עיצוב: אותיות וגופנים

פוסטר תערוכת הבוגרים של בצלאל (2012) / עיצוב: מיכל סהר
ב'גלריה ויטרינה' נפתחו שתי תערוכות חדשות. 'עיצוב בזירה רב-תרבותית א-Z' היא תערוכת יחיד ראשונה למיכל סהר, אחת מהמעצבות הבולטות בשדה הטיפוגרפי בישראל, המתמחה בתחום האומנות והתרבות. זו אפשרות מעניינת ופחות שגרתית להכיר מקרוב מבחר מהגופנים שיצרה ושאותם אנחנו פוגשים בחיי היום-יום, את פועלה כמעצבת גרפית בתחום המיתוג למוסדות תרבות, פיתוח זהות חזותית (מלוגו ועד מערכת גרפית כוללת) ואת עבודותיה כמעצבת כרזות וספרי אומנות. התערוכה מציגה פריסה של מבחר גופנים בולטים ונפוצים שיצרה סהר בעשור האחרון ומתמקדת בתהליך העיצוב שלהם. בנוסף, יוצגו עבודות עיצוב סביב עוגנים מוסדיים, כמו מוזיאון תל אביב לאומנות שסהר חידשה את הלוגו שלו ב-2012 ויצרה לו תפיסה גרפית מערכתית שהייתה אז בגדר חידוש. התערוכה נותנת במה לתחום חזותי, שהוא חלק מהיום-יום השימושי שלנו. אנחנו מוקפים באותיות מכל עבר, אך בסופו של דבר הן פרי עבודה של מעצבות ומעצבים שיצירתם כמעט תמיד נסתרת מעינינו, כי אנו נוטים להתרכז בתוכן יותר מאשר בצורתו. עיצוב גופנים הוא יותר ממהלך אסתטי והוא נטוע בתרבות הכתובה בכל שפה ואינו מנותק מן התכנים שאותם הוא משרת ואף משפיע עליהם. "במשך שנים רבות סהר ניצבת מאחורי הקלעים של תערוכות רבות, בעיצוב הגופנים לתערוכות ובעיצוב הקטלוגים. התערוכה היא הזדמנות להפנות את הזרקור אל העשייה המשמעותית שלה ולפתוח אותה לקהל רחב יותר מאשר חוגי אנשי המקצוע המכירים אותה היטב", אומרת ד"ר דליה מנור, אוצרת התערוכה והגלריה.
נעילה: 16 במאי 2024
גלריה ויטרינה על שם ג'וליה מזרחי, הופיין 59, HIT מכון טכנולוגי, חולון

