שיתוף
צילום: גיתית פרידברג

צילום: גיתית פרידברג

חשיפה: גיתית פרידברג - מעצבת טקסטיל

עמית סנדיק

28.03.2023

התחלה
"נולדתי וגדלתי במשפחה מוזיקלית ואומנותית. סבתא זמרת אופרה וסבא צלם, שבהמשך פתח חנות לצילום ברחוב דיזינגוף שבתל אביב. בכל שבת בילינו בקונצרט משפחתי. למרות זאת, ההורים דווקא חשבו שיהיה לי נכון יותר לבחור תחום מן המיינסטרים. לימים נישאתי, ילדתי שני ילדים ופתחתי משרד לליהוק שחקנים. עבדתי בתחומי הטלוויזיה והפרסום. לאורך השנים למדתי עוד אין-סוף דברים שהעשירו את עולמי, אבל לא בהכרח דייקו את התשוקה האומנותית שלי. נפרדתי מבעלי וחייתי בזוגיות אחרת, וכשזו באה לסיומה התחולל השינוי הגדול בחיי".

דרך
"באותה תקופה חזרתי לאהבה הקודמת שלי כילדה: סריגה ורקמה. נשאבתי לעשייה הזו ויצאתי לאירלנד לכיתת אומן, שם פגשתי זוג ישראלים שהאיצו בי להירשם לשנקר ללימודי עיצוב טקסטיל. איחרתי את מועד ההרשמה אך הצלחתי לגשת לוועדת חריגים, ותוך שבועיים כבר היה לי תיק עבודות מוכן. בוועדה התקיים שיח מרתק, בין השאר אמרתי לחברי הוועדה את המשפט שכנראה בזכותו התקבלתי: טקסטיל וסריגה הם החיים עבורי - הם אין-סופיים ובלעדיהם אין לי קיום. התקבלתי! בשנה שעברה סיימתי את לימודי עיצוב הטקסטיל. לעבודת הגמר הכנתי מיצב טקסטיל ששמו 'הבר בגינה שלי'. זה היה קרנבל
של טקסטיל, צבע ובוטניקה, בהשראת ספרו של מאיר שלו 'גינת בר'. העבודה היא הפשטה לגינה עשויה מטקסטיל שריחפה בחלל. היא עשירה בצבע ועשויה בטכניקות של ליפוף, סריגה ידנית, סריגה במכונה שטוחה וסריגה תעשייתית, תפירה והדפסות של מחברים בתלת־ממד. העבודה תוצג במאי הקרוב בתערוכה, בגלריה שנמצאת בממפיס, טנסי, ועוד לפני שהוצגה יש סביבה עניין גדול".

צילום: גיתית פרידברג

צילום: גיתית פרידברג

טכניקה
"אני יוצרת מולטי־דיסציפלינרית. בנוסף לחומרי טקסטיל אני עובדת עם סיליקון, פולימרים, פליז ועוד מתכות קשות. העבודות שלי הן יצירות תלת-ממד אומנותיות, וחלקן הקטן כולל גם מוצרים שמישים, לדוגמה תיקי המשי שייצרתי עכשיו בשיתוף פעולה עם אומנית אוזבקית. בעבודות אני משלבת טקסטיל רך עם חומרים כבדים וחזקים. אני לא אוהבת הרמוניה. אני יוצרת בסגנון ואבי-סאבי אבל באופן אינטואיטיבי. אני נמשכת לאותנטיות ואמת: לא פוטוגני ולא מבויים".

השראה
"בעיקר החושים המפותחים שלי: שמיעה, ראייה וריח. אולי לא מקורי לומר, אבל סביבת החיים שמקיפה אותי ביום-יום היא מקור ההשראה הגדול ביותר עבורי".

קדימה
"אני שמחה מאוד על ההכרה שאני מקבלת, זה לא היה משהו שחלמתי עליו ואני לא מרגישה שסיימתי לממש את החלום שלי. אני לא חושבת על העתיד, אלא מסתכלת על כל יום ביומו. בימים אלה אני עובדת על עיצוב חדרים ולובי לשני בתי מלון ומסייעת לשתי אומניות טקסטיל לקראת תערוכה גדולה שתוצג בקיץ הקרוב. הייתי רוצה מאוד להמשיך
ולעבוד עם חללים ציבוריים ופרטיים ולהביא את האמירה האומנותית שלי לתוכם".

עוד כתבות

צילום: Shutterstock
היכרויות, תזכורת לנטילת תרופות ועוד אפליקציות לגיל השלישי
מור פלד
האביר האפל / צילום: באדיבות YES
מסך הכסף: עשרה סרטים על המכונה התאגידית
רון פוגל
צילום: Shutterstock

מקודם

אישה. קפה. אקזיט. בנק - סיפור קצר על הדרך להצלחה
צילום: באדיבות שטראוס

מקודם

"לכל אחד קול ייחודי": בשטראוס פועלים לקידום תעסוקה שוויונית

© כל הזכויות שמורות לגלובס