שיתוף
ספת Hackney של המותג הדני Hay / צילום: באדיבות טולמנ'ס דוט

ספת Hackney של המותג הדני Hay / צילום: באדיבות טולמנ'ס דוט

פשטות, ניקיון ופונקציונאליות
אלו הם עקרונות העיצוב הסקנדינבי, שמאז צמח בראשית המאה הקודמת השפיע על תפיסות עיצוביות ברחבי העולם והתפתח לכיוונים חדשים ומפתיעים • המעצבת הדנית טרין אנדרסן על החיבור של הסגנון הנורדי לאקלים, לחומרי הגלם ולתרבות

עמית סנדיק

28.03.2023

כחצי מאה לפני שענקית הריהוט משוודיה 'איקאה' נחתה בישראל וכמעט השתלטה על ענף הריהוט, במהלך שנות ה-50 של המאה הקודמת, נדדה בארצות הברית ובקנדה תערוכת עיצוב שהציגה את עבודותיהם של מעצבים מן המדינות הנורדיות, הלא הן נורבגיה, שוודיה, איסלנד, פינלנד ודנמרק. אלה ביקשו לקדם את דרך החיים הסקנדינבית: ניקיון, פשטות ופונקציונאליות, עיצוב בהשראת הטבע, זמין ונגיש לכול. לתערוכה קראו 'עיצוב סקנדינבי'.

זו הייתה הפעם הראשונה שהסגנון קיבל את שמו, אלא שהוא הלך והתגבש עשורים קודם לכן בכל אותן מדינות, כחלק מהתפתחותה של תודעה מודרנית, שביקשה להשתחרר מהשפעות היסטוריות מסורתיות ולהתמקד בפרגמאטי. לא במקרה צמח הסגנון דווקא במדינות קרות אלו, שבהן תנאי האקלים הקשוח הביאו את המעצבים הנורדים להעמיד תמיד צרכים לפני אסתטיקה. המאחד בין העקרונות העיצוביים של הסגנון הזה הוא השימושיות. הריחוק והבידוד של המדינות הסקנדינביות משאר מדינות העולם הביאו לשימוש בחומרי גלם שנמצאו בהישג יד, ובהם העצים המקומיים והצמר.

העיצוב הסקנדינבי מתאפיין בקווים הנקיים, קירות צבועים בגוונים בהירים שבמרכזם שחור, לבן ואפור המשולבים בעץ, בזכוכית ובצמחייה עשירה. ניתן למצוא בו שימוש בבטון חשוף ובריהוט בגווני עץ טבעיים ובהירים, מרופדים בבדים בגווני פסטל. הרהיטים פונקציונאליים, נוחים, פשוטים וכוללים פתרונות אחסון חכמים. לאלו מתווספים גם פריטי קרמיקה בצבעי פסטל, מתכת לא מעובדת ובמיוחד ברזל גולמי.

מומחים בתחום טוענים שהפופולאריות שלה זוכה הסגנון היא תוצאה של העומס
והלחץ היום-יומיים המאפיינים את חיינו, מה שגורם לנו לחפש בבית שלנו רוגע, שקט ושלווה. "השאיפה שלנו מאז ומתמיד הייתה לעורר השראה באנשים ליצור בית - בית שבו הם ירגישו בנוחות ובאותנטיות של עצמם, בית שמחבק ועוטף אותם בדיוק כפי שכל אחד רוצה לעצמו", מספרת טרין אנדרסן, המייסדת והקריאטיב דיירקטורית של המותג הדני ferm LIVING. הוא הגיח לעולם ב-2006 וכבר הפך למותג בין-לאומי המשווק את מוצריו ב-75 מדינות ברחבי הגלובוס. את אנדרסן, שהגיעה לארץ לביקור כאורחת של חברת 'טולמנ'ס דוט' המשווקים את מוצריה בישראל, פגשתי לשיחה כדי לשמוע על הסיפור של העיצוב הסקנדינבי ממבט עיניה.

"השם ferm נוצר בהשראת המשפט "ferm på fingrene" [בעברית: 'מיומן באצבעותיו'], שהיה שגור בפי סבתי כשרצתה לכנות אנשים שיש להם תבונת כפיים. הציפור על הלוגו מייצגת עבורי עניין סמנטי: ראיתי ציפור קטנה יושבת מבולבלת על ענף, תוהה לאן לעוף, וראיתי בכך סימן להתחיל את .ferm LIVING לאחר הקמת המותג ידעתי שהציפור הקטנה מצאה את הדרך הנכונה ומכאן היא חלק בלתי נפרד מהלוגו שלנו", היא מספרת. היקום העיצובי של ferm LIVING, כולל למעלה מ-600 פריטי ריהוט, אביזרים, כלים, פרטי נוי, תאורה וטקסטיל מעוררי השראה, לסלון, למטבח, לחדר הרחצה, למשרד וכן מותג נפרד לחדרי ילדים. סוד הקסם נובע מאסתטיקה סקנדינבית נקייה, חמה ופונקציונאלית, הממזגת התייחסות כנה למורשת העיצוב, כל אלו בשילוב מחיר נגיש.