צילום: אורנה אודוין
'טביעת צבע' היא תערוכת יחיד ראשונה לאומן עומר אודוין (יליד 1999) המוצגת בבית אגודת הציירים והפסלים בחיפה. אודוין, המאובחן על הרצף האוטיסטי, פותח ביצירותיו צוהר אל עולמו הפנימי. עבודותיו הוצגו בארץ ובחו"ל וזכו בפרסים. ציוריו מאופיינים בהפשטה ובמשטחי צבע נועזים. בולטת בהם בחירתו לצייר דמויות אף שבמציאות היום-יומית הוא מעדיף להימנע מתקשורת עם אנשים.
נעילה: 11 במאי 2024
איור: גלריה חדשה
זוהי תקופה לא רעה לאיור הישראלי. תערוכת איור משמעותית הוצגה השנה במוזיאון הרצליה לצד תערוכות נוספות ואירועי איור שנתיים בתל אביב ובירושלים שצברו פופולריות. כעת נפתחה הגלריה הראשונה לאיור בישראל בטבעון, ביוזמת קולקטיב מאיירים ומעצבות מחיפה והצפון וזה בהחלט ציון דרך משמעותי לתחום. 'סְפָּתח' הוא שמה של התערוכה הראשונה בגלריה, שמוגדרת כאחות בקטנה של הגלריה לאומנות
ישראלית במרכז ההנצחה בקרית טבעון, הלב התרבותי של היישוב. בתערוכה מוצגות כמאה עבודות של 83 מאיירים ותיקים וכאלה בתחילת הדרך, וביניהם: דוד פולונסקי, עפרה עמית, צחי פרבר, נעמה בנזימן, שחר קובר, אורית עריף, בלה פוטשבוצקי, מאיה שלייפר, לי קורצווייל, גפן רפאלי ועוד.
אוצרי התערוכה הראשונה הם מיכל מגן ושחר קובר והיא נפתחה בערב השקה חגיגי ורב-תוכן בחודש מרץ. "לערב הפתיחה הגיעו כאלף איש, היו פקקים בכניסה לטבעון ואנשים לא מצאו חניה - לא משהו שרואים כאן כל יום", מספר קובר בגאווה ומוסיף כי אחוז לא קטן מהעבודות כבר נקנה. "מסתבר שאנשים מגיעים מרחוק עד אלינו כדי
לראות איור ואנחנו כבר עובדים על התערוכה הבאה", הוא מכריז.
הרעיון הוא להציג כשלוש עד ארבע תערוכות בשנה, כשבכל פעם זוג מאיירים אחר יאצור את התערוכה. בנוסף מתקיימות במקום סדנאות, סיורי גלריה והרצאות. אם אתם מגיעים ל'אילו' שלבו בביקור גם את המיצב הקהילתי 'כלניות תמיד תפרחנה' (1,600 כלניות סרוגות), המוצג במגדל המים (עד 14 במאי) ואל תפסחו גם על תערוכת הציורים 'שיר ארץ' של מתן בן־טולילה ו'חיה|צומחת|דוממת' של עיינה שני, המוצגות בגלריה לאומנות ישראלית שבמקום (נעילה 27 באפריל).
נעילה: 8 ביוני 2024
גלריה Illu • אִילוּ • إيلو, מרכז הנצחה קרית טבעון, המגדל 2 קרית טבעון

פרט צעיר של קיסר הדוּר, עקבה, ים סוף / צילום: רמי קליין

דגם של קיסר הדוּר ממשפחת הקיסרוֹניים / עיצוב: רמי קליין
תערוכה: אומנות במצולות
במוזיאון הימי הלאומי בחיפה נפתחה תערוכת 'ים ומלואו', שהיא מפגש בין המדעי והאומנותי. התערוכה כוללת שלושה חלקים, המציגים מבט אומנותי, פואטי ומדעי על הטבע הימי. תערוכת היחיד של ד"ר רמי קליין - ביולוג ימי, צלם תת-ימי ומרצה בכיר בפקולטה למדעי הים במכמורת - המסרב להתמסר לגבולות המפרידים בין מחקר מדעי, אמנות ושירה - מחברת בין העין, הראש והלב. בחלק האומנותי פרויקט שהוצג בטיימס סקוור: מוטיבים מגופם של יצורים ימיים מקבוצות ביולוגיות שונות, שמהם יצר במניפולציות גרפיות ממוחשבות תבנית קליידוסקופית המוצגת במיצב וידאו. התערוכה כוללת גם מרחב פעיל לכל המשפחה עם מגוון סדנאות וכן פעילות דיגיטלית ברחבי המוזיאון.
נעילה: 2 בנובמבר 2024
המוזיאון הימי הלאומי, דרך אלנבי 198, חיפה

