שיתוף
צילום: יח''צ מארק קיין

צילום: יח''צ מארק קיין

חדשות העיצוב

נגה משל

29.09.2024

 קרמיקה: סיפורו של מפעל ישראלי

לקראת השקת הספר 'בית היוצר: עיצוב ישראלי בחמש שפות' (הוצאת אסיה) בסוף החודש, בית בנימיני עושה כבוד למפעל הקרמיקה הישראלי 'בית היוצר', שפעל בפתח תקווה בשנים 1984-1963, ומציג תערוכה שבה מבחר פריטים שיוצרו במפעל. אוצרת תערוכת 'בית היוצר: סיפורו של מפעל קרמיקה ישראלי' היא היסטוריונית העיצוב הספר ד"ר רביד רובנר, וזו הזדמנות להתבונן מקרוב בפריטים שיוצרו במפעל והתאפיינו בעושר צורני ועיטורי. התערוכה חושפת גם את מקורות ההשראה ותהליכי היצירה של תעשיית הקרמיקה הישראלית בראשית דרכה, כלים המספרים את רוח התקופה. בין הפריטים המוצגים, כד בעשרים וריאציות עיטור שונות, התבנית ששרדה את תלאות הזמן, שתי סדרות פרחי ארץ־ישראל בעקבות הקמפיין 'צא לנוף אך אל תקטוף!', פרסומת לדונאטס בכיכובה של כוס קרמיקה ועוד. התערוכה בתמיכת 'בית לאומנות ישראלית,' המכללה האקדמית תל אביב-יפו.

השקת הספר: 27 בספטמבר ב-11:00, נעילה: 2 בנובמבר 2024 בית בנימיני, המרכז לקרמיקה עכשווית, העמל 17 תל אביב

מנורה, עיצוב: צבי בן־אמיתי וגידי דיל, אוסף אבי ליבוביץ / צילום: רביד רובנר

מנורה, עיצוב: צבי בן־אמיתי וגידי דיל, אוסף אבי ליבוביץ / צילום: רביד רובנר

כד, עיצוב צבי בן-אמיתי, אוסף חיה ואלי גולדמן / צילום: רביד רובנר

כד, עיצוב צבי בן-אמיתי, אוסף חיה ואלי גולדמן / צילום: רביד רובנר

קומקום, עיצוב צבי בן־ אמיתי, אוסף חיה ואלי גולדמן / צילום: רביד רובנר

קומקום, עיצוב צבי בן־ אמיתי, אוסף חיה ואלי גולדמן / צילום: רביד רובנר

כד קטן, עיצוב צבי בן־אמיתי, אוסף מאיה וזאב ליברמן / צילום: רביד רובנר

כד קטן, עיצוב צבי בן־אמיתי, אוסף מאיה וזאב ליברמן / צילום: רביד רובנר


קמפיין חדש של בית האופנה הבין-לאומי MARC CAIN עבור קולקציית סתיו-חורף 2025-2024 נוצר כולו באמצעות טכנולוגיות ממוחשבות, על בסיס הרעיון לשלב בין עולמות וירטואליים לעולם האמיתי. אומנם התלבושות שנוצרו בסטודיו אמיתיות לחלוטין, אך כל היתר נוצר באמצעות תוכנות AI מתקדמות, ומוצגות בהן דוגמניות על רקע שדות פרחים צבעוניים, המשתלבים עם הדפוסים הייחודיים והצבעים הבהירים של התלבושות. 