איך הכול התחיל?
"הכול התחיל בחיפוש אחר הטפט המושלם. בן זוגי ואני רכשנו בית ולא מצאנו את הטפט המתאים בתקציב שעמד לרשותנו. באותה תקופה כבר הייתי מעצבת גרפית בעלת משרד עצמאי, עם ניסיון כארט דיירקטורית במשרד פרסום מוביל. החלטתי לעצב לבד את הטפט. מכאן הכול התפתח, וב-2006 כבר עיצבתי עשרה עיצובי טפט שונים, שאותם הצגנו ביריד בדנמרק. מהטפטים המשכנו למדבקות קיר, שהיוו הרחבה טבעית לקולקציה שהלכה והתפתחה גם למגבות וכריות ובהמשך גם לפריטי ריהוט מעוצבים".

טרין אנדרסן, מייסדת ferm LIVING / צילום: באדיבות טולמנ'ס דוט

טרין אנדרסן, מייסדת ferm LIVING / צילום: באדיבות טולמנ'ס דוט

מה אתם מעצבים כיום?
"מעונה לעונה אנחנו מפתחים ומשיקים קולקציות חדשות של רהיטים, תאורה ואביזרים, המשקפים את יסודות העיצוב שלנו. מדי שנה 20% מהקולקציה שלנו כוללת מוצרים חדשים. אנחנו מאמינים שהבית הוא הרבה יותר ממקום פיזי שמלא בחפצים פיזיים, זהו עוגן רגשי בעולם של ניגודים. המקום שמאכלס את 'האני האותנטי שלך' ומעניק מרחב לכל היבטי החיים, הטובים, הרעים, הרגועים והסוערים. פילוסופיית העיצוב של החברה מבוססת על mindful and sustainable lifestyle, כלומר לקנות פחות, לקנות טוב יותר ולשמור דברים בשימוש לזמן ארוך יותר. ובהתאם לכך, תהליך העיצוב שלנו הוא תהליך מכריע שבו המטרה היא לייצר מוצרים פונקציונאליים, תוך הקפדה על איכות, כנות החומר וקידום המחויבות לפרקטיקה אתית הנושאת אג'נדות מקיימות".

איך זה עובד בפועל?
"אנחנו פועלים בתהליך יצירה שעובר מעין מסלול של 'מרעיון לפריט עיצובי'. מדובר בתהליך שיתופי, שתחילתו העלאת שאלות וסוגיות משמעותיות לדיון כתגובה למה שקורה בעולם. אנחנו לא מתחילים מבריף קבוע אלא משיח משותף בין המעצבים בצוות העיצוב הפנימי. זו גם הסיבה לכך שהעיצובים של ferm אינם חתומים על ידי מעצב כזה או אחר. אומנם לכל אחד מהמעצבים שלנו יש תחום מומחיות, אך העיצובים נוצרים מדיאלוג פתוח ומרענן של כולנו. המסע מרעיון למוצר מוגמר הוא תהליך עם חיים וזמן פיתוח משל עצמו, שבו משולבים גם טעמים, זיכרונות, אמונות וחוויות אינדיבידואליות. רק לאחר שרעיון מפותח במלואו הוא עומד למבחן על ידי צוות פיתוח המוצר והלאה לייצור. ferm עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם אומנים מוכשרים ביותר בתעשייה ומטפחת איתם מערכות יחסים ארוכות טווח, בהם אומני קראפט וזכוכית. היא פותחת את עולמה לכולם כדי לייצר מוצרים מהמעלה הראשונה".