יין של יקב טפרברג / עיצוב: Dede

יין של יקב טפרברג / עיצוב: Dede
גרפיטי: דדה על בקבוק יין
דימויי הפלסטרים המזוהים עם אומן הגרפיטי הרב-תחומי Dede ומוכרים מרחובות תל אביב ומערים אחרות בעולם - יקרצו לכם עכשיו לא רק מפינות הרחוב אלא גם מבקבוקי יין של יקב טפרברג. אומנם תווית יין היא זירה מסחרית ופחות חתרנית עבור אומן גרפיטי, ו-Dede אכן מציין שזו פעם ראשונה שהוא משתף פעולה עם תחום המזון והמשקאות, אלא שקירות בנייני הרחוב הם כבר מזמן לא מצע הציור היחיד שלו. יצא לו לשתף פעולה עם פרויקטים בתחום האופנה למשל, ועבודותיו מוזמנות עבור חללי תצוגה ובתים פרטיים ומוצגות בגלריות ומוזיאונים בכל העולם. "בשיתוף הפעולה הזה העבודות שלי תופסות קהל חדש ומגיעות אל שולחן האוכל בבית או במסעדה", הוא מספר. "זו דרך בלתי אמצעית להגיע לקהל ולעורר מפגש חדש. עבורי זו התנסות בפורמט אחר מבחינה אומנותית". Dede מציין שמעניין אותו האופן שבו יכול להיווצר שיח על עבודה שלו
בעקבות גרפיטי ברחובות תל אביב, שעכשיו מופיע על בקבוק יין. "אני אוהב את המעבר בין עבודה שאולי נראתה בעיר ואולי עוד חודש כבר לא תהיה שם - לתיעוד שלה על בקבוק יין". בימים אלה מעביר Dede את הסטודיו שלו מתל אביב לניו יורק אחרי כמה שנים של עבודה באירופה ובארצות הברית ומתוך רצון לשהות אומן ארוכה יותר במקום קבוע מעבר לים. "זו התנסות זמנית בעיר שאני מאוד מחובר אליה מבחינת דינמיקה ומבחינה אומנותית, אך עדיין אהיה מיוצג בגלריה בארץ. יהיה לי סטודיו זמני בתל אביב וברור לי שאחזור".
סדרת יינות טפרברג שמעוטרת בתוויות הייחודיות היא סדרה במהדורה מוגבלת המכונה Inspire Art ומאופיינת ביצירה בתוך (ועל) בקבוק
רטרוספקטיבה: אלישע בנוביץ
תערוכת יחיד המסכמת 50 שנות ציור, רישום, איור וקולאז' של האומן אלישע בנוביץ'. תערוכת היחיד הראשונה של בנוביץ' הוצגה כמה חודשים לפני פרוץ מלחמת יום כיפור, לאחריה ניטלה ממנו התשוקה להציג. לפרנסתו עבד כמעצב גרפי, אך לא הפסיק לצייר ולרשום. כעת העבודות מוצגות הן בתערוכה בבית האומנים והן בקטלוג מודפס.

מתוך עבודותיו של אלישע בנוביץ' / צילום: עומרי מירון

מתוך עבודותיו של אלישע בנוביץ' / צילום: עומרי מירון
עבודותיו עוסקות בקשר שבין האדם לנוף מולדתו ולמשפחתו על מורכבותו ועל האהבה הפשוטה שהוא נושא בתוכו. בנוביץ', שלמד במדרשה לאמנות בשנות ה-60, פיתח סגנון אישי באיורים, בקולאז'ים ובציור מופשט. כבן קיבוץ רמת השופט נראה שנופי הקיבוץ והארץ חרוטים עמוק בנפשו וביצירתו. הדמויות מתחברות לנוף וברבים מציוריו המופשטים מתגלים מתווי נוף של גבעות ואדמה חשופה כמחווה רישומית שהיא הדי-אן-איי של עבודותיו. בסדרות רבות של ציורים משולבים סימנים של נוף שהוא ספציפי, ובה בעת הוא כל-מקום - כזה שנוגע בפנטזיה, ברגש ובפיוט. ברישומים ובאיורים של בנוביץ' מופיעות דמויות אנוש ארכיטיפיות וקומיות, בעלות גוף גדול וגפיים דקות. דרך רישום מהיר ממלאות
הדמויות הקוויות את מרחבי הדף, ומתארות על פי רוב סיטואציות יום-יומיות של סצנות משפחתיות וזוגיות שיש בהן ניחוח של קומדיה אנושית פנטסטית.
נעילה: 27 באפריל 2024
בית האומנים ע"ש יוסף זריצקי, אלחריזי 9, תל אביב-יפו

צילום: מתוך 'טקסטורה'

