגנון השולט משלב בין אלמנטים קלאסיים, מודרניים וכפריים, שאותם ליקטה בעלת הבית לאורך השנים והם שמקנים לו מראה פרסונלי עתיר רבדים. הפתחים הגדולים ברחביו מייצרים קשר כמעט בלתי אמצעי בין הפנים לחצר השופעת צמחייה. כדי להתאימם לסגנון הנכסף, פנתה בעלת הבית לחברת 'ארטפרו', המתמחה
בעבודות ברזל בלגי ובתוך כך בעיצוב וייצור דלתות, פתחים, חדרי שמש ומעקות.

''זוויות תצפית רבות מהחלל הציבורי אל עבר הגינה מעצימות את הקשר בין חוץ לפנים'', קובי חליפה, ארטפרו / צילום: קובי חליפה

''זוויות תצפית רבות מהחלל הציבורי אל עבר הגינה מעצימות את הקשר בין חוץ לפנים'', קובי חליפה, ארטפרו / צילום: קובי חליפה

"עבור החלונות הגדולים בחרנו בברזל בלגי לבן ומדוקק, שבו יצרנו חלוקות הנאמנות לסגנון העיצובי ומייצרות ממד נוסף של אינטימיות", כך לדברי קובי חליפה, מבעלי ארטפרו. "במטבח ישנו Bay Window עמוק במיוחד שנושק לגינה, משקיף לעברה ויוצר משטח גדול ורחב לאקססוריז ולכלי מטבח. בשל צורתו נתבקשנו לייצר חלון בעל זוויות משופעות ועמד בפנינו אתגר, ליצור אלמנט אטום הרמטית למים. דלת הכניסה המסיבית
מורכבת משתי כנפיים רחבות במיוחד, גם הן נצבעו בלבן. חלק גדול מהמסה עשוי זכוכית שקופה, מתוך הבנה שאלה שנכנסו לחצר הינם מוזמנים - כך נוצרו זוויות תצפית רבות מהחלל הציבורי אל עבר הגינה, זוויות שמעצימות אף יותר את הקשר בין חוץ לפנים".

''המטרה הייתה לשחק וליהנות'', שריתה פלד, מעצבת פנים / צילום: מאור מויאל

''המטרה הייתה לשחק וליהנות'', שריתה פלד, מעצבת פנים / צילום: מאור מויאל

הבית שנדמה שהיה שם תמיד
היכן: קיבוץ ניר-עם
תכנון ועיצוב: שריתה ורון פלד, סטודיו ECHO Design

הבית בקיבוץ ניר-עם שבנגב הצפוני־מערבי, שאותו תכננו שריתה ורון פלד עבור משפחה בת ארבע נפשות, הוא חגיגה לעיניים. מרחב המגורים הדינמי תוסס במיוחד ובלתי שגרתי, ועל אף שהוא חדש לגמרי נדמה שהיה שם תמיד. "בני הזוג, היא בת קיבוץ ואשת חינוך והוא תומך מערכות חקלאיות, רכשו את המגרש מיזם והיו מחויבים לבנות על פי דגם שהוגדר מראש, עם סייג לבצע שינויים. בפועל, את תוכנית האב שקיבלנו שינינו כמעט לחלוטין והבית החדש, שעומד על קווי המתאר שהוגדרו, עונה לצרכים של בני המשפחה ומתייחס לכיווני הרוח והאוויר", מסבירה פלד.