צילום: באדיבות טולמנ'ס דוט

צילום: באדיבות טולמנ'ס דוט

אתם מצהירים על ערכי אחריות סביבתית וקיימות. במה זה בא לידי ביטוי?
"אנחנו נוקטים בגישה הוליסטית לקיימות ומשלבים בה חשיבה אחראית לאורך כל הדרך, הן ברמת הייצור והן ברמת החברה. יותר מהכול, השאיפה שלנו היא לעורר באנשים את הרצון לחיות אורח חיים מודע ובר-קיימה. אנחנו מייצרים באיכות גבוהה מוצרים שעשויים מחומרים אחראיים, כך שיעמדו במבחן הזמן והם כמובן בעלי אסתטיקה שנכונה לכל תקופה והלך רוח. נכון להיום 32% מעיצובי החברה נושאים את התג responsible, המעיד כי הוא מיוצר מחומרים אחראיים וממוחזרים, כגון זכוכית ממוחזרת, אלומיניום ממוחזר, עיסת נייר ממוחזרת או חוט PET העשוי מבקבוקי פלסטיק שמוחזר לאחר הצריכה".

מה סוד השותפות שלכם עם טולמנ'ס?
"לטולמנ'ס יש שותפות עסקית ארוכת שנים עם ferm. זה העמיק עם השקת המותג 'טולמנ'ס דוט' שהולם את ערכי המותג שלנו - מוצרים שמאופיינים בפשטות, במינימליזם חומרי, בצבעים רכים, עשויים חומרים טבעיים ודוגלים במושג 'כמה שפחות'. לא תמצאו במוצרים שלנו רעש עיצובי וגם לא עומס וריבוי של חפצים ואביזרים. הגוונים שמשתמשים בהם בהירים, לעיתים מונוכרומטיים, ובעיקר יוצרים 'שקט בעיניים', תוך הימנעות ממינימליזם מנוכר, שכל כך אופייני לעיצוב המודרני העכשווי. התמה שעומדת מאחורי
הסגנון היא: לאט, רגוע, ובעיקר הרצון ליהנות מהכאן והעכשיו".

צילום: באדיבות טולמנ'ס דוט

צילום: באדיבות טולמנ'ס דוט

בין יפן לסקנדינביה

העיצוב הסקנדינבי, שצמח על רקע של רעיונות אוונגרדיים בעיצוב ובאומנות, היווה גם בסיס להתפתחות של רעיונות חדשים. אחת ממגמות העיצוב החמות ביותר כיום היא ה'ג'פנדי' - פיוז'ן בין הסגנון היפני של הוואבי־סאבי, שמוצא שלמות בחוסר שלמות, עם האסתטיקה של הסגנון הנורדי. לא קשה להבין מדוע שודכו דווקא שני הסגנונות האלו, אף שהם משני צידי הגלובוס: הם חולקים עקרונות דומים של מינימליזם והערכה עמוקה לפשטות. זאת ועוד, שניהם מדגישים את החשיבות ביצירת מרחבים פונקציונאליים, עם פלטת צבעים ניטרלית, חומרי גלם טבעיים ואלמנטים פשוטים למרות שאינם חפים מתחכום.

שורשי הסגנון הג'פנדי נטועים, כך מסתבר, כבר לפני 150 שנים, כאשר אדריכלים, אומנים ומעצבים דנים הגיעו ליפן בחיפוש אחר השראה חדשה. הם היו מהמערביים הראשונים שביקרו במדינה, שעד אז סגרה את גבולותיה בפני זרים. מאז נעשה הסגנון
מדויק יותר ומובחן באמצעות כמה מאפיינים מרכזיים, בהם פלטת צבעים המשלבת בין
העומק והצבע הטבעי של הסגנון היפני עם ערכת הצבעים הבהירה והקלילה של
הסגנון הנורדי: גוונים ניטרליים, טבעיים ומעט מושתקים, המבטאים את ההומניזם של העידן החדש. שילוב של בז', שיבולת שועל ואבן, עם נגיעות של שחור וגרפיט, מייצרים אווירה מרגיעה והרמונית.

בסגנון הג'פנדי, לכל חפץ או פריט מטרה משלו. פריטי הריהוט נבחרים בקפידה ומהווים בעצמם הצהרה עיצובית. הם מאופיינים בקווים נקיים והם נמוכים, שכן מבחינת הפילוסופיה היפנית יש לעודד ככל האפשר את הקשר של אנשים עם האדמה. בג'פנדי גם לצמחים מקום חשוב, ולכן נראה טשטוש של הגבולות בין הפנים והכנסת אלמנטים ירוקים צומחים פנימה.

שני הסגנונות מתאפיינים בחומרים טבעיים כמו עץ, במבוק, רטאן ונייר, אלא שרהיטים סקנדינבים בדרך כלל משולבים עץ בהיר וקווים נקיים ואילו היפניים הם לרוב בעלי גוונים כהים וצורות מעוגלות ואלגנטיות יותר. השילוב של השניים יוצר עומק ותחכום. הסגנון הג'פנדי משלב בחוכמה בין בדים ומרקמים שונים: משי, קטיפה וקשמיר לצד סיבים טבעיים, פשתן, צמר וכותנה; דפוסים אייקונים המזוהים עם הסגנונות היפניים ומגיעים על פלטת הצבעים הבהירה האופיינית לעיצוב הסקנדינבי.