צילום: דור קדמי

צילום: דור קדמי

פורצלן: טבע ומדרכה - תערוכת יחיד

בגלריה לעיצוב עכשווי נפתחה תערוכה של לילך סיגל (בוגרת בצלאל, המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית), הפועלת כבר שנים בשדה העיצוב והאומנות. בתערוכתה, 'רש"י פינת העבודה - טבע אורבני במדרכות תל אביב', באוצרותה של גלינה ארבלי, מנהלת סיגל דיאלוג חומרי עם פורצלן ועם ממצאי הטבע העירוני של רחובות שכונתה בתל אביב. סיגל אספה מהמדרכות עלים, פרחים ופירות שנשרו מהעצים ואותם הנציחה בפורצלן, כמבקשת לשמר ולהאיר פריטים שכדרך הטבע נעלמים. העבודה נעשתה בשתי טכנולוגיות של עיבוד קרמי: יציקת פורצלן נוזלי לתוך תבניות גבס וטבילת האובייקטים בתערובת פורצלן (Paper Clay). התוצאה היא ארכיון אישי ושכונתי של שיירי טבע שקפאו בזמן, זכו לחיי נצח והתארגנו מחדש על ידי האומנית דרך פעולות של העתקה, הכפלה ושימור. סיגל מניחה את הפריטים 'החנוטים' בקומפוזיציות שונות, ובכך ממָּפה למעשה את מרחב הטבע העירוני שסביבה ובוראת מרחב חדש ואישי פרי דמיונה. "אני צועדת בדרך העירונית, מתבוננת בסובב אותי, מּודעת לטבע האורבני העלום ֵמַעִין הנגלה בדרכי", מתארת סיגל, "הטבע הסמוי ואני בוראים יחדיו עולם אינטימי, מהורהר, הרחק מקקפוניית המטרופולין". התערוכה משקפת את האופן שבו סיגל מתבוננת בטבע העירוני שסביבה ומבקשת להתחבר אליו, למצוא בו עוגן ולהפוך אותו לשלּה.

נעילה: 5 באוקטובר 2024
גלריה פריסקופ, בן יהודה 176 תל אביב-יפו

צילום: דור קדמי

צילום: דור קדמי

צילום: דור קדמי

צילום: דור קדמי

צילום: דור קדמי

צילום: דור קדמי


תערוכת יחיד ראשונה לאומנית טל טנא-צ'צ'קס: 'פופאית'. התערוכה, הנפתחת בשבת הקרובה בגלריית החווה בחולון, מציגה גרסה מחודשת ועצמאית של אוליב, בת זוגו של פופאי, המשוחררת מתפקידה המסורתי המוחלש ומוצגת כאישה חזקה ופורצת גבולות. התערוכה כוללת ציורים, וידאו ארט ופסלים מפסולת וצעצועים שבורים, המשקפים מסר של התחדשות וקיימות.

נעילה: 31 בדצמבר 202

צילום: תומר צ'צ'קס

צילום: תומר צ'צ'קס

צילום: שהם אפרתי

צילום: שהם אפרתי


תערוכות: זכוכית ו-70 שנות אופנה במוזיאון ארץ ישראל 

תערוכת 'בשפת הזכוכית' חושפת עבודות רבות שנתרמו לאוסף ביתן הזכוכית של מוזיאון ארץ ישראל בעשור האחרון, חלקן נחשפות כאן לראשונה לקהל. התערוכה מעניקה מבט מעמיק על הזכוכית ככלי ביטוי עכשווי וחומר אקספרסיבי רב-פנים, שביכולתו ללהטט בין חומר, צורה ותוכן. התערוכה מדגישה את המאמצים של אומנים עכשוויים להרחיב את גבולות המדיום מעבר לתפקידיו המסורתיים, תוך התייחסות לזכוכית כחומר פיסולי. העבודות מדגישות את הניגוד הבסיסי שבזכוכית: חומר חזק אך שביר שניתן לעבד אותו ולפסל בו במגוון דרכים, וכפי שמנסחת זאת אנריאטה אליעזר ברונר, אוצרת התערוכה: "כוחה האקספרסיבי של הזכוכית טמון בסתירות הגלומות בה: קשה ושברירית כשהיא קרה, צמיגית וגמישה כשהיא חמה, הזכוכית מספקת אין-ספור אפשרויות מטפוריות". נושא מרכזי בתערוכה הוא ייצוג הגוף האנושי על מגוון צורותיו ומחוותיו, לצד התייחסות למקצבים ולדגמים מעולם הטבע.

