אומנות: 50 שנה ללאה ניקל
כ-20 שנה לאחר מותה, מוצגת בגלריה חזי כהן תערוכת יחיד ללאה ניקל: 'הכתם והצבע'. התערוכה שמה במרכז הבמה את יצירתה עזת המבע והצבע של הציירת המוערכת ובוחנת את השינויים שעברה לאורך הקריירה שלה. בתערוכת ההוקרה מוצגות עבודות המייצגות את כתב ידה הייחודי של ניקל ומזכירות לנו את מקומה בעולם הציור המופשט בישראל ואת ההשראה שהיוותה לדורות של ציירות וציירים. התערוכה מקיפה את מכלול יצירתה של ניקל, מהציורים הראשונים בשנות ה-50 שבהן יצרה בפריז דרך ציוריה בשנות ה-60 וה-70, שנים שבהן פעלה בניו יורק, רומא וישראל ועד ליצירותיה הצבעוניות וגדולות הממדים שאותן ציירה בסטודיו שלה שבמושב קדרון.

צילום: באדיבות גלריה חזי כהן

צילום: באדיבות גלריה חזי כהן
בטקסט המלווה את התערוכה, מסביר יוסי זיסמן על תהליך העבודה של ניקל, שכלל הנחת משטחי צבע על הבד ומעליהם כתם צבע דומיננטי שעליו חרטה ניקל עם קצה המכחול קווים, ואותו מפרש זיסמן כמעין טוטם, ייצוג כוח רוחני-מיסטי באמונות קדומות. לאורך השנים רואים את השינויים בכתם הצבע שהפך להיות מאוורר יותר, נפרד משאר האלמנטים בציור. על פי זיסמן, בציוריה של ניקל משנות ה-50 בולט הטוטם במרכז הבד ואילו וביצירתה המאוחרת יותר (שנות ה-70 וה-80) הצבעים העזים והאקספרסיביים מתבהרים וגם כתם הצבע המרכזי שונה באיכותו.
נעילה: 2 במרץ 2024
גלריה חזי כהן, לילינבלום 33 תל אביב

עיצוב: נועה רובין / צילום: טליה קרודו
עיצוב: נעל עם אמירה
המחלקה לצורפות ואופנה של בצלאל אקדמיה לאומנות ועיצוב בירושלים, מציגה תערוכת נעליים חדשה בעיצובן של 19 סטודנטיות וסטודנטים בוגרי המחלקה בשש השנים האחרונות. הנעליים המוצגות משקפות תהליכי תכנון, עיצוב ויצירה שנוצרו במסגרת הלימודים. ניתן לזהות בעבודות שילוב של חקירת הפונקציות השימושיות של נעליים לצד הטענתן במסרים קונספטואליים, כמו חופש, רכות, הגבלה וכליאה.

עיצוב: אופיר קרטס / צילום: גיא רשקובן

עיצוב: מאיה קפלן / צילום: רוני כנעני
בתערוכה יש גם עבודת מפתיעות כמו נעליים לידיים שעוצבו עבור אקרובטים ואומני קרקס. יצירת הנעליים מבוססת על גוף ידע מסורתי בשילוב המצאות חד-פעמיות, שפותחו לראשונה כתוצאה מהצורך לתכנן ולגעת בחומר. הפריטים המוצגים בתערוכה מביאים לידי ביטוי עיסוק בנושאים כמו זהות מגדרית ותרבותית, אקולוגיה, טכנולוגיה, דימוי גוף, מחאה ושיבוש. אוצרות התערוכה הן שלי סתת־קומבור, אליאורה למר-גינזבורג, קובי לוי ויוסי פרקש.
נעילה: 22 בפברואר 2024
גלריית קלור לאומנות ועיצוב קמפוס ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל, רחוב זמורה 1 ירושלים