הסגנון הג'פנדי משלב את הטוב של שני העולמות: בעוד שחללים יפניים עשויים להיות מלוטשים מדי, אם נוסיף להם פריטים חמים מהעיצוב הסקנדינבי תיווצר הרמוניה נעימה. לעומת זאת לסגנון הנורדי יש נטייה להיות כה ניטרלי שדווקא פלטת הצבעים העשירה של העיצוב היפני מעניקה לו חום ואלגנטיות. זוהי פילוסופיה המפגישה בין מזרח ומערב, ליצירת חללים נקיים ומינימליסטים אך חמים ונעימים בו-זמנית.

פסטיבל 3daysofdesign

ביוני האחרון התכנסו בקופנהגן עיתונאים, בלוגרים, קונים, מעצבים, אדריכלים וחובבי עיצוב, לרגל פסטיבל 3daysofdesign, כדי לחוות ולהתרשם מכל מה שחדש בסצנת העיצוב הזו. הסיסמה שליוותה את הפסטיבל הייתה: 'תזכרו לשחק' - Remember to Play.

3daysofdesign התקיים לראשונה ב-2013 כאירוע עיצוב קטן שנערך במחסן ישן בנורדהבן, אזור נמל המשקיף על קו החוף של קופנהגן. ארבעה מותגים דניים יזמו אז את
האירוע כיוזמה משותפת ומאז הפך ונחשב לפסטיבל העיצוב השנתי המשמעותי ביותר בסקנדינביה. נכון להיום פסטיבל 3daysofdesign משתרע ברחבי העיר קופנהגן במשך שלושה ימים ומהווה את חלון הראווה לכל החידושים והמגמות שנראה בעתיד הקרוב בעיצוב הבית.

חמש מגמות בלטו השנה בפסטיבל:

קיימות: הקורונה חיזקה בקרב החברות והמותגים רעיונות לעיצוב בר־קיימה, מחזור ושלוֹמוּת (WellBeing). בלטו בנוכחותם עיצובים מחומרים טבעיים, כמו כותנה אורגנית, עץ מלא, אגוז אמריקאי ושיש, ששואפים להכניס את הטבע אל הבית, לצד עיצובים מחומרים ממוחזרים.
רטרו: פרטי הרטרו בלטו בחדשנותם. הגעגועים לסבנטיז ניכרים בעיצובים השונים המשלבים בין חדש לישן, בין הווה לעבר ובין עכשווי ל'אל זמני'.
זכוכית: אולי בזכות המודעות לקיימות או שמא לצד התחזקות מגמת הרטרו, ניתן היה להבחין בפסטיבל גם בשובה של הזכוכית והזכוכית הצבעונית, שחוזרת ומתחזקת כחומר בר-קיימה.
Art & Craft: נוכחות רבה הייתה למוצרים מבוססי קראפט, ובהם שיתופי פעולה יצירתיים במיוחד שהפכו לקולקציות המבטאות שילוב בין מלאכות יד לעיצובים עכשוויים.
יוגה: פילוסופיית היוגה ממשיכה גם היא לשלוט עם עיצובים המעניקים תחושת נינוחות ורוגע, הן במגע ובחומר והן בצורניות אורגנית ועוטפת, באמצעות מוצרים כמו נרות, ערסלים, פופים, שטיחים ועיצובים הבולטים בפשטותם.

עוד כתבות

ראובן קרופיק, יו''ר הדירקטוריון , חיה זנו, סניף כפר תבור ועמית אוברקוביץ, ממונה על חטיבת משאבי אנוש / צילום: באדיבות בנק הפועלים

מקודם

פרויקט "100חדים לטובה" - "לתת ביטוי לאג'נדות חברתיות של העובדים"
צילום: Shutterstock, NicoElNino

מקודם

משבר האקלים: החברות הגדולות מתרגלות למציאות חדשה
ליהיא יוקלה ושירי ביתן
צילום: באדיבות טויוטה

מקודם

הרבה יותר מיצרנית רכב ירוק - בטויוטה פועלים למען הקהילה
'פאודה' / צילום: נטי לוי
"שילוב מנצח": כך השתלטו סדרות הדרמה הישראליות על העולם
מור פלד

© כל הזכויות שמורות לגלובס