צילום: מתוך 'טקסטורה'
כתב עת: טקסטורה
'טקסטורה' הוא כתב עת מקוון של המרכז לעיצוב קרמי בתל אביב (בית בנימיני), הפונה לקהל מגוון ונוצר על מנת לשמש כבמה לדיון ער, משמעותי ועכשווי על אומנות בכלל ועל עיצוב קרמי בפרט. החומרים בכתב העת מתייחסים להיסטוריה המקומית והגלובלית של
התרבות החומרית. את כתב העת עורכת שירה סילברסטון (יוצרת, מלמדת ומנהלת תחום ימי עיון ואירועים מיוחדים בבית בנימיני). מטרת המגזין היא לעודד כותבים מקומיים לחקור ולהעמיק בתחום הרחב והמגוון של שדה הקרמיקה ולקדם דיון מקצועי מכבד. בטקסטורה מאגר מתעדכן של כתבות, מאמרים, ראיונות, עיונים, השקפות, סקירות וביקורות על שדה הקרמיקה בארץ ובעולם, מזוויות התבוננות שונות וכן פואמות חומריות.
textura-mag.org

נופשים בים המלח, סדנאות האומנים ירושלים / עיצוב: דוד גרשטיין

סדנאות האומנים ירושלים / עיצוב: רעיה ברוקנטל

סדנאות האומנים ירושלים / עיצוב: עינת עריף גלנטי
ציון דרך: אומנות בירושלים
לפני ימים ספורים נפתחה 'האומן 26', תערוכה חגיגית במלאת 40 שנה להיווסדן של סדנאות האומנים, ירושלים. תערוכת הענק מתפרשת על כל חללי הסדנאות ומוצגת בה עבודות של כמאה אומני הסדנאות לדורותיהם. התערוכה מייצגת ארבעה עשורים של אומנות ישראלית, שבהן חלפו תמורות ותהפוכות על העיר ירשלים, על ישראל ועל האומנות הישראלית. בין האומנים המציגים: יהודית סספורטס, דוד גרשטיין, יצחק לבנה, לארי אברמסון, פנחס כהן גן, שרון פוליקין, שרון בלבן, גרי גולדשטיין, פמלה לוי, אבי סבח, מאשה זוסמן, שי אזולאי ועוד. לצידם מציגים גם אומנים שעובדים בימים אלו ממש בסטודיות, ביניהם: גסטון צבי איצקוביץ, נטע מוזס, חניתה אילן, ניב גפני, שני אביבי ועוד.
התערוכה נולדה מתוך עבודת ארכיון שהחלה לפני עשור ופרשה דורות של אומנים ואוצרים לאורך 40 שנים, שהשאירו חותם בשדה האומנות בכלל ובזה הירושלמי בפרט. העבודות המוצגות בתערוכה נוצרו במהלך השהות של כל אומן בסדנאות; יש אומנים שבחרו להציג את העבודה הראשונה או האחרונה שיצרו בסטודיו, אחרים בחרו להציג עבודה המסמלת רגע משמעותי בעשייה האומנותית או הלך רוח הקשור בתקופה. ההחלטה להקמת סדנאות האומנים התקבלה ב-1982 ביוזמת האוצר יונה פישר והקרן לירושלים, ושנתיים לאחר מכן נפתח המקום. היה זה המיזם הראשון בישראל שאפשר חלל עבודה מסובסד. הן התמקמו בשכונת תלפיות והבחירה להתרחק מלב העיר הפכה את האומנות להתרחשות שאינה מנותקת משאון המלאכות היום-יומי, המפויח, של אזור
התעשייה. לאורך 40 השנים שחלפו מאז הפתיחה, היו הסטודיות הלב הפועם של סדנאות האומנים, מהן יצאו מיזמי המקום: פסטיבל מנופים, מגזין 'הרמה', עשרות תערוכות, כנסים בין-לאומיים ומיזמי חינוך רבים.
נעילה: 22 ביוני 2024
סדנאות האומנים ירושלים, רחוב האומן 26, קומה 3, אזור התעשייה תלפיות, ירושלים