'גבריאל שאנל'. מניפסט אופנה במוזיאון ויקטוריה ואלברט, לונדון, 16 בספטמבר - 2023 10 במרץ 2024 . הוצג בשיתוף עם פאלה גליירה, מוזיאון האופנה של העיר פריז, מוזיאון פריז. בתמיכת CHANEL
אופנה: קוקו שאנל בלונדון
חובבי אופנה והיסטוריה של אופנה המגיעים ללונדון לא יכולים לאפשר לעצמם לפספס את תערוכת שאנל, שתאריך נעילתה נדחה לחודש מרץ. זו תערוכה ראשונה בבריטניה המוקדשת למעצבת האופנה גבריאל קוקו שאנל (1883-1971) הסוקרת את התפתחות עיצוביה האייקונים ואת הקמתו של בית האופנה המשפיע, שאנל. גבריאל שאנל היא זו שהכניסה כבר ב-1910 את הצבע השחור ואת 'השמלה השחורה הקטנה' למלתחה הנשית וקידמה את מעמדם בעולם האופנה כמלאי סגנון וורסטיליות, מעמד שנשמר עד היום.

'גבריאל שאנל'. מניפסט אופנה במוזיאון ויקטוריה ואלברט, לונדון, 16 בספטמבר - 2023 10 במרץ 2024 . הוצג בשיתוף עם פאלה גליירה, מוזיאון האופנה של העיר פריז, מוזיאון פריז. בתמיכת CHANEL

גבריאל שאנל (פריז 1937) / צילום: Roger Schall

מארי-הלנה ארנו בחליפת טוויד של שאנל (1959) / צילום: באדיבות: CHANEL

מרילין מונרו מתנסה בשאנל מס' 5 (ניו יורק 1955) / צילום: Ed Feingersh
בתערוכה מוצגים 200 תלבושות בתצוגה מרהיבה מלאת שיק ודרמה, המייצגים 60 שנות עיצוב, השפעה והשראה. עיצוביה של קוקו שאנל ייצגו את חזונה לגבי ארון הבגדים המודרני הנשי עם הקפדה על איזון בין נוחות, פשטות וסטייל. חליפות הטוויד (ג'קט וחצאית מאריג צמר) שהפכו לקלאסיקה ולסימן היכר של עיצוביה ונלבשו על ידי נשים ידועות כמו ז'קלין קנדי, הנסיכה גרייס, אליזבת טיילור ומרלן דיטריך, מקבלות בתערוכה במה לצד שמלות ערב, תיקים ואביזרים.
נעילה: 10 במרץ 2024
מוזיאון ויקטוריה ואלברט, לונדון

צילום: אילנה ברילוביץ
תערוכה: מוזיאון בבית
קרן בר-גיל, אוצרת עצמאית חדת אבחנה וטעם ויועצת לרכישת אומנות, פעלה עד כה בחללים אלטרנטיביים והציגה עבודות בביתה, אך עתה פתחה חלל תצוגה קבוע חדש
בבית פרטי סמוך לביתה ברמת השרון, שתוכנן במיוחד למטרה זו. התצוגה היא המשך ישיר לאופן שבו הציגה אומנות מוזיאלית בביתה שלה כחלק מהחיים ולא בחלל מנותק מהם. המקום שהיה אמור להיפתח ב-7 באוקטובר, נפתח לבסוף בינואר ועד לנעילת
התערוכה הנוכחית במרץ מתקיימים בו סיורים מודרכים פעמיים בשבוע. הסיורים הם בהרשמה ובתשלום (ניתן להזמין גם סיורים פרטיים לקבוצות) שהכנסותיהם תרומה לגלריה דנה ביד מרדכי, שכעת גם מתארחת בבית. בשתי קומות הבית ובחצר מוצגות
כעת שלוש תערוכות: 'דנה שמה' היא תערוכה שאצרה רווית הררי ובה יצירות מגלריה דנה שסגורה מאז 7 באוקטובר. לצידה מוצגת תערוכת יחיד של איילת השחר כהן (גם באוצרות רווית הררי) - 'הספרייה החלופית', שנפתחה מעט לפני אותה שבת בגלריה דנה, חולצה ממנה והוצבה מחדש ברמת השרון. התערוכה השלישית 'בואי ואראה לך מקום' היא בעצם התערוכה הראשונה - תערוכת הפתיחה של החלל החדש של בר-גיל ובאוצרותה.