''המטרה הייתה לשחק וליהנות'', שריתה פלד, מעצבת פנים / צילום: מאור מויאל

''המטרה הייתה לשחק וליהנות'', שריתה פלד, מעצבת פנים / צילום: מאור מויאל

הבית עוצב בסגנון אקלקטי עם נגיעות אוריינטליות ואלמנטים השאולים מהעיצוב הערבי, בפרשנות עדכנית וצבעונית. הסגנון חופשי, פרוע ושמח: "עבדנו אינטואיטיבית ומה שעלה במוחנו, וברור היה לנו שיעבוד, ייושם בפועל. המטרה הייתה לשחק וליהנות", מוסיפה פלד. "בחזית הקדמית תוכנן פטיו כניסה קריר ונעים, שדרכו אפשר לעלות למרפסת בגג הצופה לשדות הירוקים. מאחר שהעיצוב אקלקטי, אחד הסממנים הבולטים הוא תמהיל אריחי הבטון המצוירים, שהונחו רנדומלית ויוצרים במתכוון מראה לא מוקפד וצבעוני. כמו כל הדלתות בבית גם דלת הכניסה הקשתית היא דלת מפירוק. החזיתות נצבעו טיח ווגה מינרלי בגוון אוקר חולי ובפתחים יצרנו חלוקות מיוחדות - ויטרינות זכוכיות בצבעים שונים". "אני ואבי המשפחה חולקים אהבה משותפת לברזל, לכן החלטנו לשלב כמה שיותר אלמנטים מהעולם הזה, כמו קורות הברזל הדקורטיבית בתקרת החלל הציבורי, תעלת המיזוג החשופה והתקרה האקוסטית המתכתית בחדר המשפחה שנצבעה בטורקיז".

הבית במושב בשפלה, עצמאות לכל אחד מבני המשפחה, אדר' רון רוזן / צילום: עודד סמדר

הבית במושב בשפלה, עצמאות לכל אחד מבני המשפחה, אדר' רון רוזן / צילום: עודד סמדר

מדורת השבט
היכן: מושב בשפלה
אדריכלות ועיצוב: אדריכל רון רוזן, 'רוזן לינננברג אדריכלים'

הבית שממוקם בלב נחלה באחד ממושבי השפלה, ששייך לזוג בשנות ה-50 לחייהם ולשלושת ילדיהם, תוכנן על ידי האדריכל רון רוזן. שטחו כ-500 מטרים רבועים, בנויים על שטח של כשניים וחצי דונם. בהמשכם חמישה דונמים נוספים של נחלה חקלאית. המבנה החד-קומתי מחולק לשלושה אגפים, במרכזו החלל הציבורי, שאליו מתחברים שני אגפי קצה: מעברו האחד אגף נפרד עבור שלושת ילדיהם המתבגרים של בעלי הבית ובו שלוש סוויטות. לסוויטות כניסות נפרדות ועצמאיות. באגף הנגדי ממוקמת יחידת ההורים. המבנה מקורה ומפולש ומאפשר מבט לעבר כל מרחבי הנחלה.

צורתו תוחמת את החלל החיצוני המרכזי, המשמש כחצר הבית וכל המבטים, מכל האגפים, פונים לעברו. שלוש הסוויטות מפנות את פתחיהן הראשיים אל עבר מרחב החצר הפנימית המשותפת לבני המשפחה, המשמשת למפגשים משפחתיים בלב הנחלה. במרכזה בריכה ו-Pool House ובהמשך שדרה ציורית המובילה לאזור הבוסתן.

הרציונל התכנוני היה לייצר עצמאות לכל אחד מבני המשפחה - מבנה נטול מרחבים
כלואים של ב'יחד'. החצר מצלה על האגפים לאורך היום והחיבור החיצוני בין החללים הוא
תוצר של הבנה, שכאשר יש חיבור פנימי בתוך הבית עצמו, נמנעת הלכה למעשה העצמאות.

עוד כתבות

אנשים עושים קניות בקניון עזריאלי / צילום: תמר מצפי
למה הישראלים כל כך אופטימיים בקשר לעתידם הכלכלי?
יונתן שם־אור
מתחם אורלוב של RMA / צילום: באדיבות RMA

מקודם

מהו האתגר הגדול בפרויקטי פינוי-בינוי ואיך ניתן לעמוד בו?
צילום: באדיבות טויוטה

מקודם

הרבה יותר מיצרנית רכב ירוק - בטויוטה פועלים למען הקהילה
האסדה הצפה ( FPSO ) של אנרג׳יאן / צילום: באדיבות אנרג׳יאן

מקודם

מנכ"ל אנרג'יאן: "המטרה שלנו להגיע ליעד של Net Zero עד 2050"

© כל הזכויות שמורות לגלובס