ליאור וג'ימה (1976)

ליאור וג'ימה (1976)

בימים אלו מוצגת במוז"א גם התערוכה המדוברת 'משכית 10/30/70' (אוצר: שחר אטואן), הסוקרת 70 שנות פעילות של מותג האופנה והטקסטיל הישראלי, שזכה וזוכה לתהודה בין-לאומית בגלגוליו ההיסטוריים והעכשוויים. התערוכה מלאת הדר תקופתי ורעיוני, צבע ותנועה תוך הבלטה של האסתטיקה והתמות שהפכו את משכית לשם דבר
ולסמל ישראלי, כמו שילוב עבודות יד והתייחסות לנוף ולמסורת מקומית. מוצגים בה גם עיצובי משכית לבית ולילדים לצד דגמים אייקוניים. ואם כבר הגעתם הנה קיפצו לביתן לתרבות יהודית ולפולקלור, שנפתח מחדש הקיץ ושוכן בליבו של בוסתן המוזיאון שנחנך לא מכבר, ובו תמצאו שקט, יופי ואפילו אגם משיב נפש.

'בשפת הזכוכית', נעילה: 22 בפברואר 2025 'משכית 10/30/70', נעילה: 14 בדצמבר
2024. מוזיאון ארץ ישראל, חיים לבנון 2 תל אביב-יפו

דפנה קפמן (1972) / צילום: לאוניד פדרול

דפנה קפמן (1972) / צילום: לאוניד פדרול


כרזות: סיפור האהבה של פרידה ודייגו

לציון 70 שנה למותה של פרידה קאלו, שהייתה אומנית ופמיניסטית והפכה לאייקון פופ וסמל תרבות, תוצג בגלריות חוצות בחולון תערוכת 'פרידה ודייגו - סיפור אהבה יצירתי', תערוכת כרזות בהשראת סיפור האהבה הסוער ורב התהפוכות שלה ושל דייגו ריברה, מגדולי ציירי מקסיקו. 50 הכרזות המוצגות הן חלק מאוסף של מאה כרזות שנאספו ב-2008 על ידי האוצרת גבריאלה רודריגז, שאליהן התווספו עשר כרזות עכשוויות של מעצבים ישראלים. בין המעצבים הבין-לאומיים: מילטון גלייזר ואפריל גריימן מארצות הברית, הניג ווגנברט מגרמניה, ניקלאס טרוקסלר משוויץ, אלחנדרו מגאייינס ממקסיקו ואחרים. בין המעצבים הישראלים המציגים: יוסי למל (אוצר התערוכה), גל זונשיין, אברהם קורנפלד, יואב עינהר, נטלי שפיר, עודד בן יהודה, ירונימוס ועוד. התערוכה מוצגת במסגרת העונה הישראלית לעיצוב, שנפתחת זו השנה ה-16 בחולון.

נעילה: 31 בדצמבר 2024 גלריית חוצות גן המוזיאון (ויצמן 61) וכיכר ויצמן (כיכר רחבות ויצמן וסוקולב), חולון