צילום: אילנה ברילוביץ

צילום: אילנה ברילוביץ

צילום: אילנה ברילוביץ
בבית יש גם מרתף המשמש כאולם תצוגה של האומנים שבר־גיל עובדת עימם, ובחצר הוצבו פסלי חוץ שהם סיפור בפני עצמו. "קשה למצוא פיסול חוץ ובמיוחד פיסול עכשווי
משום שזה יקר מאוד וצריך לעבוד עם חומרים עמידים", אומרת בר-גיל. התוצאה לדבריה היא עבודה בת חצי שנה של חיפושים, מחקר ומחשבות שהולידו עבודה עם אומנים, שפיתחו חומרים לפסלי חוץ בנראות עכשווית. ליהי שני יצרה פסל אלומיניום שהוא
רפרנס ל'התרוממות' של קדישמן. שירה גפן ומתן שמאי (אומנית זכוכית ואומן קרמיקה ושקיות ניילון), בוגרי בצלאל, חתומים על הפסלים הנוספים. בהמשך ייפתח החלל לביקור חופשי ומתוכנן גם להיות מוקד לאירועי תרבות (מוזיקה ומחול). לאחר נעילת התערוכה הנוכחית ייפתחו בו תערוכות יחיד לעידו מרקוס, אילנה דותן (אמצע מרץ) ויצחק ליבנה (אמצע אפריל).
נעילה: 1 במרץ 2024
נווה רעים 29 א רמת השרון

צילום: נטלי אילון
מיצב: צלילי החבצלת
תערוכה שהיא שיתוף פעולה עדין ומיוחד בין אומנית פלסטית ואומנית סאונד. תערוכתן
הזוגית של נטלי אילון ויפעת זיו היא תולדה של פרק שהות אומן שעשו השתיים במסגרת בית הספר לאומנות של סמינר הקיבוצים, באוצרות יאיר ברק. בתערוכה מציגה נטלי אילון פסלי פרחים מקרמיקה, מתכת ונייר (המבוססים על מבנה עלי הכותרת של חבצלת החוף) המזכירים גרמופון ומשמשים כמגברים להקלטות שערכה יפעת זיו בסביבת החבצלות בחוף פלמחים. המיצב מבוסס על מחקר בוטני ישראלי הבוחן את הקשר הצלילי בין פרחים למאבקיהם (המחקר של פרופ' לילך הדני, פרופ' יוסי יובל וד"ר יובל ספיר מאוניברסיטת תל אביב, הוכיח כי צמחים מסוגלים 'לשמוע').

צילום: נטלי אילון
זיו הקליטה קולות חרקים זעירים תוך שימוש במיקרופונים מיוחדים שהוצמדו לבסיס גבעולי החבצלות, הקולטים רטט הנע בחומר. באמצעות התחקות פיסולית אחר מבני הפרחים ואיסוף הקלטות של סביבתם הטבעית, בוחנות האומניות את האופן שבו חזרתיות צלילית ומורפולוגית משפיעה על יחסי הכוחות בין האדם לטבע. לצד המיצב הקולי-פיסולי מוצגת עבודת וידאו שנוצרה מתוך תהליך העבודה המשותף. על אחד הקירות - פריסה שיטתית של חבצלת החוף, ששימשה במקור לתכנון ובניית הדגם הראשוני לתבניות שמהן נוצקו העתקי הנייר והקרמיקה, וכעת מקבלת מעמד ציורי עצמאי. במסגרת התערוכה יתקיימו בה עד מועד נעילתה שני אירועים מיוחדים: שיח גלריה עם האומניות, האוצר וד"ר יובל ספיר, מנהל הגן הבוטני באוניברסיטת תל אביב (17 בפברואר); ומופע גלריה (29 בפברואר) - בהשתתפות אריאל ערמוני (כלי הקשה) ואמיר בולצמן (אלקטרוניקה).
נעילה: 2 במרץ 2024
הפקולטה לאומנויות בסמינר הקיבוצים, אחד העם 9 תל אביב (הכניסה מרחוב השחר 5)

נטליה זורבובה, בבית, ערב (2023) / צילום: יגאל פרדו
במוזיאון חיפה לאומנות נפתחו ארבע תערוכות חדשות: 'בבית: משכן האהבות והחרדות', 'סובבת שמש אדמתי' (אוסף שנתרם לאחרונה למוזיאון על ידי קרן שוסטרמן), תערוכת יחיד לנטליה זורבובה ותערוכת תצריבים של האומן האיטלקי מן המאה ה-18, ג'ובאני בטיסטה פיראנזי.
שבתאי לוי 26 חיפה
www.hma.org.il