כרזת: קארי פיפו מפינלנד

כרזת: קארי פיפו מפינלנד

כרזת: דימיטריס ארבניטיס מיוון

כרזת: דימיטריס ארבניטיס מיוון

כרזת: רונלד קרשוד מצרפת

כרזת: רונלד קרשוד מצרפת


חלל: בית לקיימות, אומנות ותרבות

בית המכולות שהוקם בנמל יפו הוא האנגר בן שלוש קומות המורכב ממכולות ונבנה כבית חברתי-קהילתי, המתמקד בתחום הקיימות. כל מכולה היא סטודיו, חנות או גלריה של פרויקט או מעצב שעובד באופן בר־קיימה (מתכת ממוחזרת, נייר, סטודיאות למיחדוש, מסחר יד שנייה כמו חנויות ספרים ובגדים ועוד). חזון המקום הוא לחבר בין עשייה ידידותית לסביבה, קהילות שונות, אומנות ותרבות. לאחרונה, לצד פעילות ברוח המקום לכל המשפחה, סדנאות וירידים, נפתחה במקום גלריה חדשה של פלטפורמת KakdelArt, הפועלת לשילוב אומנים עולים חדשים מברית המועצות לשעבר בסצנת האומנות בישראל. הגלריה מורכבת מחמש מכולות המציגות אומנים ומעצבים דוברי רוסית. בית המכולות הוא מבנה המכולות הגדול בישראל. הוא הוקם על ידי עיריית תל אביב-יפו ועמותת 'לצאת מהקופסא', שזכתה במכרז להקמתו וניהול התוכן.

בית המכולות, נמל יפו 3 תל אביב-יפו

יריד KakdelArt / צילום: מיכאל קורוטקוב

יריד KakdelArt / צילום: מיכאל קורוטקוב

האומנית מגדלנה גנדלמן / צילום: דאשה איליאשנקו

האומנית מגדלנה גנדלמן / צילום: דאשה איליאשנקו


שטיחים: הרצאה ותערוכה

זיוה קורט, חוקרת אומנות ואוספים ובתו של זבולון קורט, יליד אפגניסטן שפעל בישראל לשימור מורשת העדה, תספר בחמישי הקרוב, בהרצאה פתוחה לקהל (כניסה ללא תשלום, על בסיס מקום פנוי) על הטווייה שהפכה את מסורת הטקסטיל המסורתית לשטיחי מלחמה מורכבים ומפתיעים. העיסוק בנושא זה במלאכת הטווייה אינו מוכר כל כך; הוא צמח לאחר הפלישה הסובייטית לאפגניסטן ב-1979 וגלש לשנות ה-2000 עם הגעת החילות האמריקאים. בהרצאה, תתייחס קורט לשטיחים המשלבים מסורות וטכניקות עתיקות עם דימויי מלחמה מודרניים.

שטיח מלחמה אפגני / צילום: זאב יקותיאל

שטיח מלחמה אפגני / צילום: זאב יקותיאל

אם סוד קסמם של שטיחים מרתק אתכם, תוכלו לבקר בתערוכת השטיחים במוזיאון האסלאם בירושלים, שאצרו נעמה ברוש ועידית שרוני, העוסקת באומנות אריגת השטיחים התופסת חלק מרכזי בתרבות המזרח. התערוכה, במסגרתה מוצעים גם סיורים מודרכים, מתמקדת בדגמי השטיחים והעיטורים הסימבוליים שעברו מדור לדור תוך התאמה לסביבה המשתנה. חלק מהתערוכה מוקדש למסתורין ולקסם שנקשרו בשטיחי
המזרח ובאו לידי ביטוי בדימוי של 'השטיח המעופף', שחצה תרבויות וזמן וזכה לביטויים בקולנוע, בספרות, בקומיקס ובאומנות.

הרצאה: 26 בספטמבר ב-11:00, מוזיאון ראלי, קיסריה
תערוכה: נעילה ב-1 בפברואר 2025, מוזיאון האסלאם, הפלמ"ח 2 ירושלים


תערוכת הציור 'אבן חול' של האומנית רונה פרלמן (אוצר: יונתן הירשפלד) 'בבית האמנים תל אביב', נותנת ביטוי ופרשנות לנושא האייקוני של אם ותינוק. הציור והרישום של פרלמן הם פיגורטיביים עם זיקה להפשטה, ומתוך הסדרה עולה הרעיון של אחדות ונפרדות בציור ובאימהות.

שיח גלריה: 5 באוקטובר ב-11:00
נעילה: 19 באוקטובר 2024

'דיאדה' (2023) / צילום: רונה פרלמן

'דיאדה' (2023) / צילום: רונה פרלמן


פרויקט משותף: על המושג 'בית'

בשנה האחרונה הפך המושג 'בית' לרגיש ומורכב. האומנים ורד אהרונוביץ ואמיר תומשוב הוזמנו להציג פרויקט משותף בנושא זה במרכז האומנויות במעלות תרשיחא, באוצרותה של מיטל קילמניק. בשפה פיסולית שכבר הפכה מזוהה עימה, בוחנת אהרונוביץ את המושג בהקשר של מערכות היחסים הנרקמות ונפרמות בין כותלי הבית, שעבור רבים הוקם בשנה האחרונה במרחבים ובמקומות חלופיים המעמידים את הקשר המשפחתי-חברתי בניסיונות חדשים. בתערוכה הנושאת את השם 'על סיר המרק ושקית הזבל', מחלצת אהרונוביץ מתוך קירות הבית סיטואציות ודמויות מלאות מבעים המשקפות את המורכבות של פנים וחוץ. הארוחה של אהרונוביץ אינה שקטה וסביב השולחן סועדים יחד אלימות, תחושת קורבנות, רצון לפיצוי, בדידות, ביקורתיות, היעדר נוכחות רגשית וגם הומור. היצירות ב'חורבן מהדהד', התערוכה של תומשוב, בוחנות את המושג 'בית' משלוש נקודות מבט של אדם-אומן-אדריכל: התארגנות מבנים במרחב; הקרביים של החלל הבנוי, על מרכיביו ותהליך היווצרותו; ומשמעות המושג בהקשר האנושי שלו (מחשבה, תקווה ופחד). באמצעות חומרים יום-יומיים, תומשוב מאפיין בדקדקנות תבניות של התיישבות שזהותן נמחקה, ומרכיב ומפרק את תחושת הביטחון וההגנה שבית פרטי וקולקטיבי אמור לספק. בעבודתו ניכרים סימנים של הרס וצמיחה, היאחזות וגם תהליכי הבראה.

נעילה: 9 בנובמבר 2024
מרכז אומניות וגלריה ע"ש אפטר-ברר, בן גוריון 15 מעלות תרשיחא

ורד אהרונוביץ, ליל הסדר 2016 / צילום: מיכאל לירן

ורד אהרונוביץ, ליל הסדר 2016 / צילום: מיכאל לירן

אמיר תומשוב, מרחב חשוף מספר 25 (2017) / צילום: תמי שחר ירון

אמיר תומשוב, מרחב חשוף מספר 25 (2017) / צילום: תמי שחר ירון


סטודנטים לעיצוב פנים ב-HIT במכון הטכנולוגי חולון הקימו פינת הנצחה לזכרה של דניאל וולדמן ז"ל, שנרצחה ב-7 באוקטובר והייתה סטודנטית במחלקה. פינת הזיכרון הוקמה בחלל שבו למדה ומוצגים בה פריטים אישיים של דניאל הניתנים להשאלה. הפריטים, בהם ציוד לימודי, מאוחסנים בארוניות מעוצבות שהורכבו על ידי הסטודנטים עצמם.

צילום: ספיר כהן

צילום: ספיר כהן

עוד כתבות

הפגנת ׳חיי שחורים נחשבים׳ / צילום: Shutterstock
בין אנדרו קרנגי לקוקה קולה: האחריות החברתית היא עסק ותיק
גלעד פדבה
צילום: Shutterstock
כך נולדה ומתה מדינת הרווחה בישראל ולמה זו שגיאה כלכלית
יונתן שם-אור
צילום: Shutterstock
טרגדיית היציאה המוקדמת לפנסיה של בני הגיל השלישי
שרון שילוח
צילום: Shutterstock
היכרויות, תזכורת לנטילת תרופות ועוד אפליקציות לגיל השלישי
מור פלד

© כל הזכויות שמורות לגלובס